Občania Borinky nechcú v blízkosti plánovanú diaľnicu D4

02. 05. 2007

Bratislava - Svoj zásadný nesúhlas s možným umiestnením trasy plánovaného diaľničného úseku D4, tzv. nultého okruhu okolo Bratislavy v blízkosti obce Borinka na verejnej diskusii v Stupave vyjadrili niekoľkí Borinčania. Predstaviteľov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a brnianskej spoločnosti HBH Projekt, ktorá pripravila technické štúdie možného trasovania diaľnice, sa snažili presvedčiť, že umiestnenie diaľnice blízko Borinky je z environmentálneho hľadiska nevhodné. Podľa nich by mala NDS nechať vypracovať iba štúdie, ktoré nepočítajú s trasou vedúcou Borinským údolím.

Predstaviteľom NDS a HBH Projekt sa po vyše hodine a pol podarilo vysvetliť, že šesť štúdií, vrátane trasy pri Borinke, sú nutné pre výber najvhodnejšej trasy, čo však neznamená, že všetky z nich sú považované za vhodné na realizáciu. "Na posudzovanie vplyvov na životné prostredie pôjdu dve až tri najvhodnejšie štúdie, museli sme však nechať vypracovať aj tie najmenej vhodné, aby sme mali zdokumentované, prečo vhodné nie sú," uviedla pred občanmi Daniela Pyszková z oddelenia predinvestičnej prípravy NDS. Ako dodala, pripomienky občanov aj z tohto stretnutia do správ technických štúdií zapracujú, o finálnej trase diaľnice rozhodne ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií po vyhotovení záverečnej správy z hodnotenia vplyvov na životné prostredie.

Približne 50-kilometrový diaľničný oblúk, z ktorého päť- až desaťkilometrový úsek by mal viesť tunelom popod Karpaty, má od roku 2017 prepojiť rakúske diaľnice S8 a A6.

Najviac pripomienok majú obce k 18,5- kilometrovému úseku medzi Bratislavou a Stupavou. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií navrhlo päť variantov vedenia trasy, Rača žiada o predĺženie tunela a o posun portálu, Borinka nesúhlasí s dvoma variantmi, ktorých trasy sú po povrchu v blízkosti obce. Zástupcovia obcí majú ku všetkým variantom pripomienky, chcú najmä čo najväčší odsun diaľnice od obývaného územia.

Plánovaná diaľnica D4 sa dotýka obcí Ivanka pri Dunaji, Rovinka, Most pri Bratislave, Stupava, Borinka a bratislavských mestských častí Devínska Nová Ves, Jarovce, Rusovce, Vrakuňa, Podunajské Biskupice, Vajnory, Rača a Záhorská Bystrica. S výstavbou by sa malo začať v budúcom roku, náklady by mali podľa zvolených variantov dosiahnuť približne 35 až 38 miliárd korún.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...