O severnom obchvate Prešova rozhodnú marcové prieskumy

Diskusia o lacnejšom riešení nastala po zverejnení viacerých alternatív.

19. 02. 2017

PREŠOV. V marci tohto roku budú zaktualizované dopravné prieskumy, na základe ktorých sa rozhodne, ako bude vyzerať severný obchvat mesta Prešov na rýchlostnej ceste R4. Čiže na ceste smerom od Prešova na Poľsko.

V nedeľnajšej diskusnej relácii TA3 V politike to uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

"Budú jasné dopravné prieskumy a potom padne aj finálne rozhodnutie. Tak ako vždy, na základe zaktualizovaných informácií urobíme to najlepšie technické riešenie," zdôraznil Stromček.

Diskusia o tom, ako lacnejšie vyriešiť dopravnú situáciu v Prešove, nastala po tom, čo sa zverejnili alternatívy viacerých riešení navrhnutých či už analytickým tímom Hodnoty za peniaze z ministerstva financií, alebo Inštitútom finančnej politiky (IFP), ktorý tiež pôsobí pri ministerstve financií.

Navrhované riešenia

Práve IFP navrhoval napríklad postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile.

Doteraz sa totiž rátalo s tým, že v Prešove najprv pribudne 7,8-kilometrový úsek diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh za 356,3 milióna eur a neskôr má mesto odbremeniť necelých 15 kilometrov severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur.

Analytici spomínali ako jedno z riešení napríklad aj východný obchvat mesta, s ktorým sa doteraz vôbec nepočítalo.

Túto možnosť ale dnes Stromček vylúčil s tým, že Prešov ako tretie najväčšie mesto na Slovensku počíta v tomto území s rezervou pre ďalší rozvoj mesta.

"Nie je možné tam postaviť diaľnicu," dodal štátny tajomník.

Jeho oponent v diskusii, opozičný poslanec hnutia OĽaNO-NOVA Ján Marosz však kritizoval vládu práve za drahý západojužný obchvat mesta, ktorý je už vysúťažený.

Opieral sa o analýzu Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), podľa ktorej sa tri veľké diaľničné tendre, vrátane súťaže na tento úsek, vyhlasovali v približne rovnakom čase.

Tým sa podľa inštitútu zamedzilo väčšiemu súboju viacerých firiem v súťažiach a vytendrované ceny boli teda vyššie.

Zverejnia cenové ponuky firiem?

Marosz preto vyzval štát, aby zverejnil cenové ponuky firiem v týchto tendroch po jednotlivých položkách, aby ich bolo možné porovnať.

"Na základe toho zistíme, že sú tam obrovské vaty. Utekajú nám stovky miliónov eur," kritizoval poslanec.

Stromček mu však oponoval, že to, čo požaduje, nie je možné uskutočniť. Pretože jedna firma môže mať podľa neho niektoré položky nacenené ako drahšie, iné zase ako lacnejšie a ďalšia firma to má zase inak.

"To, čo rozprávate, nie je možné. Máme jedno jediné kritérium a to je výsledná cena," opísal.

Diskutujúci sa venovali aj téme výstavby bratislavského obchvatu, ktorý má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Podľa Stromčeka si koncesionár, čiže združene firiem, ktoré cestu stavia, momentálne pripravuje stavbu.

"Ide to zatiaľ podľa harmonogramu, robia sa prekládky sietí," opísal štátny tajomník.

S riadnou výstavbou by sa podľa jeho slov malo začať v júni tohto roku.

Problémy na stavbe

Poslanec Marosz však oponoval, že na stavbe sú obrovské problémy.

Aj keď sa už podpísala zmluva so stavbármi, pozemky pod cestou ešte nie sú usporiadané.

"Sú tam obrovské nášľapné míny," uviedol.

Stromček však reagoval s tým, že majetkovoprávne vyrovnanie je hotové na 99 %.

Je síce podľa neho pravda, že tieto termíny sú trochu v sklze, ale to odôvodňuje aj striedaním šéfov rezortu dopravy v minulom roku a tiež výmenami generálnych riaditeľov Národnej diaľničnej spoločnosti.

Podstatný je však podľa Stromčeka termín dokončenia obchvatu, čo je rok 2020, a ten stále platí.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...