Nedostavané diaľnice? Slovensko stráca ročne 665 miliónov eur

10. 11. 2009

Slovensko prichádza ročne o 665 miliónov eur kvôli tomu, že ešte nie sú postavené úseky diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1, ktoré sú zahrnuté do troch projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Vyplynulo to z nedávnej analýzy Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline o ekonomických prínosoch všetkých doteraz nedostavaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku.

Podľa generálneho riaditeľa ústavu Ľubomíra Palčáka, z pohľadu benefitu je najviac zaujímavý plánovaný úsek D1 Višňové - Dubná Skala v treťom balíku PPP, na ktorom má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR. Ekonomický prínos, o ktorý štát prichádza tým, že tento úsek nie je postavený, predstavuje 136 mil. eur ročne. Spomedzi balíkov PPP je podľa Palčáka najdôležitejší práve tretí v okolí Žiliny s celkovým ročným prínosom pre ekonomiku 268 mil. eur.

"Robili sme aj analýzu druhého balíka na R1, kde sme porovnávali cenu, ktorá bola vysúťažená. Z pohľadu súčasnej hodnoty nám vyšiel benefit tohto celého úseku 2,2 mld. eur za dobu používania 30 rokov," informoval ďalej Palčák o výsledku analýzy. Úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice sa zo súkromných zdrojov už začali stavať.

Dôvodom zisťovania týchto údajov bola podľa Palčáka dôležitosť výstavby nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry pre krajinu, aj keď sa tento proces vplyvom hospodárskej krízy spomalil. Šéf žilinského ústavu tvrdí, že každý nevyužitý rok v tejto oblasti znamená pre ekonomiku veľkú stratu. "Tieto čísla nám slúžia aj na to, aby sme vedeli porovnať, či peniaze, ktoré sa do výstavby diaľnic dávajú, sú adekvátne prínosom, ktoré nám výstavba prinesie. Podľa analýz nám vychádza, že áno, a to sú tu ešte ďalšie benefity, ktoré sa nedajú, alebo len veľmi ťažko oceniť," povedal Palčák.

Úplne najlacnejší spôsob výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií je napriek tomu v spojení prostriedkov štátneho rozpočtu a čerpania eurofondov, priznáva riaditeľ Výskumného ústavu dopravného. Vzápätí však dodáva, že ani prvá ani druhá možnosť nie sú dostačujúce na to, aby Slovensko mohlo v krátkom čase dostavať celú potrebnú diaľničnú sieť. "Keď sme si rozanalyzovali PPP projekty, tak to, čo štát do toho dá a aké benefity mu to prinesie, je benefit na strane štátu," tvrdí Palčák.

Z hľadiska prínosov pre ekonomiku podľa neho nie je rozhodujúca iba cena, ale aj čas. Ak by sa pokračovalo v stavbe diaľnic len kombináciou zdrojov štátneho rozpočtu a eurofondov, nadradená cestná dopravná infraštruktúra by bola dokončená niekedy po roku 2025. Musel by sa podľa Palčáka prehodnotiť Operačný program Doprava a zvýšiť rozpočet štátu na výstavbu diaľnic. "Dovolím si tvrdiť, že nie je reálne zvýšiť výdavky štátu v súčasnej kríze. V najbližších niekoľkých rokoch nie je mysliteľné, aby zo štátneho rozpočtu išli na to väčšie balíky peňazí. Skôr si myslím, že budú menšie," hovorí Palčák.

Peniaze na diaľnice by podľa neho nestačili, ani keby sa prehodnotili európske zdroje a na PPP projekty sa použili peniaze, ktoré sú naplánované na iné úseky diaľnic. Aj v prípade, že by na realizáciu diaľničných úsekov, zaradených do PPP projektov, išli všetky peniaze v Operačnom programe Doprava, čo je 3,8 mld. eur, nestačilo by to. "A na druhej strane by vlastne úplne zaspala výstavba ďalších plánovaných úsekov diaľnic zo štátneho rozpočtu a európskych zdrojov a, samozrejme, že potrebujeme urýchlene modernizovať aj železnice," povedal Palčák. Je presvedčený, že v čase krízy je najlepšia liečba veľkými investíciami s dlhodobým prínosom.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.