Nový minister dopravy odvolal riaditeľa NDS a rokoval o obchvate Bratislavy

Aby sa nezabudlo, že nová metla dobre metie – po nástupe nového ministra sa upratuje.

13. 04. 2016

Asi je to dobre. Lebo v prípade Národnej diaľničnej spoločnosti  (NDS) nám ešte predchádzajúce vedenie sľubovalo pred vyše rokom, že sa začne s výstavbou vyústenia diaľničného mosta na existujúci bratislavský „obchvat“.

Ten vedie takmer cez stred mesta a oddeľuje Petržalku od zvyšku Bratislavy. Každodenné zápchy sú traumatizujúcou skutočnosťou pre domácich aj tranzitujúcich motoristov.

Namiesto výstavby bolo ešte pred pol rokom podľa informácií, ktoré sme si vyžiadali, všetko v štádiu „zisťovania majetkoprávneho vysporiadania pozemkov pod budúcou stavbou.“ Aj na naše pomery príliš dlho trvajúce zisťovanie bez výsledného efektu. A prečo minulý týždeň „padol“ predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš?

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely ho odvolal pre celkom prozaický dôvod. Gajdoš uzavrel zmluvu za 23,3 milióna eur bez DPH na výstavbu diaľničnej križovatky Blatné deň po nástupe ministra Brecelyho do funkcie.

„Riaditeľ NDS stratil moju osobnú dôveru. Akékoľvek zazmluvňovanie štátu tesne pred voľbami alebo krátko po voľbách vzbudzuje v ľuďoch oprávnenú nedôveru. Uzavretie takejto zmluvy deň po nástupe nového ministra, navyše bez akéhokoľvek jeho informovania, je pre mňa manažérsky i ľudsky neprijateľné,“ zdôraznil Brecely.

Nového predsedu predstavenstva a zároveň generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti vymenuje minister na základe riadneho výberového konania. Dočasným riadením spoločnosti poveril hospodárskeho experta Roberta Auxta.

Podrobnosti prípade nezverejnili, ale takýto prístup by mohol byť prísľubom, že sa niektoré veci naozaj pohnú. Minister Brecely zatiaľ nenecháva nič na náhodu a v čase svojho nástupu získava množstvo údajov. Stretáva sa osobne s mnohými ľuďmi, neprijíma informácie sprostredkovane.

Napríklad v tom istom dni rokoval s obchodným riaditeľom španielskej stavebnej spoločnosti Cintra Carlom Ugartem o bratislavskom obchvate. Cintra je totiž na čele konzorcia, ktoré zvíťazilo v súťaži na výstavbu obchvatu hlavného mesta.

Minister dopravy pritom ešte týždeň predtým vytvoril expertný tím, aby posúdil všetky doterajšie kroky v tomto projekte. „Súčasťou tohto posudzovania bolo aj moje stretnutie s obchodným riaditeľom spoločnosti Cintra, na ktorom sme hovorili o možných rizikách projektu," opísal Brecely.

Ugarte ho podľa vlastných slov ubezpečil, že spoločnosť je pripravená splniť všetky svoje záväzky a v prípade podpísania projektu zabezpečiť výstavbu i prevádzku obchvatu podľa koncesnej zmluvy.

Minister sa podľa hovorkyne rezortu Karolíny Duckej zaujímal aj o možnosti ochrany subdodávateľov pri stavebnej časti projektu. „Máme v živej pamäti osudy slovenských živnostníkov a malých podnikateľov, ktorým za odvedenú prácu odberatelia nezaplatili. Nedopustím, aby sa pri bratislavskom obchvate opakoval smutný príbeh Váhostavu-SK," konštatoval Brecely.

Zaujímal sa tiež o otázky vylúčenia schránkových firiem z transakcií súvisiacich s budovaním a financovaním obchvatu.  „Jednou z mojich politických priorít je odstránenie schránkových firiem z verejného priestoru. Projekt v konečnom dôsledku zaplatia slovenskí daňoví poplatníci, ktorí majú nárok poznať skutočných majiteľov zúčastnených firiem," dodal Brecely.

A my dodávame – ak vytrvá a vydrží v nastolenom štýle, mohli by sa (konečne) diať aj na Slovensku veci v rámci rezortu dopravy k lepšiemu. Aspoň ostáva dúfať...

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...