Štát dnes spláca na PPP diaľnice ročne asi 130 miliónov eur. Plánuje platiť dvakrát toľko. Cez eurofondy to má byť oveľa viac.
Bratislava - V čase keď všetci hovoria o šetrení, má minister dopravy Ján Počiatek (Smer) začať okamžite a vo veľkom míňať. Od premiéra Roberta Fica totiž počas včerajšieho kontrolného dňa na ministerstve dostal príkaz, aby do najbližších parlamentných volieb preinvestoval miliardy eur.
„Do apríla 2016 bude do infraštruktúry, teda na cesty, diaľnice a železnice, investovaných osem miliárd eur,“ povedal Fico.
Premiér s ministrom tvrdia, že pôjde o peniaze z eurofondov a štátneho rozpočtu. Investície majú zabezpečiť ekonomický rast.
Osem miliárd eur zodpovedá približne štvornásobku ročného rozpočtu rezortu dopravy. Do osemmiliardovej sumy však môžu vstúpiť aj splátky za nové projekty PPP, ktoré Ficova vláda plánuje.
Ficove plány
Prvá vláda Roberta Fica rozplánovala PPP projekty:
1. balík: 75 km medzi Martinom a Prešovom: 9,13 miliardy eur.
2. balík: asi 50 km medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami: 3,76 miliardy eur.
3. balík: takmer 30 km v okolí Žiliny: 8,5 miliardy eur.
1.a 3. balík vláda Ivety Radičovej zrušila. 2. je dostavaný a ročne stojí 130 mil. eur.
Druhá vláda Roberta Fica avizuje nový balík PPP:
Ročne má na PPP 260 mil. eur. Na PPP, ktoré sa splácajú 30 rokov, je to 7,8 mld. eur. Už spláca 2. balík PPP.
Fico tvrdí, že na zabezpečenie výstavby diaľnic, ktoré sa splácajú až potom, ako ich stavbár postaví, môže štát ročne vynaložiť 260 miliónov eur. Keďže PPP diaľnice sa obvykle splácajú 30 rokov, malo by ísť na súkromné diaľnice 7,8 miliardy eur.
Už dnes však štát ročne spláca na PPP rýchlocestu medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami asi 130 miliónov eur, upozorňuje exminister dopravy Ján Figeľ (KDH). To by znížilo Ficove plány na nové diaľnice na štyri miliardy eur počas 30 rokov.
Figeľ chápe Ficove výpočty ako signál, že Smer cúva z veľkých PPP projektov, aké pripravoval v minulosti. Vláde odporúča obmedzené prostriedky investovať cez PPP do obchvatu Bratislavy alebo rýchlostnej cesty číslo 7.
„V Bratislavskom kraji je obmedzené použitie eurofondov na výstavbu rýchlostných ciest. Ak vláda plánuje využiť PPP formu na inom úseku, oberá našich občanov, lebo je to nevýhodné,“ vraví Figeľ.
Počiatek vo svojom diaľničnom pláne spomína tiež obchvat hlavného mesta a R7 ako adeptov na PPP. Tie isté úseky by mu odporučil aj Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Zvážil by aj PPP dostavbu R1 od Banskej Bystrice po Ružomberok. Tu totiž hrozí tiež nedostatok peňazí z eurofondov. Rizikom je však aj to, že takáto diaľnica by príliš poškodila životné prostredie.
Premiér hovorí o zásobníku niekoľkých projektoch, z ktorých majú vytypované dva ako projekty PPP. Vicepre miér pre investície Ľubomír Vážny si ich predstavuje tiež okolo Bratislavy, ale aj pri Žiline, či na juhu Slovenska ako časti rýchlostnej cesty číslo 2.
Analytik inštitútu INEKO Peter Goliaš upozorňuje, že PPP diaľnice sa môžu ľahko predražiť. „Z minulosti máme skúsenosti, že PPP projekty na Slovensku prinášajú aj významné riziko predraženia,“ vraví.
Cena PPP diaľnic, ktoré rozbehla ešte prvá vláda Roberta Fica, sa niekoľkokrát zvyšovala. Boli za tým napríklad podmienky na trhoch, pre ne sa predražovali úvery na diaľnice pre stavbárov.
Neskôr, keď sa niektoré PPP projekty zrušili a začali a normálne tendrovať, firmy núkali aj o polovicu nižšie ceny na samotnú stavbu.
Práve stavbári majú podľa Počiatka teraz dôvod na radosť. Tvrdí, že sa bude investovať tak veľa, že by si mali prekontrolovať kapacity.
V tomto volebnom období chce totiž začať a rozostavať 310 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Z toho 133 plánuje do volieb aj odovzdať.
Figeľ hovorí, že silné reči ministra Počiatka a predsedu vlády sú o tom, že doteraz minister dopravy zaháľal. „Po desiatich mesiacoch Fico priznal, že Počiatek neurobil nič a dal mu konečne pokyny,“ povedal Figeľ.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.