Nový poplatok za stavbu bude na vôli miestnych poslancov

Nový poplatok majú uhradiť všetci tí, ktorí stavajú. Rôzne sumy pre rôzne územia všade nevyužijú, hovorí VIKTOR NIŽŇANSKÝ, ktorý bol pri príprave prvých znení nového zákona.

Dnes neexistujú žiadne pravidlá. Po novom si investor prečíta v zákone a vo VZN, do čoho ide. Priestor na korupciu sa zmenšuje, hovorí VIKTOR NIŽŇANSKÝ, riaditeľ Komunálneho výskumného a poradenského centra v Piešťanoch.

Návrh zákona o poplatkoch na rozvoj sa dostal do parlamentu. Predstavitelia Inštitútu urbánneho rozvoja (IUR) hovoria, že sa skĺzol len do podoby novej a príliš vysokej dane. Boli ste pri príprave prvých znení. Čo je na návrhu najhoršie a čo dobré v ňom zostalo?

„Nemám pocit, že by to skĺzlo len do podoby novej dane. V žiadnom prípade nejde o daň, ale o poplatok s jasným účelovým využitím. Ako sledujem diskusiu, aj IUR považuje legislatívnu úpravu za správny krok. To, že existujú na niektoré úpravy zákona iné názory medzi verejným a súkromným sektorom, považujem za logické. K pôvodným úvahám je zmenou spôsob stanovenia výšky poplatku. Ako člen komisie na ministerstve financií som navrhoval, aby sa k nej dospelo výpočtom na základe územnoplánovacej dokumentácie pre jednotlivé zóny. Po diskusii sa pracovná komisia zhodla na jednoduchšom spôsobe.“

Je poplatok privysoký?

„Výška poplatku ani zďaleka nepokrýva výdavky na súvisiace investície s novou výstavbou, tvorí zanedbateľné percento k cene bytu či rodinného domu alebo ku skutočným výdavkom na komplexnú infraštruktúru pri výstavbe nových lokalít. Preto ho považujem za príspevok k vyššej kvalite obytného prostredia v obciach a mestách. V pôvodnom návrhu bol aj časový horizont použitia poplatku. V prípade jeho nevyužitia by sa musel vracať investorovi. Zákon určuje, že výnos poplatku je príjmom obce, je definovaný predmet, použitie, spôsob stanovenia poplatku a zákon predpisuje, čo nemožno spoplatniť.“

Občania - stavebníci napríklad rodinných domov si budú musieť všimnúť a zvyknúť si, že sa ich to týka. Budú mať volení predstavitelia samospráv odvahu dať vysoké poplatky na územiach, kde sa predpokladá individuálna výstavba, no zároveň sa v takýchto nových štvrtiach bude musieť stavať od samotného začiatku infraštruktúra?

„Rozhodnutie o zavedení poplatku je v rukách miestneho zastupiteľstva. Považujem to za správne. Každá obec, každé mesto by malo zvažovať, aké investičné a prevádzkové náklady prinesie ich rozvoj a ako to bude financované. Obdobie dotačných zdrojov sa bude pomaly končiť a osobne nepovažujem za správne, aby rozvoj miest a obcí financovali obyvatelia iných miest a obcí práve prostredníctvom dotačných schém. Rozvoj mesta, obce má závisieť od využitia miestneho potenciálu."

Pre obce je táto verzia pohodlná. Stačí VZN, rozdeliť územie podľa výšky poplatku a inkasovať. A použiť peniaze tam, kde niečo treba hasiť a nie tam, kde je stavba. Majú nejaký motív, aby boli ochotné o zmenách v návrhu uvažovať?

„Myslím, že sa to nedá generalizovať. V prípade obcí a menších miest to naozaj bude jednoduchšie. V zásade nemajú ani dôvod deliť územie, možno s výnimkou, ak by chceli postaviť vedľa existujúcej „novú obec“. Vo väčších mestách bude poplatok vystavený podstatne širšej diskusii a bude potrebná podstatne dlhšia príprava, prepočty a argumentácia. Dôležité je, že to nebude unifikovaný systém pre Slovensko, vzhľadom na regionálne disparity a rôzne podmienky, ale aj preto, že každé mesto, obec je samostatným samosprávnym subjektom. Zákon definuje rámcové podmienky. Pozemková, bytová a ďalšie politiky sú v zmysle zákonov originálnou kompetenciou každej obce.“

Považujete v tomto ohľade návrh za transparentný? V IUR, ktorého členmi sú aj developeri, sa obávajú, že sa cez nerovnosť poplatkov na území obce či mesta bude riešiť aj konkurenčný boj. Vznikne priestor pre korupciu a vyradenie „nesympatizujúcich“.

„Dnes neexistujú žiadne pravidlá. Podľa mňa by malo byť vopred jasné, kde obec/mesto plánuje rozvoj, kde budú aké podmienky pre výstavbu vrátane poplatku za rozvoj. Investor by mal vedieť, do čoho v danom meste, obci, lokalite ide, pretože sa to dočíta vo VZN, ktoré predpisuje zákon. Tým sa podľa mňa priestor na korupciu znižuje. Naopak, zavádzať rôzne ďalšie dohody do zákona by mohlo opäť vytvoriť priestor pre korupciu. Za pozitívne považujem napríklad odporúčanie IUR doplniť zákon o povinné zverejňovanie výnosu a využitia poplatku na web stránke mesta alebo obce. Je to určite ďalší krok k vyššej transparentnosti.“

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.