Premiér Robert Fico tvrdí, že mýto ceny nezvýši. Má tomu zabrániť nižšia daň. Dopravcovia hovoria, že premiér zavádza. Na zdraženie pripravujú ľudí aj obchodníci.
Bratislava - Premiér Robert Fico už začiatkom decembra uvažoval o znížení spotrebnej dane na naftu. Vyhlásil to včera prezident Ivan Gašparovič na mimoriadnom brífingu s premiérom a predsedom parlamentu.
„Začiatkom decembra som mal stretnutie s premiérom, kde sme hovorili o možnosti zníženia spotrebnej dane.
Čiže vedel som, o čom premiér rozmýšľa a čo chce prezentovať, urýchliť a pripraviť," povedal prezident.
Premiér Fico však musel v takom prípade zmeniť názor. Začiatkom januára dal totiž jasne najavo, že so spotrebnými daňami hýbať nemá v pláne. „Nech si uvedomia, že je svetová hospodárska kríza. Štát má obrovské povinnosti. My sme spotrebné dane ani raz nezvyšovali," odkazoval dopravcom.
Zníženie spotrebnej dane z nafty o deväť centov na liter oznámil Fico v pondelok. Včera sa už snažil ľudí presvedčiť, že nepodľahol tlaku dopravcov, ale tým iniciatívne predišiel zdražovaniu. To hrozí pre drahé a zle pripravené mýto.
„Po tom, ako sme sa rozhodli znížiť spotrebnú daň na naftu, tak dosahy zavedenia elektronického mýta na ceny sa blížia k nule," povedal premiér.
V Únii autodopravcov, ktorá dotlačila premiéra k viacerým ústupkom, nechápavo krútia hlavami. „Je to neodborné vyjadrenie, premiér mieša hrušky s jablkami," povedal člen vedenia únie Rudolf Páleš. Každé zníženie dane z nafty o 10 centov podľa neho znižuje kilometrový náklad prepravcov len o 3 centy.
Pritom kamión, ktorý má nad 12 ton, zaplatí za kilometer diaľnice mýto zhruba 20 centov a ciest prvej triedy 15 centov, čo je niekoľkonásobne viac ako vlani, keď boli ešte diaľničné nálepky.
Tie k prepravným nákladom pridávali približne 1,1 centa. Cestu vyše 12-tonového kamióna z Bratislavy do Žiliny nálepka predražila o vyše dve eurá, mýto však až o 40 eur.
Zavedenie mýta najviac poznačí cenu cestovných lístkov. Autobusové spoločnosti aj napriek poklesu dane z nafty avizujú zdraženie medzimestskej dopravy okolo desiatich percent. „Bude to od 8 do 10 percent," povedal včera šéf prepravcu Eurobus Ľubomír Gerši.
O zdražení hovorí aj Slovak Lines. „Predpokladáme, že cestovné by mohlo stúpnuť v priemere okolo desať percent," povedala hovorkyňa firmy Eva Vozárová. Slovak Lines účtuje v súčasnosti za cestu z Bratislavy do Košíc 19 eur. Dosahy drahého mýta sa aj po znížení spotrebnej dane z nafty nevyhnú ani potravinám a ostatným tovarom.
Generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš si myslí, že mýto môže zvýšiť ceny v priemere najviac o dve percentá. No nepredpokladá, že zdraženie príde v dohľadnom čase. „Serióznejšie informácie o zvýšení cien budú známe až na konci štvrťroka," povedal Orgonáš.
Nižšia daň z nafty by podľa ministerstva financií mala z rozpočtu vziať asi 100 miliónov eur. Tie chce vláda nahradiť šetrením na ministerstvách a zrušením dvoch z nich. Takto chce zachovať, aby sa deficit verejných financií nezvýšil a zostal tento rok na plánovaných 5,5 percenta HDP. Ktoré ministerstvá skončia, nie je jasné.
Nie je jasné ani to, na čom budú šetriť rezorty, ktoré prežijú. Pri schvaľovaní rozpočtu na tento rok si totiž vláda naplánovala, že zoškrtá bežné a kapitálové výdavky ministerstiev o vyše 700 miliónov eur. A už vtedy premiér Fico hovoril, že rezorty pôjdu na doraz. „Bude sa šetriť ešte viac," reagoval hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál na otázku, či sa dá šetriť viac, keď sa má ísť na doraz.
Ekonómovia, ktorí zníženie spotrebnej dane vítajú, kritizujú spôsob šetrenia. „Obavám sa, že jednoduché zrušenie ministerstiev nemusí bez potrebných reforiem stačiť," povedal ekonóm UniCredit Bank Ján Tóth. A nepomôže ani to, ak sa naplnia slová maďarských a českých prepravcov, ktorí avizujú, že po znížení dane k nám budú chodiť tankovať naftu, pretože to bude výhodnejšie.
V súčasnosti sa za hranicami oplatí tankovať našim dopravcom. Ekonóm inštitútu Iness Radovan Ďurana očakáva, že rozpočet príde pre nižšiu daň až o 130 miliónov eur.
Fico tvrdí, že nižšia daň vyrovná náklady mýta, dopravcovia nesúhlasia
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.