O severnom obchvate Prešova rozhodnú marcové prieskumy

Diskusia o lacnejšom riešení nastala po zverejnení viacerých alternatív.

19. 02. 2017

PREŠOV. V marci tohto roku budú zaktualizované dopravné prieskumy, na základe ktorých sa rozhodne, ako bude vyzerať severný obchvat mesta Prešov na rýchlostnej ceste R4. Čiže na ceste smerom od Prešova na Poľsko.

V nedeľnajšej diskusnej relácii TA3 V politike to uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

"Budú jasné dopravné prieskumy a potom padne aj finálne rozhodnutie. Tak ako vždy, na základe zaktualizovaných informácií urobíme to najlepšie technické riešenie," zdôraznil Stromček.

Diskusia o tom, ako lacnejšie vyriešiť dopravnú situáciu v Prešove, nastala po tom, čo sa zverejnili alternatívy viacerých riešení navrhnutých či už analytickým tímom Hodnoty za peniaze z ministerstva financií, alebo Inštitútom finančnej politiky (IFP), ktorý tiež pôsobí pri ministerstve financií.

Navrhované riešenia

Práve IFP navrhoval napríklad postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile.

Doteraz sa totiž rátalo s tým, že v Prešove najprv pribudne 7,8-kilometrový úsek diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh za 356,3 milióna eur a neskôr má mesto odbremeniť necelých 15 kilometrov severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur.

Analytici spomínali ako jedno z riešení napríklad aj východný obchvat mesta, s ktorým sa doteraz vôbec nepočítalo.

Túto možnosť ale dnes Stromček vylúčil s tým, že Prešov ako tretie najväčšie mesto na Slovensku počíta v tomto území s rezervou pre ďalší rozvoj mesta.

"Nie je možné tam postaviť diaľnicu," dodal štátny tajomník.

Jeho oponent v diskusii, opozičný poslanec hnutia OĽaNO-NOVA Ján Marosz však kritizoval vládu práve za drahý západojužný obchvat mesta, ktorý je už vysúťažený.

Opieral sa o analýzu Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), podľa ktorej sa tri veľké diaľničné tendre, vrátane súťaže na tento úsek, vyhlasovali v približne rovnakom čase.

Tým sa podľa inštitútu zamedzilo väčšiemu súboju viacerých firiem v súťažiach a vytendrované ceny boli teda vyššie.

Zverejnia cenové ponuky firiem?

Marosz preto vyzval štát, aby zverejnil cenové ponuky firiem v týchto tendroch po jednotlivých položkách, aby ich bolo možné porovnať.

"Na základe toho zistíme, že sú tam obrovské vaty. Utekajú nám stovky miliónov eur," kritizoval poslanec.

Stromček mu však oponoval, že to, čo požaduje, nie je možné uskutočniť. Pretože jedna firma môže mať podľa neho niektoré položky nacenené ako drahšie, iné zase ako lacnejšie a ďalšia firma to má zase inak.

"To, čo rozprávate, nie je možné. Máme jedno jediné kritérium a to je výsledná cena," opísal.

Diskutujúci sa venovali aj téme výstavby bratislavského obchvatu, ktorý má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Podľa Stromčeka si koncesionár, čiže združene firiem, ktoré cestu stavia, momentálne pripravuje stavbu.

"Ide to zatiaľ podľa harmonogramu, robia sa prekládky sietí," opísal štátny tajomník.

S riadnou výstavbou by sa podľa jeho slov malo začať v júni tohto roku.

Problémy na stavbe

Poslanec Marosz však oponoval, že na stavbe sú obrovské problémy.

Aj keď sa už podpísala zmluva so stavbármi, pozemky pod cestou ešte nie sú usporiadané.

"Sú tam obrovské nášľapné míny," uviedol.

Stromček však reagoval s tým, že majetkovoprávne vyrovnanie je hotové na 99 %.

Je síce podľa neho pravda, že tieto termíny sú trochu v sklze, ale to odôvodňuje aj striedaním šéfov rezortu dopravy v minulom roku a tiež výmenami generálnych riaditeľov Národnej diaľničnej spoločnosti.

Podstatný je však podľa Stromčeka termín dokončenia obchvatu, čo je rok 2020, a ten stále platí.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...