O diaľničnom privádzači do Michaloviec stále nerozhodli

Kadiaľ povedie diaľničný privádzač, ktorý má spojiť mesto Michalovce s diaľnicou, stále nie je rozhodnuté. V hre sú tri varianty. Štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Hudacký uviedol, že štát bude okrem odborníkov brať do úvahy aj názory a návrhy samosprávy a obyvateľov mesta.

V hre sú tri varianty

Michalovce S výstavbou diaľničného privádzača Michaloviec by mal štát začať v roku 2014. Podľa plánu by ho mal dokončiť do roku 2017. Privádzač má spájať mesto s diaľnicou, ktorá povedie od Košíc smerom k slovensko-ukrajinským hraniciam. Po vybudovaní odľahčí aj frekventovanú cestu I/50 medzi Michalovcami a obcou Pozdišovce.

Odborníci sú za variant C

V hre sú tri alternatívy. Vo všetkých prípadoch má diaľničný privádzač rovnaký začiatok, a to na križovatke spájajúcej cestu I/50 - Sobraneckú ulicu s Továrenskou ulicou. Štát tu vybuduje veľkú okružnú križovatku.

Variant A počíta s tým, že štát vybuduje privádzač po súčasnej komunikácii, ktorá vedie po Továrenskej ulici smerom na obec Krásnovce.

Variant B prechádza cez nezastavané pozemky popri priemyselnom parku smerom na obec Lastomír. Tretí variant C prechádza podobne ako alternatíva B, ale pred obcou Lastomír prejde novým mostným objektom ponad rieku Laborec. Na diaľnicu sa napojí až za obcou Lastomír.

Alternatíva A, ktorú uprednostňuje mesto, je pre štát najdrahšia. Vybudovanie privádzača by stálo vyše 56 miliónov eur. Varianty B a C sú približne o desať miliónov eur lacnejšie. Nevýhodou variantu B je to, že prechádza pásmom II. stupňa ochrany vodných zdrojov, ktoré sa nachádzajú pri obci Lastomír. Zo zámeru, ktorý si nechala vypracovať Národná diaľničná spoločnosť, a. s., vyplýva, že odborníci uprednostňujú variant C. Jeho výhodou je najmenšia dĺžka trasy, nižšie odhadované stavebné náklady oproti variantu A, aj najmenší objem zemných prác.

Michalovčania chcú privádzač cez Továrenskú ulicu

Miestna samospráva presadzuje variant A, ktorý vedie po Továrenskej ulici. Privádzač by smeroval popri závode BSH a bývalom MEZ-e pozdĺž koľajníc smerom k obci Krásnovce. Mesto tvrdí, že varianty B a C by mohli ovplyvniť rozširovanie priemyselného parku.

"Mesto preferuje alternatívu, ktorá by išla po Továrenskej ulici. To preto, že ďalšie dve by prechádzali lokalitami, ktoré máme vytypované perspektívne pre rozšírenie priemyselnej zóny. Takže toto je jediný dôvod. Ale, samozrejme, ak rozhodnutie bude iné, budeme ho musieť akceptovať. Pre nás by však bolo najvýhodnejšie, keby to bolo po Továrenskej ulici," vysvetlil primátor Viliam Záhorčák (Smer-SD).

Pri alternatíve, ktorú preferuje mesto, by sa vo veľkej miere využila plocha jestvujúcej cesty. Privádzač by mal dĺžku 6,4 kilometra. Prechádzal by popri obci Krásnovce, kde by bolo potrebné vybudovať približne tri metre vysokú a takmer kilometer dlhú protihlukovú stenu. Táto alternatíva je aj v súlade s územným plánom mesta a Košického samosprávneho kraja.

Ministerstvo: Rešpektujeme odborníkov, mesto aj ľudí

Štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Hudacký (KDH) na pracovnom výjazde v Michalovciach potvrdil, že o konečnom variante stále nie je rozhodnuté: "Diskusia, ktorý variant sa vyberie, je ešte v plnom prúde. My chceme rešpektovať záujem odbornej verejnosti, ale aj záujem obyčajných ľudí v meste, aby sme jednoducho našli najvýhodnejší variant. Zatiaľ sa prikláňame k variantu A, ale ešte nie je definitívne rozhodnuté. Je aj na vedení mesta, aby sme hľadali najoptimálnejší variant, ktorý bude vychádzať z potrieb a záujmu občanov aj odbornej verejnosti."

Čo nato vodiči

"Viac sa prikláňam k alternatíve, ktorú preferuje mesto. Hoci je to pre štát drahší variant, mesto by si malo ponechať voľné pozemky na rozšírenie priemyselného parku. V okrese je stále vysoká nezamestnanosť," uviedol 30-ročný vodič Marián Jacko.

"Myslím si, že vodičov poteší ktorýkoľvek variant, hlavne nech sa už čoskoro stavia. Diaľničný privádzač z mesta a diaľnica na Ukrajinu určite odľahčia dopravu v Michalovciach, lebo teraz prejdú cez mesto denne po Sobraneckej ceste stovky kamiónov, ktoré smerujú k slovensko-ukrajinským hraniciam," dodal 28-ročný Slavomír z Michaloviec.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...