Nové diaľničné sľuby sú opatrné

Prvé predstavy novej vlády o budovaní diaľnic sú bez sľubov stoviek dokončených kilometrov a konkrétnych šibeničných termínov.

Rezort dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH) sa vodičom iba opatrne zaväzuje dokončiť "nadštandardné spojenie Bratislavy a Košíc do roku 2014 či zdynamizovať výstavbu rýchlostnej cesty R2 od Zvolena po Rožňavu". Poučil sa tak z nereálnych sľubov bývalej vlády, ktorá sa ich snažila dohnať šturmovaním výstavby pred voľbami. Vyplýva to z pracovnej verzie programového vyhlásenia vlády, ktoré sa ešte môže zmeniť.

Podľa novej vlády bolo stavanie diaľnic za Fica predražené, najmä projekty verejno– súkromného partnerstva. "Som presvedčený, že diaľnice sa dajú stavať lacnejšie," povedal Figeľ. "Finančné náklady z projektov, ktoré boli pripravené, boli omnoho vyššie, ako by si štát priamo na trhu požičal a staval," odôvodnil minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ).

Práve PPP projekty zostali po predchádzajúcej vláde ako najväčší horúci zemiak, s ktorým sa musí popasovať nový minister. Ich dokončením by sa diaľnicou prepojila Bratislava s Košicami. Práve túto spojnicu odborníci považujú za chrbtovú kosť slovenskej cestnej siete. Približne 105 kilometrov súkromnej cesty na trase by štát vyšlo po tridsiatich rokoch spolu na vyše 17 miliárd eur.

Exminister Ľubomír Vážny (Smer) stihol podpísať zmluvy so súkromnými firmami, ale poskladať peniaze sa mu už nepodarilo. Jednou z priorít novej vlády je tak "zníženie finančnej náročnosti oboch projektov". Cesty chce stavať napríklad aj z peňazí uložených v druhom dôchodkovom pilieri.

Koľko kilometrov sa má počas volebného obdobia postaviť, pripravované programové vyhlásenie zatiaľ neuvádza. Za štyri roky chce vodičom odovzdať napríklad severovýchodný obchvat Košíc, urýchliť výstavbu obchvatu Prešova a prepojiť diaľnicu D3 s Poľskom a rýchlocestu R5 s Českom. Rozbehnúť sa majú aj stavby na strednom a južnom Slovensku.

Rezort dopravy si vymyslel aj úplne novú rýchlostnú cestu na východe Slovenska. Od Prešova po Sninu smerom na Ukrajinu by mala viesť cesta R9, ktorá doteraz nebola nikde zakreslená. Podobnou trasou pritom vedie aj diaľnica D1 od Košíc cez Michalovce na Ukrajinu, ktorá sa už pripravuje Rovnako si pred štyrmi rokmi nakreslil vlastnú novú cestu R8 aj bývalý kabinet. Viedla z Nitry cez Ficove rodné Topoľčany do Partizánskeho.

Čo plánuje nová vláda vo výstavbe diaľnic

  • D1 z Bratislavy do Košíc
  • do roku 2014 nadštandardné cestné spojenie znížiť finančnú náročnosť oboch projektov verejno– súkromného partnerstva (PPP) na trase R2 zo Zvolena do Rožňavy (smer Košice)
  • zdynamizovať výstavbu severovýchodný obchvat Košíc (Budimír – Bidovce)
  • odovzdať do užívania severozápadný obchvat Prešova (Lipníky – Prešov západ) R4
  • urýchliť projektovú prípravu a výstavbu D4 – obchvat Bratislavy
  • skončiť prípravu a začať výstavbu R7 Bratislava – Dunajská Streda
  • postaviť po Holice a skončiť prípravu a začať stavbu nasledujúceho úseku
  • R9 Lipníky – Snina
  • prehodnotenie siete rýchlociest, zabezpečiť komplexnú prípravu úseku ide o úplne novú rýchlostnú cestu, ktorá doteraz nepatrila do prioritnej siete D3 zo Žiliny na hranicu s Poľskom
  • urýchlené prepojenie na Poľsko a Česko R6 z Púchova na hranicu ČR
  • vytvoriť podmienky prepojenia nový most v Komárne cez Dunaj
  • výstavba do roku 2014 cestné mosty nad Ipľom
  • podporiť realizáciu bilaterálnych dohôd medzi SR a Maďarskom o ich výstavbe
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.