Stotridsať kilometrov nových diaľnic a rýchlostných komunikácií, 310 kilometrov rozostavaných, osem miliárd eur investícií do cestnej infraštruktúry a 260 miliónov potenciálna možnosť na platby za takzvanú dostupnosť pri nových PPP projektoch.
To sú hlavné čísla, ktoré nedávno zazneli z budovy ministerstva dopravy ako ambícia na toto funkčné obdobie. Ambícia je to smelá. Veď od roku 2000 sme na Slovensku postavili 134 kilometrov diaľnic a približne také isté množstvo chceme stihnúť do roku 2016.
Nedávno som bol v jednej televíznej diskusii, kde si súčasný a bývalý minister dopravy vymieňali na túto tému názory. Dostal som okrem iného otázku, či je táto ambícia reálna. Na rozdiel od predchádzajúceho ministra som povedal, že áno. V prípade, že sa tieto plány nenaplnia, nemám problém v roku 2016 skonštatovať, že plány boli reálne, ale vláda ich nenaplnila z dôvodov, ktoré sa budú dať pomenovať až potom.
Dennodenne vidíme nespokojnosť občanov na strednom a východnom Slovensku, pretože im diaľnice chýbajú. Všetci vedia, že 95 percent investorov zaujíma, či v danom regióne je diaľnica, alebo je v dostupnom čase sľúbená. Už len preto by som bol oveľa nervóznejší, ak by si hocijaká vláda takúto ambíciu nedala. A tu sa dostávam k meritu veci, že absolútne nerozumiem kritike, že vlastne chcieť urýchliť výstavbu je zlé, nedobré. Keď sa pozerám na medziročný prírastok nových diaľnic od roku 2000, tak sa hýbeme od nuly po necelé štyri percentá, čo je veľmi slabé. Výnimkou boli iba roky 2007 (11,6 percenta), 2008 (5,4 percenta) a 2010 (6,7 percenta).
Na Slovensku je výstavba diaľnic predmetom politického boja. Počúvam, že tieto plány sú nereálne, že zrazu je veľa tendrov a nie je dobré, že firmy sa začnú dohadovať medzi sebou a už nebudeme stavať za „polovičné“ ceny. A to je choré. Je jasné, že ide o verejné zdroje a musí nám záležať na tom, aby boli použité čo najefektívnejšie.
Celý plánovaný balík osem miliárd je reálne postavený hlavne na čerpaní zdrojov zo starého a nového operačného programu Doprava, doplnený o spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu a vlastné zdroje NDS. Stavebné kapacity sú dostačujúce a ešte nejaký čas bude dopyt silnejší ako ponuka.
Celý proces výstavby prebieha pod veľkou spoločenskou kontrolou. Ak by stavebné firmy išli cestou neželaných „dohôd“, tak v konečnom dôsledku urobia zle len samy sebe. A čo sa týka cien, tie nemajú byť ani prehnané, ani „polovičné“, ale reálne a zdravé.
Keďže základom financovania sú európske zdroje, dôležitá bude aj perfektná komunikácia s Európskou komisiou. Tú musíme presvedčiť, že procesy u nás sú transparentné a v súlade s európskou legislatívou, že náklady, ktoré vynaložíme, sú oprávnené, že realizácia stavieb, na ktoré tieto zdroje chceme použiť, je v súlade s európskou politikou.
Nebude to ľahké. No ľudia z Európskej komisie mi nedávno potvrdili, že tento vzájomný proces je v súčasnosti na veľmi kvalitnej úrovni, čoho výsledkom je napríklad aj schválenie financovania úseku Turany – Hubová, čo pokladám za veľký úspech. Zároveň sú v plnom prúde aj rokovania s Európskou komisiou o novom operačnom programe Doprava.
Argument opozície je, že ambícia bola aj v minulosti, ale nenaplnila sa. Dajme z diaľnic aspoň trochu politiku preč a odpočet robme až v roku 2016, vtedy už bude opodstatnený.
Autor je generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.