Nový most cez Váh v Trenčíne už začali stavať

Trenčín spolu s Prešovom totiž radia odborníci k dvom najhorším slovenským mestám z hľadiska dopravy. Dopravná situácia tu je vážna až kritická a to nielen v čase špičiek.

Po rokoch čakania sa Trenčín už reálne dočkal. V týchto dňoch už začal stavebný ruch na výstavbe nového cestného mostu. Dokončiť ho majú na jeseň 2014.

Trenčín - Nový cestný most sľubovali Trenčanom dlhé roky, od roku 2005 počuli dokonca niekoľko istých termínov začiatku výstavby. Stavba oficiálne začala vlani na jeseň, ľudia unavení sľubmi politikov už ani neverili. „Považovali poklepanie kameňa za marketingový ťah. Ale stavba je dnes realitou, je to historický moment, na ktorý Trenčania čakali trinásť rokov,“ povedal primátor Richard Rybníček.

Stavba sa stala prioritou ministerstva dopravy. Trenčín spolu s Prešovom totiž radia odborníci k dvom najhorším slovenským mestám z hľadiska dopravy. Dopravná situácia tu je vážna až kritická a to nielen v čase špičiek.

Podľa riaditeľa Slovenskej správy ciest Pavla Pavláska využili zimu na prípravné práce a akonáhle sa zlepšilo počasie začali aj so samotnou výstavbou.  Ani on, ani primátor nepredpokladajú, že by po nástupe novej vlády mohlo dôjsť k zastaveniu výstavby mosta. „Toto nie je o politike, ale o verejnom záujme a potrebách obyvateľov Trenčína,“ skonštatoval Rybníček.

Pavlásek doplnil, že nevidí jediný dôvod, aby sa stavba zastavila. „Nová vláda ju má nachystanú ako na tácke,“ povedal s tým, že všetky zmluvy, vrátane zmluvy so zhotoviteľom, či o poskytnutí nenávratných finančných prostriedkov sú podpísané.

Hlavný most bude dlhý cez pol kilometra, celá dĺžka stavby bude viac ako dva a pol kilometra. Pozostáva z takmer stovky objektov, ďalších mostných objektov, ktoré pôjdu ponad ulice Ľudovíta Stárka a Biskupickú a nad cestu a železnicu. Súčasťou projektu sú štyri križovatky, dve mimoúrovňové. Spojí mesto s diaľničným privádzačom, priemyselnou zónou, nákupnou zónou a najväčším sídliskom Juh. Je prvou etapou plánovaného juhovýchodného obchvatu mesta.

Náklady na výstavbu mostu sú cca 36 miliónov eur, stavia sa za európske peniaze, pätnásť percent nákladov hradí štát z rozpočtu. „Z nákladov sú najdôležitejšou položkou mostové konštrukcie s nákladom okolo jedenásť miliónov, terénne úpravy budú stáť dva milióny a prípojky okolo troch miliónov eur,“ ozrejmila ekonomická riaditeľka zhotoviteľa stavby spoločnosti Zipp Zuzana Bednárová.

Predpokladané náklady boli viac ako osemdesiat miliónov eur, konzorcium firiem, ktoré most stavia, cenu znížilo o tretinu. Zdôvodnilo to poklesom cien vstupov, priebehom prác najmä v letnom období i silnou konkurenciou v stavebníctve. Na prácach sa budú podieľať ako zmluvní dodávatelia aj viaceré spoločnosti regiónu. Termín dokončenia, jeseň 2014, sa firmy pokúsia skrátiť. „Približne o šesť mesiacov,“ dodal Pavlásek.

Celý význam stavby sa prejaví až po dobudovaní aj juhovýchodného obchvatu. Ten by sa mal začať stavať po dokončení mostu v roku 2014. „Už rokujeme so Slovenskou správou ciest,“ doplnil Rybníček.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...