Nervozita okolo elektrárne sa stupňuje

Napriek odporu ľudí, samosprávy, výrobcov tokajských vín a nesúhlasu ministerstva hospodárstva developer nemieni cúvnuť od projektu výstavby elektrárne v Trebišove.

Trebišov - Pravdepodobne stovky účastníkov bude mať územné konanie o umiestnení stavby nového energetického zdroja v Trebišove.

Pripomienkami Trebišovčania reagujú na výzvu občianskeho združenia Trebišov nahlas, aby vyjadrili nesúhlas s výstavbou najväčšej tepelnej elektrárne s technológiou spaľovania uhlia v strednej Európe, ktorú chce v intraviláne mesta postaviť Československá energetická spoločnosť (ČES).

Pripomienkami sa bude o dva týždne zaoberať na ústnom konaní priamo v Trebišove Krajský stavebný úrad v Košiciach.

Gore: Nevzdáme to

Trebišovčanov spojili obavy z výrazného zhoršenia kvality životného prostredia. Elektráreň s tromi uhoľnými a jedným paroplynovým blokom za 1,328 miliardy eur (40 miliárd korún) by mala vyrásť v susedstve obytnej zóny, necelý kilometer od centra mesta. Petíciu proti umiestneniu stavby podpísalo viac ako 9000 ľudí, čo je nadpolovičná väčšina dospelej populácie mesta.

„Nie sme proti výstavbe elektrárne, ale zásadne nesúhlasíme s jej umiestnením," vyhlásil pre denník SME predseda občianskeho združenia Trebišov nahlas Gejza Gore.

Občianske združenie má výhrady aj proti postupu krajského stavebného úradu, ktorý bude rozhodovať ako prvostupňový úrad namiesto mesta Trebišov.

Úrad začal územné konanie len v súvislosti s umiestnením hlavnej stavby. Ďalšie objekty, teda skládka popolčeka, prívod technickej vody, pripojenie na elektrosústavu, budú predmetom osobitného konania.

Aktivisti sú presvedčení, že developer použil právnu kľučku, aby obišiel rezort hospodárstva. Ministerstvo totiž s výstavbou elektrárne nesúhlasí.

„Nevzdáme to. Využijeme všetky právne možnosti, aby sme výstavbe elektrárne pod oknami Trebišovčanov zabránili," povedal Gore.

Dubovický: Z projektu nevycúvame

„Projekt nového energetického zdroja (NEZ) Trebišov predstavuje modernú tepelnú elektráreň, ktorá významne prispeje k zvýšeniu energetickej bezpečnosti Slovenska vo výrobe elektrickej energie, ako aj stabilizácie energetickej siete Slovenska," tvrdí Viliam Dubovický, projektový manažér a predseda predstavenstva spoločnosti PPE Europe.

Ako uviedol pre denník SME, najmodernejšia technológia, ktorú plánujú inštalovať, zaručuje minimálny vplyv na životné prostredie.

„Projekt riadne prešiel procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA v súlade s platnou legislatívou Slovenska a Európskej únie. Ministerstvo životného prostredia nezistilo nijaké závažné skutočnosti, ktoré by z environmentálneho hľadiska nedovoľovali elektráreň postaviť."

Podľa Dubovického, ktorého firma sa podieľa na príprave projektu v rámci skupiny ČES, ministerstvo hospodárstva by malo v súvislosti s krízou zo začiatku tohto roka prehodnotiť energetickú koncepciu štátu.

„Keď Slovenské elektrárne a ENEL nemajú dostatok prostriedkov na dostavbu atómovej elektrárne v Mochovciach a štát nemá dostatok financií na vybudovanie infraštruktúry pre nakladanie s vyhoreným jadrovým palivom, a ešte ani nevie, z akých prostriedkov postaví jadrovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach, tak zamietať v takejto situácii projekt NEZ Trebišov je nanajvýš nezodpovedné, najmä k regiónu východ."

Analytik: Problém je hluk a prach

Výstavbu tepelnej elektrárne, v ktorej by sa denne malo spáliť približne 6750 ton uhlia, čo je päť vlakových súprav, a vyviezť asi 1500 ton popolčeka, spochybňuje aj analytik Peter Marčan, člen Inštitútu pre energetickú bezpečnosť: „Napriek použitiu moderných technológií pri spaľovaní uhlia zostáva rizikom minimálne hlučnosť a prašnosť spôsobená vlakovými vlečkami dovážajúcimi uhlie, ich vykládkou, či vývoz popolčekov, " vysvetlil Marčan.

