Nekonečný príbeh jednej štvorprúdovky

Aj tak by sa dal nazvať príbeh o jednej komunikácii, ktorá bola plánovaná už pred peknou večnosťou a mala za úlohu odľahčiť frekventovanú Ulicu 17. novembra v Prešove. Konkrétne ide o cestu okolo Mestskej haly, cyklistického areálu a poza zimný štadión. Dostala názov Pod Kalváriou a mala nadväzovať na ulicu Obrancov mieru. Kedysi sa hovorilo dokonca aj o viadukte ponad Kalváriu, kompromisom mal byť spomínaný obchvat. Škoda, že ani jedno, ani druhé sa nedotiahlo do konca.

Nábrežná komunikácia v Prešove
Foto: vyvlastnenie.sk

Z KAPSY POŠTÁRA - NAPÍSALI STE NÁM - REAGUJETE - VAŠE LISTY

Margaréta KOVALČÍKOVÁ, Prešov

Aj tak by sa dal nazvať príbeh o jednej komunikácii, ktorá bola plánovaná už pred peknou večnosťou a mala za úlohu odľahčiť frekventovanú Ulicu 17. novembra v Prešove. Konkrétne ide o cestu okolo Mestskej haly, cyklistického areálu a poza zimný štadión. Dostala názov Pod Kalváriou a mala nadväzovať na ulicu Obrancov mieru. Kedysi sa hovorilo dokonca aj o viadukte ponad Kalváriu, kompromisom mal byť spomínaný obchvat. Škoda, že ani jedno, ani druhé sa nedotiahlo do konca.

Prešli roky a jediné, čo sa podarilo dosiahnuť, je slabá polovica novej cesty. Odľahčila akurát tých niekoľko rodinných domov na Ulici Pod Kamennou baňou, ktorá nebola nikdy veľmi frekventovaná... Kedysi to bola celkom skromná ulica, po postavení novej cesty tam zázračne pribudlo pár krásnych zrekonštruovaných víl. Od spomínanej štvorprúdovky ich delí moderný priehľadný protihlukový plot. Aká úľava to musí byť pre obyvateľov ulice!

Momentálne po ceste prejde 2 a pol auta, ale aj od tých sú obyvatelia chránení. Tento múr musel byť určite podmienkou pre výstavbu novej cesty. Právom. Ale aké podmienky si môžu určovať obyvatelia Ul. 17. novembra, ktorá už roky trpí hlukom, smradom, zápchami, nekonečnými zástupmi kamiónov a nákladných áut na trase Košice - Poprad a späť? Dňom a nocou. Odkedy boli zrezané japonské čerešne sakury, ktoré lemovali celú ulicu, hluk nezadržateľne preniká aj do všetkých okolitých ulíc.

A čo viac: niektoré kanály na ceste spôsobia sekundové zemetrasenie, keď na ne nabehne vysokotonážny tirák. Trasú sa všetky okná, ktoré sa, mimochodom, obyvatelia Ul. 17. novembra neodvážia vôbec otvárať. V noci sa kamióny preženú rýchlosťou aj 90km/hod. Kde sú vtedy všetky dopravné kontroly?

Prečo sa o tomto probléme prestalo hovoriť a písať, môžeme prikladať skepse obyvateľov týchto končín. Veď problém sa ťahá už niekoľko rokov. Alebo je to tým, že na ulici nebýva žiaden prešovský poslanec? Ktovie. Jeden radikálny návrh by tu bol a možno by sa problém Ul. 17.novembra konečne dostal do širokého povedomia. Potom by sa ľady hádam pohli.

Čo by povedali poslanci, keby boli na spôsob protestu vystavení demonštrácii priamo na ulici a keby zrazu čelili betónovým pilierom na začiatku a konci ulice? Zabralo by to? Ale na to nie sme my Slováci akosi stavaní...

Podrobne monitorujeme:

Prešov, Nábrežná komunikácia

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...