Nultý okruh Bratislavy je stále len v štádiu štúdií

O absencii skutočného obchvatu Bratislavy už nehovoria len odborníci, ale stáva sa čoraz viac predmetom záujmu všetkých občanov mesta. Tranzit osobnej i nákladnej dopravy totiž strpčuje každodenný život nielen vodičom.

Na riešenie si budeme však musieť počkať ešte niekoľko rokov. Podľa riaditeľa odboru cestnej infraštruktúry ministerstva dopravy Mariána Miškoviča totiž nie je nádej, že by sa s reálnou výstavbou začalo skôr ako po roku 2010: „V súčasnosti robí Národná diaľničná spoločnosť štúdie prepojenia od Marcheggu na D2 a ďalej cez Karpat na diaľnicu D1,“ uvádza. Odborníci však predpokladajú, že okolo roku 2020  bude už Bratislavá odľahčená od všetkých tranzitujúcich vozidiel.

V súčasnosti sa uvažuje o prekonaní Malých Karpát tunelom, ktorý by sa mal začínať niekde v priestore medzi Mariánkou a Borinkou na juhovýchodnej strane vyústiť medzi Račou a Svätým Jurom. Stade by okruh pokračoval poza ivánske letisko s perspektívou napojenia na južný rakúsky ťah A6 - prepojenie z Kittsee do Parndorfu v smere Berg an der Leitha. Tým by sa napojil na európsku sieť diaľnic. M. Miškovič ešte dodáva, že tieto stavby zatiaľ neboli zaradené do plánu, a preto je to otázka dlhšieho časového horizontu, hoci v územnom pláne sa s takýmto cestným prepojením počíta. V ňom sa však o tomto ťahu uvažuje len ako o rýchlostnej ceste, dopraváci majú ambíciu vybudovať skutočnú diaľnicu a zaradiť ju do siete diaľnic.

V týchto súvislostiach sa hovorí o tlaku rakúskych dopravcov, ktorí používajú rýchlostnú cestu S8 na severnej strane Dunaja. Ich záujmom je prekonať Moravu v priestore Marcheggu čo najskôr, hoci by sa takto dostali len na diaľnicu D2.

Tento úsek komplikovaným terénom, kde bude na dvadsiatich dvoch kilometroch diaľnice 37 mostov, by mal byť hotový v novembri tohto roku. Vzhľadom k tomu, že stavebné práce budú ukončené už v auguste, sa však dá očakávať otvorenie tohto spojenia o dva mesiace skôr.

Pre tranzit je však spojenie severnou cestou cez Marchegg výhodnejšie ako južný diaľničný ťah, pretože S8 má parametre diaľnice. Marchegg sa tak stane nielen železničným, ale aj cestným uzlom, na čo by mal reagovať rozvoj dopravnej infraštruktúry v oblasti Devínskej Novej Vsi. Na našej strane by v týchto chvíľach už aj schválený projekt mohli brzdiť vlastnícke pomery k pôde v priestore stavby. Žiada sa zmena legislatívy, pretože zatiaľ nemáme zákon o nadradených dopravných stavbách.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...