Nitkami v TSS ťahá nenápadný magnát

Veľkopodnikateľ a spoločník J&T zabezpečil, aby chorá firma získala bankové garancie.

15. 04. 2013

Silný muž v pozadí zákazky roka tajil svoje meno pol roka. Namiesto neho sa v stavebnom sektore špekulovalo o úplne iných magnátoch, ale aj o politikoch. František Hodorovský je skrátka veľkopodnikateľ, ktorého veľmi nevidno. Preto jeho aktivity v stavebnej spoločnosti TSS Grade vychádzajú na povrch až teraz. A preto sú zdrojom všeobecného prekvapenia. Keď sa však na jeho príbeh pozrieme zblízka, všetko do seba logicky zapadá. Hodorovského vplyv v TSS pre HN potvrdili nezávisle od seba štyri dobre informované zdroje.

Priveľké riziko

Získať TSS a s ňou aj 245-miliónovú zákazku na nové trate v Trenčíne nemohol hocikto. Muselo ísť o podnikateľa s obrovským kapitálom a zázemím. TSS totiž potrebovala špeciálny prístup. Síce mala na dosah zákazku s rozprávkovým ziskom, ale tiež bola príliš vyčerpaná. Vlani na jeseň sa rozhodla striasť sa svojich dlhov v reštrukturalizácii. To však riešilo len časť problému. Na získanie zákazky potrebovala TSS získať bankovú garanciu alebo záruku od veľmi bohatého človeka. Je to bežná podmienka, ktorou sa štát chráni pred darebáckymi firmami. Ak napríklad stavbár skrachuje, banka vyrovná škody. Alebo keď nedostáva zaplatené načas a potrebuje pomoc, banka mu požičia. V tomto prípade žiadali Železnice SR záruku vo výške 10 percent zákazky, teda takmer 25 miliónov eur.

Hodorovský a spol.

Predchádzajúci vlastník TSS Ľuboš Hačko chcel problém bankovej záruky prenechať na iných. O predaji podľa informácií HN rokoval s manažérmi nadnárodnej firmy OHL ŽS a so slovenským veľkopodnikateľom Miroslavom Remetom.

Prečo sa k nej napokon dostala Hodorovského skupina, zostalo Hačkovým tajomstvom. Okrem sumy mohol rozhodnúť aj ich spoločný názor na to, do akej miery treba vybabrať s veriteľmi. A následne aj Hodorovského schopnosť zabezpečiť potrebnú záruku.

Vstup nových vlastníkov sa začal ešte v auguste. Do predstavenstva sa vtedy dostal advokát Ivan Pohanka, nasledovali manažéri Marek Choma a Dušan Chovanec. Najmä Chomu a Pohanku podľa dostupných informácií spájajú s Hodorovským spoločné aktivity. Pohanka bol jedným z hlavných aktérov konkurzu, po ktorom Hodorovský ovládol Tatralandiu. Choma pre Hodorovského podľa českých médií staval napríklad akvapark v Česku.

Mužom číslo jeden v oboch prípadoch bol však Hodorovský. A to isté platí podľa viacerých zdrojov tiež pre TSS. S touto firmou ho viaže aj ďalšie puto. TSS sídli v polyfunkčnej budove v centre Bratislavy, ktorú postavila spoločnosť Hrivis developing, kde bol Hodorovský podpredsedom predstavenstva a Choma členom dozornej rady. Tým najdôležitejším putom Hodorovského v TSS je však jeho záruka.

Ako to bolo

Potrebných 25 miliónov eur odmietla podľa informácií HN poskytnúť Slovenská sporiteľňa, ktorá bola pred reštrukturalizáciou dvornou bankou TSS. A teraz jej významným veriteľom. Keďže boli opatrné aj ostatné banky, na scénu vstúpil Hodorovský. „Bol nápomocný pri riešení poskytnutých garancií,“ potvrdil Chovanec.

Hodorovský sa mohol zaručiť aj sám vlastným kapitálom. „Takáto situácia je možná iba za podmienky, že s tým ŽSR vyslovili súhlas,“ povedal Andrej Leontiev, partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c. Omnoho jednoduchšie bolo využiť vzťahy s J&T Bankou. Hodorovský spolu s touto bankou patria medzi hlavných akcionárov Tatry mountain resorts. Chovanec potvrdil len to, že potrebné prísľuby poskytla banka so sídlom na Slovensku. J&T Banka sa odvolala na bankové tajomstvo a o prípade mlčí.

Čo bude s veriteľmi

Isté je, že s Hodorovského pomocou napokon garancia bola, zmluva sa podpísala a začalo sa stavať. Adrenalínu však zďaleka neubúdalo. Práve sa začala reštrukturalizácia. Nádej pre veriteľov bola najmä v lukratívnej trenčianskej zákazke. Súťažné ponuky TSS a ostatných uchádzačov boli ešte „pri starých cenách“. Teda pred érou výrazného zlacnenia stavebných prác na úroveň alebo pod úroveň nákladov. Rizikom bolo zase to, do akej miery sa TSS o tento úspech podelí.

Zatiaľ to pre veriteľov vyzerá zle. S výnimkou bánk a zamestnancov sa hovorí len o odrobinkách. Dvaja z nich podľa informácií HN dostanú ani nie 20 percent, čo je vzhľadom na veľkosť týchto firiem a veľkosť pohľadávok pomerne veľký škrt.

Pozadie zostáva hmlisté

V pozadí TSS Grade zostáva stále niekoľko neznámych. Špekuluje sa aj o vplyve podnikateľa Ivana Petríčka. Ten bol podľa viacerých médií v minulosti súčasťou vlastníckych štruktúr TSS. Nie je úplne isté, aká je jeho pozícia po príchode Hodorovského, no zdá sa, že si ju udržal. Jeho vplyv treba hľadať v materskej spoločnosti TSS, ktorou je firma Rail Invest. V nej je predsedom predstavenstva istý Peter Kováčik. Ten má väzby na Petríčka cez spoločnosť Tempra, ktorej je konateľom. Petríček je zase v dozornej rade spoločnosti, ktorá Tempru ovláda. Petríček mal podľa medializovaných informácií prsty vo viacerých zákazkách. Aj Tempra podľa zistení HN robila pre ŽSR školenia BOZP.

Isté je, že v tomto momente TSS potrebuje ľudí, ktorí sa vedia prihovoriť na správnych miestach. Železnice SR dostali za úlohu ešte raz prehodnotiť, či víťazom tendra má byť naozaj TSS. Alebo či túto firmu majú z tendra vylúčiť pre chyby, ktoré potvrdil aj Úrad pre verejné obstarávanie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.