Nultý obchvat možno financovať aj z eurofondov, tvrdí kraj

13. 06. 2008

Bratislava - Nultý obchvat Bratislavy by bolo podľa Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) možné čiastočne financovať z prostriedkov Európskej únie. Ako pre agentúru SITA povedal podpredseda BSK Gabriel Agárdy, bolo by to možné v rámci projektu CETC (Stredoeurópsky dopravný koridor), ktorý má spojiť Baltik na severe a Jadranské more na juhu. "Kraj očakáva, že pri revízii TEN-T koridorov v rokoch 2009 až 2010 sa dostane projekt CETC do TEN-T koridorov. Pri otvorení projektu sa môžu získať financie na nultý obchvat Bratislavy, teda na výstavbu diaľnice D4. Schválený päťdesiat kilometrov dlhý obchvat by mal prechádzať okolo Vajnôr," vysvetlil. Pôvodná trasa návrhu CETC je podľa neho de facto otvorením tunela Sitiny hotová a užívateľná. "U nás končí rusoveckým priechodom štátnych hraníc, mala by pokračovať v Maďarsku dokončením M15 až po diaľnicu Györ - Hegyeshalom - Viedeň, neskôr na Szombathely - Rédics - Varašdin - Záhreb až k Jadranskému moru," spresnil Agárdy.

K navrhovanej trase sa podľa neho staval Juhomoravský kraj negatívne a presadzovali trasu z Brna cez Mikulov na Viedeň s pokračovaním na Graz až do Záhrebu. "Výstavbu úseku Brno - Mikulov - Viedeň schválila česká vláda v stredu. Nemá však význam robiť si konkurenciu, nakoľko z rakúskej strany sa už intenzívne stavia," konštatoval. BSK preto podľa neho navrhol, aby obe trasy boli diverzifikované, teda aby boli realizované obe a vzájomne si nekonkurovali. "Kraj zastáva názor, že medzi štyrmi najznámejšími projektmi Baltské more a Jadranské more už dochádza k fúziám a bude musieť vzniknúť kompromisný projekt," doplnil podpredseda kraja.

Riadiaci výbor iniciatívy CETC, ktorý zasadal vo štvrtok a dnes v Bratislave, a ktorého je aj BSK členom, má podľa Agárdyho niekoľko pozitívnych výstupov. Všetci členovia výboru súhlasili napríklad s tým, aby bola trasa Brno - Mikulov - Viedeň zaradená do koridoru CETC. Súhlasili aj s tým, že sa CETC s propagačným projektom kampane a popularizujúcej konferencie v belgickom Bruseli obráti na Višegrádsky fond. "Hodnota tohto propagačného projektu je približne 80- až 90-tisíc eur. Višegrádsky fond by mohol poskytnúť polovičnú čiastku z tejto sumy, druhú polovicu by zaplatila CETC," spresnil. Koncom augusta sa podľa Agárdyho stretne pracovná skupina riadiaceho výboru CETC, aby sfinalizovala projekt na Višegrádsky fond. Výbor bude opäť zasadať v decembri v Senci, kde už budú podľa neho známe výsledky rozhodovacieho procesu Višegrádskeho fondu. Agárdy dodal, že CETC na vstup do iniciatívy osloví aj Južnú Moravu, Slovinsko a región Záhrebu.

Iniciátormi zoskupenia CETC boli región Skane zo Švédska a tri západné vojvodstvá z Poľska. Súčasťou iniciatívy je 12 regiónov: Bratislavský a Trnavský samosprávny kraj zo Slovenska, Královohradecký kraj z Českej republiky, maďarská Župa Vas a Župa Zala, poľské Dolnosliezske, Lubuské a Západopomoranské vojvodstvá a švédsky Región Skane. Chorvátska Varaždínska a Záhrebská župa, maďarská Župa Győr-Moson-Sopron sú zatiaľ len pozorovateľmi, zúčastňujú sa zasadnutí riadiaceho výboru CETC a podporujú projekt.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...