Nepoštvať si ulicu

Umiernený Česmad i akčná Únia autodopravcov majú výhrady voči spoplatneniu ciest I. triedy, ale nie jednotný názor na riešenie. Zatiaľ čo Únia je skôr za zrušenie mýta na niektorých úsekoch, Česmad by sa uspokojil so znížením sadzieb. Kompromisy sú, prirodzene, možné, akurát ochota ministerstva dopravy ako normotvorcu a Národnej diaľničnej spoločnosti ako prijímateľa mýtneho je otázna.

V zásade platí, že bez spoplatnenia ciest 1. triedy vzhľadom na nedostatočnú sieť diaľnic a rýchlostných ciest je elektronické mýto zbytočný „prepych" za 850 miliónov eur. Mýto na „bežných" cestách jednak zabezpečuje príjmy a zároveň bráni nákladiakom, aby sa mu vyhýbali. Sadzby mýta sú už dnes nastavené tak, že mýto na cesty 1. triedy je nižšie ako na diaľnice. Zvýhodnené sú zároveň autá s nižšími emisiami a najmä autobusy. Zvýhodnenie autobusov sa riešilo na poslednú chvíľu, lebo cena cestovného je aj politická kategória.

A práve na tomto príklade dobre vidieť „logiku" moci. Tam, kde je z pohľadu verejnosti jednoduché priradiť zodpovednosť za zdraženie lístkov vláde, vláda radšej ustúpi. Prehltne sa, že výnos z mýta bude nižší. Politická priorita nepoštvať si proti sebe „ulicu" víťazí. Aj preto si vzbúrení dopravcovia vydobyli ústupky: dokázali mýtny problém predostrieť ako celospoločenský problém rastu cien.

Ak budú dopravcovia správne „posúvať" figúry na šachovnici, môžu si vydobyť ďalšie ústupky aj v mýte na cestách I. triedy. Na druhej strane však treba pamätať, že z tohto zápasu nemusí vyjsť víťaz. Ak mýto nezaplatia dopravcovia a verejnosť v cenách tovarov, zaplatíme ho ako daňoví poplatníci a cestujúci na otrasných cestách. Aj ďalšia fáza „vzbury kamiónov" bude určite napínavá.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.