Nižšie mýtne pokuty sa dopravcom nepáčia

Zmenu v pokutách dopravcovia vítajú, ale sankcie u nás stále považujú za vysoké.

Košice - Mýtna polícia dala v pondelok, v prvý deň nižších postihov, 21 pokút za 14 700 eur. Ešte v nedeľu by vodiči, ktorí neuhradili za spoplatnené úseky mýto, zaplatili za ten istý počet priestupkov 34 755 eur.

V pondelok totiž nadobudla účinnosť novela zákona o výbere elektronického mýta. Znížila pokuty asi o polovicu.

„Doteraz bolo možné uložiť za priestupok pokutu v blokovom konaní vo výške 1655 eur, odvčera je to 700 eur, v správnom konaní sa pokuta znižuje z 2655 eur na 1300 eur,“ vysvetlila hovorkyňa Prezídia policajného zboru Denisa Baloghová.

Drastické sankcie

Úpravu v zákone navrhla vláda na základe požiadaviek autodopravcov. Doterajšie sankcie u nás boli v porovnaní s inými krajinami Európskej únie vyššie.

Vlani mýtna polícia vybrala na pokutách 6,25 milióna eur. A to bol ešte po protestoch dopravcov výber mýta na dva mesiace zastavený. Tento rok by pri rovnakom počte priestupkov mal štát vybrať o 3,63 milióna eur menej.

Dopravcovia zmenu vítajú. Pôvodné pokuty boli podľa nich likvidačné. „O spokojnosti však nemôže byť ani reč, aj po znížení sú stále neprimerane vysoké,“ tvrdí prezident združenia ČESMAD Pavol Jančovič.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa obáva, že zmiernenie sankcií budú vodiči zneužívať. „Zníženie pokút povedie k väčšej snahe vodičov a prevádzkovateľov vozidiel vyhýbať sa plateniu mýta,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Krok zlým smerom?

Zníženie pokút je krok zlým smerom, tvrdí správca mýtneho systému, firma Sky Toll. „Predpokladáme, že vzrastie počet mýtnych priestupkov, čo sa premietne do nižšieho výberu mýta a nižších príjmov rozpočtu,“ vraví hovorca Anton Bódis.

Na porovnanie uviedol rok 2009. Vtedy autá nad 3,5 tony používali diaľničné známky, keď ju vodič nemal, platil 900 eur.

Počet priestupkov za rok bol vtedy asi päťkrát vyšší ako v roku 2010, keď sa po spustení mýta postih v blokovom konaní zvýšil na 1655 eur.

„Nie sme proti pokutám, ale mali by byť diferencované podľa závažnosti priestupku, ako v Nemecku, Rakúsku či Česku,“ hovorí prezident Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček.

Členovia únie vlani po spustení mýta vstúpili do štrajku. Žiadali pozastaviť výber mýta, kým sa neprehodnotia spoplatnené úseky, znížiť mýto aj pokuty.

Tomu, kto sa vyhýba plateniu mýta, treba podľa Polačeka odobrať koncesiu. „Takto je to kozmetická úprava, populistický ťah vlády, ktorý rieši len dôsledky zle fungujúceho systému.“

Krajina

Nesprávne nastavenie OBU
Ostatné porušenia
Poznámka
 
Slovensko
120 EUR
1 655 EUR
Jedna sadzba pokuty za akékoľvek iné porušenie
 
Nemecko
200 EUR
35 - 400 EUR
Pokuty sú diferencované podľa typu priestupku
 
Rakúsko
110 EUR
300 - 3 000 EUR
Najvyššia pokuta je vyššia ako v SR
 
Česká republika
do 203 EUR
Priemerná výška pokuty je podľa štatistík 31 EUR

Postih už firmu takmer zlikvidoval

Autodopravca sa odvolal proti vysokej pokute. Uspel a nemusí ju platiť.

Košice -  Takmer 100­tisíc eur na pokutách mala vlani zaplatiť za mýtny priestupok prepravná firma Tamix. Mýtna polícia totiž pri kontrole jej nákladných áut zistila, že šiesti vodiči mali v palubných jednotkách zle zadané údaje.

„Pri šiestich autách boli zle uvedené počty náprav. Vozidlá urobili dohromady sto kilometrov, pri mýte sedem centov sme teda spôsobili škodu sedem eur. Dali nám pokutu šesťkrát po 16 500 eur. Je to choré,“ vraví jeden z konateľov.

Vedenie firmy, ktorú by suma asi zruinovala, sa proti pokute odvolalo. Nakoniec im nezmyselné rozhodnutie o pokutách zrušili.

Ani zmena sadzobníka však vlastníkov firmy neuspokojuje. „Pokuty sú stále vysoké, no systém nefunguje, ako by mal. Náš hlas nik nepočuje. Asi by sme mali zasa vstúpiť do štrajku.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.