Kontrolóri Najvyššieho kontrolného úradu SR vykonali v októbri 2002 kontrolu na ústredí Slovenskej správy ciest (SSC). Z mnohých jej organizačných jednotiek skontrolovali aj štyri organizačné jednotky správy a údržby v Prešove, Poprade, Trenčíne a Košiciach. Kontrola sa zamerala na obdobie rokov 2000 a 2001. Kontrola preverovala stav a správnosť plnenia príjmov, dodržiavanie rozpočtovej disciplíny pri používaní prostriedkov štátneho rozpočtu a Štátneho fondu cestného hospodárstva.
Po spočítaní vyčíslených nedostatkov zo zverejneného protokolu vyplýva, že SSC v rozpore so zákonmi nakladala s majetkom v celkovej hodnote 2 563 144 433 Sk.
K dispozícii je aj kópia uvedeného protokolu.
V uvedených rokoch na čele Slovenskej správy ciest stáli Jozef Macejko a Dušan Matonok.
Jozef Macejko sa stal v roku 1999 ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácii po korupčnej afére svojho predchodcu Gabriela Palacku. V roku 2000 zistil Najvyšší kontrolný úrad, že Jozef Macejko, ešte ako riaditeľ SSC, uprednostňoval veriteľov. SSC totiž neuhrádzala pohľadávky voči veriteľom podľa dátumov splatnosti, ale podľa neprehľadného kľúča. To umožňovalo niektorým spriazneným spoločnostiam profitovať z dlhov SSC voči stavebným firmám. Dialo sa to tak, že spriaznené firmy odkupovali od veriteľov ich pohľadávky voči SSC za nižšie ceny, pričom spravidla do niekoľkých dní po odkúpení pohľadávky uhradila SSC odkúpenú pohľadávku v plnej výške novému vlastníkovi pohľadávky. Keďže v tom období ešte boli protokoly NKÚ tajné, vtedajší minister Macejko sa zodpovednosti zbavoval tvrdením, že nijaké platby, ktoré uprednostňovali veriteľov, nepodpísal - čo mu nikto z verejnosti vtedy nemohol práve kvôli utajenosti protokolov vyvrátiť. Nebezpečie nehrozilo ani od zriaďovateľa SSC, čiže od ministerstva dopravy, ktorému boli výsledky známe, pretože na kreslo ministra si zasadol práve Jozef Macejko. Zodpovednosť nevyvodil ani premiér.
Premiér Mikuláš Dzurinda odvolal Jozefa Macejka z postu ministra dopravy až v júni 2002, keď Jozef Macejko zasiahol do tendra na dodávku vozňových súprav pre slovenské železnice. Tender v železniciach organizoval premiérov brat.
Nasledujúcim riaditeľom po Jozefovi Macejkovi sa stal Dušan Matonok. Ten však prišiel o kreslo z iniciatívy súčasného ministra dopravy Pavla Prokopoviča v októbri 2002. Dôvody svojho rozhodnutia minister nekonkretizoval.
Dodnes nie je známe, či boli za nedostatky v hospodárení v hodnote vyše 2,5 miliardy vyvodené voči zodpovedným nejaké dôsledky.
Pikantné a zároveň smutné je, že zástupcovia SSC radi zdôrazňujú pri vyvlastňovaní nehnuteľností občanov, že nemôžu poskytovať primerané náhrady za vyvlastnené nehnuteľnosti, okrem iných dôvodov aj preto, že vraj musia starostlivo a hospodárne nakladať z prostriedkami štátneho rozpočtu.
Pôvodné články na vyvlastnenie.sk
Kauza diaľničný privádzač pokračuje sťažnosťou
Päťdesiatmiliónová zľava Inžinierskych stavieb Košice je aj pre ministerstvo dopravy záhadou
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.