Obce v okolí Bratislavy nechcú, aby ich územím viedol nultý diaľničný okruh. Proti diaľnici v blízkosti pamiatok a chránených území, ako je Pajštún či Šúr, sú ochranári aj obyvatelia.
Nultý okruh má byť súčasťou ťahu zo severu na juh Európy. Jeho výstavba by mala stáť okolo miliardy eur, ktoré chce štát získať od Európskej únie. V septembri majú o okruhu rokovať zastupiteľstvá v obciach. Do vládneho plánu sa má dostať ešte tento rok, s výstavbou sa pred rokom 2010 neráta.
Sú tri varianty trasy. Prvý a druhý vedú od rakúskej diaľnice S8 cez Borinku a Karpaty. Malý variant ide dolu cez Vajnory, stredný väčším oblúkom cez Pezinok. Oba potom vedú cez Rovinku do Jaroviec, kde sa majú napojiť na rakúsku diaľnicu A6. Tretí variant spája Jarovce s diaľnicou D1 za Sencom. Ten by však vôbec neriešil územie Malých Karpát, tvrdia kritici.
„Podporujeme stredný variant Pezinok – Rovinka,“ povedala starostka Vajnôr Anna Zemanová. Spolu so starostami Malinova či Ivanky pri Dunaji hovorila o budúcej diaľnici s podpredsedom bratislavskej župy Gabrielom Agárdym. „Rovnaký názor má kraj a stredný variant preferuje aj štúdia, ktorú si dala urobiť Národná diaľničná spoločnosť,“ tvrdí Zemanová.
Už sa začali niektoré stavby, napríklad križovatka Stupava-juh, ktoré naznačujú, že okruh pôjde cez Karpaty. Naopak, pre obyvateľov Borinky prichádza do úvahy tretí variant, ktorý Karpaty vynechá. „Diaľnicu tu nechceme. Ak bude treba, rozbehneme občiansku iniciatívu,“ povedala Borinčanka Jana Trebatická. Ako mnoho ďalších si v dedinke kúpila dom, aby unikla ruchu mesta. Diaľnica by preťala aj chránenú krajinnú oblasť. „V okolí žijú bobry, líšky, nehovoriac o hrade Pajštún, ktorý by mohol otrasmi utrpieť,“ povedala Trebatická.
O potrebe preklenúť Karpaty sa diskutovalo už v roku 2001, hoci v tom čase sa nultý okruh chápal ako mestský. Argumentom za diaľnicu sú štatistiky nehodovosti, ktoré robí Slovenská správa ciest. Ukazujú, že na územiach, kadiaľ vedie diaľnica, sa počet nehôd prudko zníži.
Ochranári vidia problém v širších súvislostiach. „Každému ide o to, aby diaľnica neviedla pri ňom. Tranzitná doprava by však mala obchádzať Bratislavu, hoci nie cez chránené územia,“ povedala Ľubica Trubíniová.
Problém je podľa Trubíniovej v nezmyselnom pohybe tovaru, ktorý tranzitnú dopravu vytvára. „Ideálne by bolo, keby sa nemuseli dovážať paradajky zo Španielska. Krajiny by mali byť sebestačnejšie. V súboji s ekonomikou však životné prostredie vždy prehráva,“ povedala ochranárka.
Tri varianty: Prvý – malý okruh napojený na rakúsku diaľnicu S8 pri Marcheggu, vedúci okolo Stupavy, Borinky, cez Malé Karpaty a popri Vajnoroch a Malinove do Rovinky. Odtiaľ by sa napojil na rakúsku diaľnicu cez Jarovce. Druhý – vedie takisto cez Borinku, ale pri Svätom Jure odbočí na Pezinok a obchádza Bratislavu oblúkom cez Novú Dedinku, napojí sa takisto pri Rovinke. Obe tieto trasy sa označujú ako varianty diaľnice D4. Tretí – úsek z diaľnice D1 vedúci od Bolgodu pri Senci takisto do Rovinky a odtiaľ do Jaroviec k rakúskej diaľnici A6.
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Diaľnica D4, nultý obchvat Bratislavy - mapa
Obce chcú zmeny výstavby diaľnice D4
Začína sa hovoriť o trase novej diaľnice D4
Občania Borinky nechcú v blízkosti plánovanú diaľnicu D4
Vajnorský okruh obce odmietajú
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujmy.
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na sedem dní. Malo by ísť o sedem pracovných dní.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy,...