Nedostavané diaľnice? Slovensko stráca ročne 665 miliónov eur

10. 11. 2009

Slovensko prichádza ročne o 665 miliónov eur kvôli tomu, že ešte nie sú postavené úseky diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1, ktoré sú zahrnuté do troch projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Vyplynulo to z nedávnej analýzy Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline o ekonomických prínosoch všetkých doteraz nedostavaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku.

Podľa generálneho riaditeľa ústavu Ľubomíra Palčáka, z pohľadu benefitu je najviac zaujímavý plánovaný úsek D1 Višňové - Dubná Skala v treťom balíku PPP, na ktorom má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR. Ekonomický prínos, o ktorý štát prichádza tým, že tento úsek nie je postavený, predstavuje 136 mil. eur ročne. Spomedzi balíkov PPP je podľa Palčáka najdôležitejší práve tretí v okolí Žiliny s celkovým ročným prínosom pre ekonomiku 268 mil. eur.

"Robili sme aj analýzu druhého balíka na R1, kde sme porovnávali cenu, ktorá bola vysúťažená. Z pohľadu súčasnej hodnoty nám vyšiel benefit tohto celého úseku 2,2 mld. eur za dobu používania 30 rokov," informoval ďalej Palčák o výsledku analýzy. Úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice sa zo súkromných zdrojov už začali stavať.

Dôvodom zisťovania týchto údajov bola podľa Palčáka dôležitosť výstavby nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry pre krajinu, aj keď sa tento proces vplyvom hospodárskej krízy spomalil. Šéf žilinského ústavu tvrdí, že každý nevyužitý rok v tejto oblasti znamená pre ekonomiku veľkú stratu. "Tieto čísla nám slúžia aj na to, aby sme vedeli porovnať, či peniaze, ktoré sa do výstavby diaľnic dávajú, sú adekvátne prínosom, ktoré nám výstavba prinesie. Podľa analýz nám vychádza, že áno, a to sú tu ešte ďalšie benefity, ktoré sa nedajú, alebo len veľmi ťažko oceniť," povedal Palčák.

Úplne najlacnejší spôsob výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií je napriek tomu v spojení prostriedkov štátneho rozpočtu a čerpania eurofondov, priznáva riaditeľ Výskumného ústavu dopravného. Vzápätí však dodáva, že ani prvá ani druhá možnosť nie sú dostačujúce na to, aby Slovensko mohlo v krátkom čase dostavať celú potrebnú diaľničnú sieť. "Keď sme si rozanalyzovali PPP projekty, tak to, čo štát do toho dá a aké benefity mu to prinesie, je benefit na strane štátu," tvrdí Palčák.

Z hľadiska prínosov pre ekonomiku podľa neho nie je rozhodujúca iba cena, ale aj čas. Ak by sa pokračovalo v stavbe diaľnic len kombináciou zdrojov štátneho rozpočtu a eurofondov, nadradená cestná dopravná infraštruktúra by bola dokončená niekedy po roku 2025. Musel by sa podľa Palčáka prehodnotiť Operačný program Doprava a zvýšiť rozpočet štátu na výstavbu diaľnic. "Dovolím si tvrdiť, že nie je reálne zvýšiť výdavky štátu v súčasnej kríze. V najbližších niekoľkých rokoch nie je mysliteľné, aby zo štátneho rozpočtu išli na to väčšie balíky peňazí. Skôr si myslím, že budú menšie," hovorí Palčák.

Peniaze na diaľnice by podľa neho nestačili, ani keby sa prehodnotili európske zdroje a na PPP projekty sa použili peniaze, ktoré sú naplánované na iné úseky diaľnic. Aj v prípade, že by na realizáciu diaľničných úsekov, zaradených do PPP projektov, išli všetky peniaze v Operačnom programe Doprava, čo je 3,8 mld. eur, nestačilo by to. "A na druhej strane by vlastne úplne zaspala výstavba ďalších plánovaných úsekov diaľnic zo štátneho rozpočtu a európskych zdrojov a, samozrejme, že potrebujeme urýchlene modernizovať aj železnice," povedal Palčák. Je presvedčený, že v čase krízy je najlepšia liečba veľkými investíciami s dlhodobým prínosom.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...