Ministerstvo: výstavba je nevýhodná

K názoru obyvateľov a samosprávy Trebišova sa pripája aj ministerstvo hospodárstva: „Podľa stratégie energetickej bezpečnosti Slovenska do roku 2030, ktorú schválila vláda, je výstavba zdroja na báze čierneho uhlia v lokalite Trebišov s inštalovaným výkonom 885 MW vzhľadom na plánovanú výstavbu nového zdroja a rekonštrukciu existujúcich zariadení v TE Vojany nevýhodná," informoval šéf komunikačného oddelenia ministerstva Vahram Chuguryan.

Developer: Bývať pod komínmi? Pokojne

O tepelnej elektrárni v Trebišove sme sa rozprávali s projektovým manažérom a predsedom predstavenstva PPE Europe VILIAMOM DUBOVICKÝM.

Prečo by najväčšia tepelná elektráreň v strednej Európe na spaľovanie čierneho uhlia mala vyrásť práve v Trebišove?

„V Trebišove je vhodný areál s kompletnou logistikou od pripojenia na širokorozchodnú trať, po ktorej sa môže dopravovať uhlie priamo z Ruska a odvážať ekologicky nevyhovujúce odpady, až po prívod technickej vody. Stavba pomôže regiónu. Tritisíc pracovných miest počas štyroch rokov výstavby dnes nedokáže zabezpečiť ani jeden investor na Slovensku."

Výstavba si vyžiada náklady 40 miliárd korún. Máte už investora?

„Vzhľadom na súčasnú krízu bude projekt menej náročný. Rokujeme s viacerými potenciálnymi investormi."

Ako viete zaručiť ekologickú bezpečnosť?

„Technológia spĺňa európske normy. Také elektrárne stoja v Nemecku, v Česku aj v iných krajinách a nikomu to neprekáža. Veď poslanci si to boli pozrieť pri Prahe a odchádzali nadšení."

Prečo teda podľa vás trebišovská samospráva zmenila názor?

„Je pod silným vplyvom určitých ľudí."

Spoločnosť ČES dala trestné oznámenie na predsedu občianskeho združenia Trebišov nahlas. Prečo si myslíte, že by mal byť trestne stíhaný?

„Teraz neriešim tento problém."

Proti výstavbe sú aj výrobcovia tokajského vína. Aj ich obavy sú zbytočné?

„Táto elektráreň bude podstatne menej vplývať na životné prostredie, ako napríklad tepelná elektráreň Vojany, o ktorej vieme, že má technické problémy."

Obavy sú najmä zo skládky popolčeka a exhalátov.

„Elektráreň v Trebišove je neporovnateľne bezpečnejšia ako vo Vojanoch. Proti nej nikto neprotestoval a víno ostalo rovnako kvalitné."

Vy by ste žili v bezprostrednej blízkosti komínov?

„Pokojne."

Stavať sa má aj v Žiline

Paroplynový cyklus za stovky miliónov eur má vyrásť v Žiline.

Žilina - Do mesta smeruje obrovská elektráreň. Výkonom by mala prekonať každý z blokov jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach. Jej výstavba však nezapadá do koncepcie zásobovania mesta teplom.

Začiatok výstavby je naplánovaný na tento rok, hotová by mala byť v lete 2011.

Stúpne závislosť od plynu

Elektráreň chce postaviť rakúsky investor v priestore medzi železničnou traťou a cestou do Tepličky nad Váhom. Elektrina by sa mala vyrábať spaľovaním plynu. V zimnom období by mala údajne zvýšiť jeho spotrebu na Slovensku až o osem percent. Predpokladaná výška investície do paroplynového cyklu predstavuje 365 miliónov eur. Elektráreň by mala mať výkon 500 megawattov.

„Žilina je najprudšie sa rozvíjajúci región, ktorý bude o chvíľu konkurovať Bratislave," tvrdí konateľ bratislavskej spoločnosti Energo Therm Anton Budoš. Spoločnosť má podľa registra na internete dvoch spoločníkov. Základné imanie spoločnosti predstavuje 6638 eur.

„Ja mám zámer, ktorý musí prejsť celým schvaľovacím procesom. Projekt je však spojený s veľkým sociálnym programom," tvrdí Budoš.

Teplo ako vedľajší produkt chce firma dodávať do škôl a ráta s jeho dodávaním aj Byttermu, druhému najväčšiemu správcovi bytov v Žiline.

Najmodernejší systém

„Na trh s teplom v Žiline sa snažia vstúpiť so systémom, ktorý je momentálne najmodernejší. S nikým však nerokovali o tom, ako a kam tento systém umiestniť," povedal energetik a pedagóg Žilinskej univerzity Karol Honner.

„Výstavba spomínaného paroplynového cyklu nezapadá do Koncepcie zásobovania mesta tepelnou energiou. Vedenie teplárne sa k projektu zatiaľ nechce vyjadrovať.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.