O diaľničnom mýte rozhodujú ľudia, ktorých vybrali minister a štátny tajomník zo Smeru

Komisiu vedie štátny tajomník. Členmi komisie sú aj vládni úradníci, ktorí majú vzťah s podnikateľskými kruhmi.

Bratislava - V komisii, ktorá rozhoduje o tom, kto vyhrá najväčší tender v histórii Slovenska, sú zástupcovia ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti, ale aj právnik, profesor z Technickej univerzity v Košiciach či zástupca poradenskej firmy LogicaCMG.

Dnes je mýtny tender s vyvolávacou cenou 20 miliárd korún (zhruba 660 miliónov eur) vo fáze, keď sa traja vyradení uchádzači odvolali na súd. Nevyradené zostalo iba konzorcium SanToll, ktoré v súťaži predložilo najdrahšiu ponuku.

Niektorí z tých, ktorí rozhodujú, kto postaví a sprevádzkuje mýto na Slovensku, majú vzťah k vplyvným podnikateľom.

Podľa dokumentov, ktoré má denník SME k dispozícii, komisii predsedá štátny tajomník ministerstva dopravy Milan Mojš.

Ten patril medzi elitných manažérov jedného z najbohatších slovenských podnikateľov Milana Fiľa. Mojš preňho pracoval vo firme SHP Slavošovce takisto ako v ružomberských papierňach. „Je pravda, že som pracoval pre pána Fiľa. Každý niekde pracuje, nevidím v tom problém,“ povedal pred necelým rokom nominant Smeru Mojš.

V komisii s právom rozhodovať je aj člen predstavenstva diaľničnej spoločnosti Rastislav Noskovič. Ten bol vo firme ABC Kredit s podnikateľom Vladimírom Poórom. „Máme priateľský vzťah,“ reagoval pred rokom Noskovič na otázku SME.

Taja

Úplne overiť, či napríklad ďalší člen komisie Peter Varga je človek, ktorý šéfoval kancelárii Jaroslava Rezníka v Slovenskom rozhlase a neskôr počas ministrovania Pavla Ruska pracoval na oddelení obstarávania Slovenských elektrární, sa SME nepodarilo.

Komisii sa vraj vyhrážali

Ministerstvo totiž podľa jeho hovorcu Mariána Jánošíka „zloženie hodnotiacich komisií v tendri na elektronický výber mýta ani ďalšie otázky a špekulácie spojené s hodnotiacimi komisiami nebude komentovať až do ukončenia procesu“.

Minister Ľubomír Vážny zdôvodňoval rozhodnutie nezverejniť zloženie komisie už viackrát strachom z ovplyvňovania členov.

„Nie preto, že by som chcel zatajovať, ale nechcem ich vystaviť ani mediálnemu tlaku, ani tlaku ovplyvňovania tých skupín, ktoré to chcú urobiť trochu inak,“ povedal minister Vážny minulý štvrtok. Dodal, že už boli vyvíjané tlaky a aj určité vyhrážky.

Konzorciám boli niektorí členovia komisie známi už z marcového otvárania obálok s ponukami. S niektorými sa stretli na Úrade pre verejné obstarávanie. Keď sa ich zástupcov SME pýtalo, spamäti menovali Milana Mojša, Rastislava Noskoviča a Ľuboša Wedochoviča. Toho vnímajú ako zodpovedného za technickú časť posudzovania.

Kto je v komisii s právom hlasovať

  • Milan Mojš – predseda komisie ­ štátny tajomník ministerstva dopravy
  • Rastislav Noskovič ­ člen predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnost ­ riaditeľ úseku stratégie a informačných technológií
  • František Trebuňa ­ prodekan Strojníckej fakulty Technickej univerzity Košice
  • Roman Žembera ­ generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest
  • Andrej Holák ­ vedúci služobného úradu ministerstva

Bez práva rozhodovať

  • Ľuboš Wedochovič ­ senior konzultant Logica CMG
  • Peter Varga ­ v minulosti poradca NDS a šéf verejného obstarávanie v elektrárňach
  • Ján Azud ­ právnik
  • Ladislav Raučina ­ oddelenie obstarávania prevádzky NDS

Podrobne monitorujeme:

Diaľničné mýto na Slovensku

Priamo súvisiace články

Tender? Ukážka! 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.