Štát má vysvetliť, prečo spomedzi podobne vysokých ponúk na diaľnicu vyhadzuje aj pre nízku cenu, myslí si analytik. Zákazku pritom štát ponúkol štvrtému v poradí – Váhostavu.
Bratislava - Váhostav má bližšie k zákazke na výstavbu 15kilometrového úseku diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou aj vďaka nižším cenám jeho konkurentov.
Zmluvu na túto diaľnicu totiž Váhostavu, ktorý ju chcel postaviť za štvrtú najnižšiu cenu, ponúkla Národná diaľničná spoločnosť (NDS) po tom, ako najlacnejšiu ponuku od firmy Hant vyradila pre neobvykle nízku cenu.
Vlády
Ako súťažili D1
Druhá vláda Roberta Fica
„Vylúčili nás pre nízku cenu. Pripravujeme žiadosť o nápravu,“ vraví zástupkyňa Hantu Miriam Bayerová.
Hant sa pridá ku košickým Inžinierskym stavbám. Tie predložili druhú najlacnejšiu ponuku a takisto ich vyradili.
Inžinierske stavby sa k dôvodom vylúčenia stále nevyjadrujú. Zrejme to však tiež je nízka cena.
Keď totiž prvýkrát diaľničiari vyradili pre nízku cenu firmu Hant, vrátil ju Úrad pre verejné obstarávanie naspäť do súťaže s tým, že sa mali rovnako poctivo pýtať na nízku cenu aj ďalších v tendri.
Vylúčenie, ktoré má dôvetok: pre nízku cenu, však ako dôvod neobstojí. „Ak má obstarávateľ pochybnosti o schopnosti realizovať dielo na základe predloženej ponuky, môže voliť aj iné prostriedky na zabezpečenie jeho realizácie, napríklad bankovú záruku či zádržné, vysvetľuje Pavel Nechala, právnik, ktorý spolupracuje s Transparency International.
V kuloároch sa objavili informácie, že diaľničiari si vybrali Váhostav, lebo predložil najkvalitnejší projekt. Ani s týmto by však právne neuspeli, myslí si Nechala.
Ak totiž chceli hodnotiť kvalitu, mali to povedať dopredu, vymenovať konkrétne kritériá a priradiť dôležitosť, aká sa na ne bude klásť pri hodnotení. Namiesto toho sa v oznámení o obstarávaní spomína iba kritérium „najnižšia cena“.
Tretiu najlacnejšiu ponuku na výstavbu tohto úseku vyradili pred pár týždňami, predložila ju spoločnosť Dúha. Jej majiteľ, podnikateľ Miroslav Remeta, ktorý chcel kúpiť Novácke chemicke závody, považuje verdikt diaľničiarov za precedens.
„Boli sme vylúčení pre malé technické nezrovnalosti, ktoré podľa nás neboli dôvodom na vylúčenie. Akceptujeme to a v budúcnosti sa budeme podľa toho správať a namietať, ak budeme mať pocit, že niekto použil hoci aj malé zmeny,“ hovorí Remeta.
NDS sa k zákazke nevyjadruje, kým nie je uzavretá. Podobne tak ministerstvo dopravy. V komisii, ktorá vyberala Váhostav, boli podľa informácií SME zastúpení aj ľudia z rezortu dopravy.
Štát by mal svoje rozhodnutie jasne vysvetliť v podrobnej analýze, upozorňuje Peter Goliaš, analytik inštitútu INEKO.
„Vylúčenie ponúk z dôvodu, že boli lacnejšie, pričom rozdiel oproti cene víťazného uchádzača nie je zásadný, totiž vyvoláva podozrenia z neféroveho prístupu a nehospodárnosti pri nakladaní s verejnými prostriedkami,“ povedal Goliaš.
Váhostav núka diaľnicu za 227 miliónov eur, najlacnejší Hant o 20 miliónov lacnejšie.
Podobne troch lacnejších diaľničiari vyradili v tendri o elektronické mýto. Vtedy bol rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou asi 200 miliónov eur.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Troch lacnejších vyhodili a diaľnicu ponúkli Širokému
Pád mosta: Podľa Zajaca nesie politickú zodpovednosť Fico
Váhostav staval diaľnicu nikam 15 rokov. Zdražela o 100 percent
Pokračovanie stavby mostu pri Iliašovciach určí vyšetrovateľ
Doprastavu sa nepáči vyhodnotenie ponúk na tunel Višňové
Stavbu diaľnice pri Levoči by mali obnoviť
Komora inžinierov: Za pád môže nízka cena
NDS ešte stále vyhodnocuje ponuky na tunel Višňové
Ministerstvo uvoľnilo eurofondy na obchvat Prešova
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre neznalosť alebo pre konkrétny zámer, hovorí urbanista Martin Baloga.
Začal platiť dekrét, ktorý zakazuje cudzincom vlastniť pôdu na Kryme.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Začal platiť dekrét, ktorý zakazuje cudzincom vlastniť pôdu na Kryme.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.