NEZ Trebišov bude produkovať menej emisií než Elektrárne Vojany

19. 09. 2007

Košice - Nová tepelná elektráreň s inštalovaným výkonom 720 MW, ktorú chce v Trebišove postaviť Československá energetická spoločnosť (ČES), a. s., Košice, by podľa jej výpočtov a porovnaní produkovala ročne oveľa menej emisií než Tepelné elektrárne Vojany (EVO) a spĺňa aj limity Ministerstva životného prostredia (MŽP) SR.

Štúdiu ekologických dopadov tohto Nového energetického zdroja (NEZ) v Trebišove pre slovenskú energetickú sústavu má už k dispozícii vedenie rezortu a investor čaká v týchto dňoch na jeho vyjadrenie. Ako dnes uviedla pre TASR hovorkyňa ČES pre projekt NEZ Eva Sagálová, svoje ďalšie kroky oznámia po stanovisku MŽP. Iniciatívy občanov a samosprávy, ktoré sú zamerané proti výstavbe NEZ v Trebišove, zatiaľ komentovať nebude.

Ako spresnila Sagálová, z výsledkov ich porovnania je zjavné, že kým NEZ Trebišov bude za najnepriaznivejšieho stavu produkovať len 884 ton tuhých znečisťujúcich látok (TZL) za rok, EVO ich v roku 2005 vyprodukovali až 10 173 ton, čím vykazujú vyššie merné emisie o 3,73 kg/MWh. Aj v prípade emisií SO2 vypustili EVO v roku 2005 až o 3 671 ton emisií viac, než je predpokladaný maximálny ročný limit NEZ Trebišov. Emisie oxidov dusíka boli v prípade EVO tiež oveľa vyššie, než sa predpokladá pri prevádzke NEZ. Pri porovnávaní parametrov oboch elektrární vychádzala ČES zo správy EVO o životnom prostredí z roku 2005.

Sagálová zároveň upozornila, že predpokladané emisie NEZ Trebišov, vypočítané z najnepriaznivejšieho stavu, spĺňajú oficiálne normatívy emisií stanovené Vyhláškou MŽP SR č. 706 z roku 2002. V niektorých prípadoch, napríklad u TZL, sú dokonca hlboko pod stanovenými limitmi.

ČES, a. s., so sídlom v Košiciach vznikla v decembri 2005 na zabezpečenie prípravy a realizácie novej tepelnej elektrárne v lokalite Trebišov s predpokladanými investičnými nákladmi 38 miliárd Sk.

Ako uviedla Sagálová, spoločnosť zatiaľ plní svoje poslanie formou externých zmlúv všetky organizačné, koordinačné, komunikačné a projektové činnosti zabezpečuje prostredníctvom špecializovaných spoločností, ako sú napríklad SLOVENSKÁ ENERGIA, a. s., Energoprojekt Praha, HPK-engineering, a. s., Košice, externí spracovávatelia dokumentácie, technickí odborníci, geodeti, environmentalisti, účtovníci, právnici a podobne. Po vstupe zahraničného investora do spoločnosti plánuje prijímať vlastných zamestnancov.

ČES vlastní nehnuteľnosti v časti areálu bývalého Cukrovaru Trebišov a v marci tohto roka zvýšila základné imanie na 110 miliónov Sk. Štatutárnym zástupcom spoločnosti je Michal Jankaj.

Podrobne monitorujeme:

Trebišov, elektráreň

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...