Nový stavebný zákon si oddýchne až do ďalšej vlády

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja bude naďalej hľadať a pokúšať sa dosiahnuť konsenzus, aby bol schválený nový stavebný zákon. Momentálne začalo diskusiu s odborníkmi a pripravuje zmeny, ktoré sa budú týkať napríklad bezbariérovosti alebo problematiky statiky stavieb.

11. 01. 2016

„Tieto rokovania sa len začínajú a do legislatívneho procesu sa tieto zmeny dostanú pravdepodobne v druhej polovici roka 2016. O konkrétnych opatreniach je predčasné teraz hovoriť,“ informuje rezortný hovorca Martin Kóňa.

Nový stavebný zákon mal podľa ministerstva výrazným spôsobom prispieť k rozvoju sektoru stavebníctva. „Išlo o moderný flexibilný zákon, ktorý reflektoval na aktuálne potreby. Bol pripravený v rámci maximálne možného konsenzu, ktorý mohol byť dosiahnutý,“ hovorí M. Kóňa. Ako dodal, pre rôzne tlaky boli nútení tento zákon z legislatívneho procesu stiahnuť.

Návrh nového stavebného zákona, ktorý vznikal tri roky, mal nadobudnúť účinnosť 1. júla tohto roka. Minister dopravy a výstavby Ján Počiatek návrh zákona stiahol z rokovania parlamentu vlani v septembri počas druhého čítania po kritike časti opozície a profesijných združení.

Prijatie nového stavebného zákona, ktorý mal nahradiť súčasný platný z roku 1976, vrátane množstva noviel, totiž podmieňoval dosiahnutím konsenzu v parlamente, čo sa nestalo. Návrhom nového stavebného zákona sa tak bude zaoberať nová vláda a parlament, ktoré vzniknú z marcových volieb.

Nový stavebný zákon mal podľa J. Počiatka urýchliť a zvýšiť efektívnosť výstavby. Cieľom bolo riešiť aktuálny celospoločenský problém zníženia úrovne disciplíny vo výstavbe. Do návrhu zákona boli podľa ministra zapracované nové mechanizmy pre zefektívnenie procesných postupov, ako aj nástroje postupnej eliminácie dôsledkov živelného, nelegálneho osídľovania niektorých území.

Návrh zákona rozširoval povinnosť mať územný plán na všetky obce. Zaviesť mal taktiež zastavovací plán s podrobnými lokálnymi zastavovacími podmienkami a nahradiť terajšie ad hoc rozhodovania stavebných úradov o umiestnení stavby v správnom konaní.

Pri drobných stavbách malo byť konanie zrušené úplne a pri jednoduchých stavbách sa malo spojiť so stavebným povoľovaním do jediného konania. Ministerstvo od toho očakávalo zjednodušenie a skrátenie schvaľovacieho procesu stavieb.

Návrh tiež spresňoval postup stavebných úradov pri nepovolených stavbách, najmä ich presným definovaním a zohľadnením účasti investora na porušení zákona.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...