Nové diaľničné sľuby sú opatrné

Prvé predstavy novej vlády o budovaní diaľnic sú bez sľubov stoviek dokončených kilometrov a konkrétnych šibeničných termínov.

Rezort dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH) sa vodičom iba opatrne zaväzuje dokončiť "nadštandardné spojenie Bratislavy a Košíc do roku 2014 či zdynamizovať výstavbu rýchlostnej cesty R2 od Zvolena po Rožňavu". Poučil sa tak z nereálnych sľubov bývalej vlády, ktorá sa ich snažila dohnať šturmovaním výstavby pred voľbami. Vyplýva to z pracovnej verzie programového vyhlásenia vlády, ktoré sa ešte môže zmeniť.

Podľa novej vlády bolo stavanie diaľnic za Fica predražené, najmä projekty verejno– súkromného partnerstva. "Som presvedčený, že diaľnice sa dajú stavať lacnejšie," povedal Figeľ. "Finančné náklady z projektov, ktoré boli pripravené, boli omnoho vyššie, ako by si štát priamo na trhu požičal a staval," odôvodnil minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ).

Práve PPP projekty zostali po predchádzajúcej vláde ako najväčší horúci zemiak, s ktorým sa musí popasovať nový minister. Ich dokončením by sa diaľnicou prepojila Bratislava s Košicami. Práve túto spojnicu odborníci považujú za chrbtovú kosť slovenskej cestnej siete. Približne 105 kilometrov súkromnej cesty na trase by štát vyšlo po tridsiatich rokoch spolu na vyše 17 miliárd eur.

Exminister Ľubomír Vážny (Smer) stihol podpísať zmluvy so súkromnými firmami, ale poskladať peniaze sa mu už nepodarilo. Jednou z priorít novej vlády je tak "zníženie finančnej náročnosti oboch projektov". Cesty chce stavať napríklad aj z peňazí uložených v druhom dôchodkovom pilieri.

Koľko kilometrov sa má počas volebného obdobia postaviť, pripravované programové vyhlásenie zatiaľ neuvádza. Za štyri roky chce vodičom odovzdať napríklad severovýchodný obchvat Košíc, urýchliť výstavbu obchvatu Prešova a prepojiť diaľnicu D3 s Poľskom a rýchlocestu R5 s Českom. Rozbehnúť sa majú aj stavby na strednom a južnom Slovensku.

Rezort dopravy si vymyslel aj úplne novú rýchlostnú cestu na východe Slovenska. Od Prešova po Sninu smerom na Ukrajinu by mala viesť cesta R9, ktorá doteraz nebola nikde zakreslená. Podobnou trasou pritom vedie aj diaľnica D1 od Košíc cez Michalovce na Ukrajinu, ktorá sa už pripravuje Rovnako si pred štyrmi rokmi nakreslil vlastnú novú cestu R8 aj bývalý kabinet. Viedla z Nitry cez Ficove rodné Topoľčany do Partizánskeho.

Čo plánuje nová vláda vo výstavbe diaľnic

  • D1 z Bratislavy do Košíc
  • do roku 2014 nadštandardné cestné spojenie znížiť finančnú náročnosť oboch projektov verejno– súkromného partnerstva (PPP) na trase R2 zo Zvolena do Rožňavy (smer Košice)
  • zdynamizovať výstavbu severovýchodný obchvat Košíc (Budimír – Bidovce)
  • odovzdať do užívania severozápadný obchvat Prešova (Lipníky – Prešov západ) R4
  • urýchliť projektovú prípravu a výstavbu D4 – obchvat Bratislavy
  • skončiť prípravu a začať výstavbu R7 Bratislava – Dunajská Streda
  • postaviť po Holice a skončiť prípravu a začať stavbu nasledujúceho úseku
  • R9 Lipníky – Snina
  • prehodnotenie siete rýchlociest, zabezpečiť komplexnú prípravu úseku ide o úplne novú rýchlostnú cestu, ktorá doteraz nepatrila do prioritnej siete D3 zo Žiliny na hranicu s Poľskom
  • urýchlené prepojenie na Poľsko a Česko R6 z Púchova na hranicu ČR
  • vytvoriť podmienky prepojenia nový most v Komárne cez Dunaj
  • výstavba do roku 2014 cestné mosty nad Ipľom
  • podporiť realizáciu bilaterálnych dohôd medzi SR a Maďarskom o ich výstavbe
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...