Nižšia spotrebná daň ceny nestopne

Premiér Robert Fico tvrdí, že mýto ceny nezvýši. Má tomu zabrániť nižšia daň. Dopravcovia hovoria, že premiér zavádza. Na zdraženie pripravujú ľudí aj obchodníci.

Bratislava - Premiér Robert Fico už začiatkom decembra uvažoval o znížení spotrebnej dane na naftu. Vyhlásil to včera prezident Ivan Gašparovič na mimoriadnom brífingu  s premiérom a predsedom parlamentu.

„Začiatkom decembra som mal stretnutie s premiérom, kde sme hovorili o možnosti zníženia spotrebnej dane.

Čiže vedel som, o čom premiér rozmýšľa a čo chce prezentovať, urýchliť a pripraviť," povedal prezident.

Premiér Fico však musel v takom prípade zmeniť názor. Začiatkom januára dal totiž jasne najavo, že so spotrebnými daňami hýbať nemá v pláne. „Nech si uvedomia, že je svetová hospodárska kríza. Štát má obrovské povinnosti. My sme  spotrebné dane ani raz nezvyšovali," odkazoval dopravcom.

Hrušky a jablká

Zníženie spotrebnej dane z nafty o deväť centov na liter oznámil Fico v pondelok. Včera sa už snažil ľudí presvedčiť, že nepodľahol tlaku dopravcov,  ale tým iniciatívne predišiel zdražovaniu. To hrozí pre drahé a zle pripravené mýto.

„Po tom, ako sme sa rozhodli znížiť spotrebnú daň na naftu, tak dosahy zavedenia elektronického mýta na ceny sa blížia k nule," povedal premiér.

V Únii autodopravcov, ktorá dotlačila premiéra k viacerým ústupkom, nechápavo krútia hlavami. „Je to neodborné vyjadrenie, premiér mieša hrušky s jablkami," povedal člen vedenia únie Rudolf Páleš. Každé zníženie dane z nafty o 10 centov podľa neho znižuje kilometrový náklad prepravcov len o 3 centy.

Pritom kamión, ktorý má nad 12 ton, zaplatí za kilometer diaľnice mýto zhruba 20 centov a ciest prvej triedy 15 centov, čo je niekoľkonásobne viac ako vlani, keď boli ešte diaľničné nálepky.

Tie k prepravným nákladom pridávali približne 1,1 centa. Cestu vyše 12-tonového kamióna z Bratislavy do Žiliny nálepka predražila o vyše dve eurá, mýto však až o 40 eur.

Zavedenie mýta najviac poznačí cenu cestovných lístkov. Autobusové spoločnosti aj napriek poklesu dane z nafty avizujú zdraženie medzimestskej dopravy okolo desiatich percent. „Bude to od 8 do 10 percent," povedal včera šéf prepravcu Eurobus Ľubomír Gerši.

O zdražení hovorí aj Slovak Lines. „Predpokladáme, že cestovné by mohlo stúpnuť v priemere okolo desať percent," povedala hovorkyňa firmy Eva Vozárová. Slovak Lines účtuje v súčasnosti za cestu z Bratislavy do Košíc 19 eur. Dosahy drahého mýta sa aj po znížení spotrebnej dane z nafty nevyhnú ani potravinám a ostatným tovarom.

Generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš si myslí, že mýto môže zvýšiť ceny v priemere najviac o dve percentá. No nepredpokladá, že zdraženie príde v dohľadnom čase. „Serióznejšie informácie o zvýšení cien budú známe až na konci štvrťroka," povedal Orgonáš.

Viac ako na doraz

Nižšia daň z nafty by podľa ministerstva financií mala z rozpočtu vziať asi 100 miliónov eur. Tie chce vláda nahradiť šetrením na ministerstvách a zrušením dvoch z nich. Takto chce zachovať, aby sa deficit verejných financií nezvýšil a zostal tento rok na plánovaných 5,5 percenta HDP. Ktoré ministerstvá skončia, nie je jasné.

Nie je jasné ani to, na čom budú šetriť rezorty, ktoré prežijú. Pri schvaľovaní rozpočtu na tento rok si totiž vláda naplánovala, že zoškrtá bežné a kapitálové výdavky ministerstiev o vyše 700 miliónov eur. A už vtedy premiér Fico hovoril, že rezorty pôjdu na doraz. „Bude sa šetriť ešte viac," reagoval hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál na otázku, či sa dá šetriť viac, keď sa má ísť na doraz.

Ekonómovia, ktorí zníženie spotrebnej dane vítajú, kritizujú spôsob šetrenia. „Obavám sa, že jednoduché zrušenie ministerstiev nemusí bez potrebných reforiem stačiť," povedal ekonóm UniCredit Bank Ján Tóth. A nepomôže ani to, ak sa naplnia slová maďarských a českých prepravcov, ktorí avizujú, že po znížení dane k nám budú chodiť tankovať naftu, pretože to bude výhodnejšie.

V súčasnosti sa za hranicami oplatí tankovať našim dopravcom. Ekonóm inštitútu Iness Radovan Ďurana  očakáva, že rozpočet príde pre nižšiu daň až o 130 miliónov eur.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.