Otrasy, hluk a smrad z výfukových plynov trápia obyvateľov Šafárikovej ulice už niekoľko rokov. Denne, vo dne aj v noci po tejto trase prejde množstvo vozidiel, vrátane ťažkej kamiónovej dopravy. Občianske združenie Táborisko už dva roky upozorňuje na tento problém a žiada radnicu o riešenie. Neprišlo. Rozhodli sa preto podať podnet na trestné stíhanie primátora Pavla Hagyariho.
Prešov - Podnet na začatie trestného stíhania pre porušenie zákona 369/1990 Zb. z. o obecnom zriadení podali na Okresnú prokuratúru v Prešove. Zástupcovia OZ Táborisko to odôvodnili tým, že ani opakovaná snaha o to, aby mesto ich problém riešilo, nepriniesla výsledky. Sú presvedčení, že sú v práve, lebo prehustená doprava im spôsobuje zdravotné problémy. Odborníci potvrdili, že hluk na ulici prekračuje priemerné hodnoty. Pod podnet sa podpísalo 25 obyvateľov tejto lokality.
"Komunikácia je v obytnej zóne a domy len tri metre od cesty. Snažili sme sa rokovať s mestom, aby nám vyšli v ústrety a odklonili kamiónovú dopravu zo Šafárikovej ulice cez sídlisko Sekčov aspoň do skončenia výstavby severného obchvatu. Síce nás primátor prijal a sľúbil riešenie, ale nič sa nezmenilo," uviedla Mária Dajčová.
Dodala, že Regionálny úrad verejného zdravotníctva v Prešove vykonal merania a potvrdil, že norma hladiny hluku je prekročená. Podobný výsledok priniesli aj merania Krajského úradu životného prostredia v Prešove. "Z 35 prekročení za rok sa len za 7 mesiacov prekročilo 27," konkretizovala výsledok merania M. Dajčová.
Opierajú sa pritom o zákon o obecnom zriadení, ktorý okrem iného hovorí o tom, že štatutár mesta utvára a chráni zdravý spôsob života občanov. "Bývanie na tejto ulici je trest a nie život," poznamenal Dušan Dajča pripomínajúc, že sľuby primátora zo začiatku tohto roku, že v júni bude situácia vyriešená, nepriniesli efekt.
Podľa ich názoru jediným riešením je osadiť značku prikázaný smer, aby kamióny prechádzali cez Rusínsku ulicu a sídlisko Sekčov, lebo tam je cesta minimálne 30-50 metrov od obytných blokov.
Ďalší z aktivistov Peter Stachura upozornil aj na fakt, že do fakultnej nemocnice prichádzajú na odborné vyšetrenia ľudia z celého kraja a hospitalizovaní pacienti im neraz potvrdili, že im prekáža najmä nočný ruch.
"Húkajúce sanitky ani tak neprekážajú, ale ak ide v noci kolóna plne naložených kamiónov a ešte k tomu rýchlo, lebo ich nikto nekontroluje, tak sa všetko trasie a rinčí. Ľudia v domoch to naozaj nepríjemne prežívajú," popísal situáciu Stachura dodávajúc, že v čase od 6.00 do 9.00 hod. ráno je doprava na tejto trase úplne paralyzovaná.
Na otázku prečo prichádzajú s podnetom práve v čase predvolebnej kampane a či to nie je zámer, reagoval Michal Kozák. "V žiadnom prípade. Udalosti sa akosi poskladali tak, že sme sa rozhodli podať podnet bez ohľadu na nejaké voľby. Dane platíme mestu a primátor je voleným predstaviteľom, ktorý má chrániť záujmy obyvateľov. On je partnerom pre štátne orgány, nie občan."
"Je to politická špinavosť od oponentov a snaha vyvolať škandál. Za dva roky sa v Prešove urobilo v doprave viac, ako za posledných 20 rokov. Konali sme a pokúsili sme sa situáciu riešiť tým, že sme zadali vypracovanie odbornej štúdie na odklonenie dopravy, ktorú Slovenská správa ciest (SSC) odmietla," reagoval. Pripomenul tiež, že v tejto veci nemá radnica žiadne kompetencie, keďže ide o štátnu komunikáciu, ale napriek tomu koná. SSC odmietnutie štúdie odôvodnila tým, že mesto potrebuje severný obchvat, ktorý je v pláne a bude systémovým riešením. "Napriek tomu chceme ešte vyvinúť iniciatívu a štúdiu predložiť na rokovanie s odborníkmi znova. Chápem tých ľudí, ale viac urobiť nemôžem," dodal P. Hagyari.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Obyvatelia Šafárikovej: Stále nás ignorujú!
Riešili tranzitnú dopravu v meste
Obyvatelia Šafárikovej ulice: Sme sklamaní!
OZ Táborisko upozorňuje na nečinnosť mesta
Prešovčanov trápi hlučnosť, žiadajú riešenie dopravy
Teroristi z Národnej diaľničnej spoločnosti
Doprava na Šafárikovej znepokojuje občanov
Obyvateľom vadia kamióny, spísali petíciu
Zelená vlna má byť ešte v tomto roku
Proces stavebného konania druhej etapy Nábrežnej komunikácie opäť rezonuje vo verejnosti
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.