O diaľničnom mýte rozhodujú ľudia, ktorých vybrali minister a štátny tajomník zo Smeru

Komisiu vedie štátny tajomník. Členmi komisie sú aj vládni úradníci, ktorí majú vzťah s podnikateľskými kruhmi.

Bratislava - V komisii, ktorá rozhoduje o tom, kto vyhrá najväčší tender v histórii Slovenska, sú zástupcovia ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti, ale aj právnik, profesor z Technickej univerzity v Košiciach či zástupca poradenskej firmy LogicaCMG.

Dnes je mýtny tender s vyvolávacou cenou 20 miliárd korún (zhruba 660 miliónov eur) vo fáze, keď sa traja vyradení uchádzači odvolali na súd. Nevyradené zostalo iba konzorcium SanToll, ktoré v súťaži predložilo najdrahšiu ponuku.

Niektorí z tých, ktorí rozhodujú, kto postaví a sprevádzkuje mýto na Slovensku, majú vzťah k vplyvným podnikateľom.

Podľa dokumentov, ktoré má denník SME k dispozícii, komisii predsedá štátny tajomník ministerstva dopravy Milan Mojš.

Ten patril medzi elitných manažérov jedného z najbohatších slovenských podnikateľov Milana Fiľa. Mojš preňho pracoval vo firme SHP Slavošovce takisto ako v ružomberských papierňach. „Je pravda, že som pracoval pre pána Fiľa. Každý niekde pracuje, nevidím v tom problém,“ povedal pred necelým rokom nominant Smeru Mojš.

V komisii s právom rozhodovať je aj člen predstavenstva diaľničnej spoločnosti Rastislav Noskovič. Ten bol vo firme ABC Kredit s podnikateľom Vladimírom Poórom. „Máme priateľský vzťah,“ reagoval pred rokom Noskovič na otázku SME.

Taja

Úplne overiť, či napríklad ďalší člen komisie Peter Varga je človek, ktorý šéfoval kancelárii Jaroslava Rezníka v Slovenskom rozhlase a neskôr počas ministrovania Pavla Ruska pracoval na oddelení obstarávania Slovenských elektrární, sa SME nepodarilo.

Komisii sa vraj vyhrážali

Ministerstvo totiž podľa jeho hovorcu Mariána Jánošíka „zloženie hodnotiacich komisií v tendri na elektronický výber mýta ani ďalšie otázky a špekulácie spojené s hodnotiacimi komisiami nebude komentovať až do ukončenia procesu“.

Minister Ľubomír Vážny zdôvodňoval rozhodnutie nezverejniť zloženie komisie už viackrát strachom z ovplyvňovania členov.

„Nie preto, že by som chcel zatajovať, ale nechcem ich vystaviť ani mediálnemu tlaku, ani tlaku ovplyvňovania tých skupín, ktoré to chcú urobiť trochu inak,“ povedal minister Vážny minulý štvrtok. Dodal, že už boli vyvíjané tlaky a aj určité vyhrážky.

Konzorciám boli niektorí členovia komisie známi už z marcového otvárania obálok s ponukami. S niektorými sa stretli na Úrade pre verejné obstarávanie. Keď sa ich zástupcov SME pýtalo, spamäti menovali Milana Mojša, Rastislava Noskoviča a Ľuboša Wedochoviča. Toho vnímajú ako zodpovedného za technickú časť posudzovania.

Kto je v komisii s právom hlasovať

  • Milan Mojš – predseda komisie ­ štátny tajomník ministerstva dopravy
  • Rastislav Noskovič ­ člen predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnost ­ riaditeľ úseku stratégie a informačných technológií
  • František Trebuňa ­ prodekan Strojníckej fakulty Technickej univerzity Košice
  • Roman Žembera ­ generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest
  • Andrej Holák ­ vedúci služobného úradu ministerstva

Bez práva rozhodovať

  • Ľuboš Wedochovič ­ senior konzultant Logica CMG
  • Peter Varga ­ v minulosti poradca NDS a šéf verejného obstarávanie v elektrárňach
  • Ján Azud ­ právnik
  • Ladislav Raučina ­ oddelenie obstarávania prevádzky NDS

Podrobne monitorujeme:

Diaľničné mýto na Slovensku

Priamo súvisiace články

Tender? Ukážka! 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...