Obce: Diaľnica zničí okolie

Projektant predstavil päť variantov tunela Karpaty. Národná diaľničná spoločnosť chce čo najkratšie, teda najlacnejšie riešenie. Obce sa diaľnici cez svoje územie bránia.

Súčasťou diaľnice D4 bude tunel, dotknuté obce ho chcú mať čo najdlhší

Projektant predstavil päť variantov tunela Karpaty. Národná diaľničná spoločnosť chce čo najkratšie, teda najlacnejšie riešenie. Obce sa diaľnici cez svoje územie bránia.

Tunel cez Karpaty, ktorý bude súčasťou diaľnice D4, včera predstavila Národná diaľničná spoločnosť. Bolo to prvé stretnutie investora a zástupcov obcí, cez ktoré má diaľnica viesť. Obce sa boja, že diaľnica znehodnotí ich územie.

O diaľnici D4 sa doteraz hovorilo ako o nultom okruhu. Má spojiť rakúske diaľnice A6 a S8 s oblúkom okolo Bratislavy s päť- až deväťkilometrovým tunelom cez Karpaty. Diaľnicu by mala v apríli vláda zaradiť do plánu investícií.

Južný portál dvojrúrového tunela má byť niekde medzi Račou a Vajnormi, severný medzi Mariankou a Borinkou. Je päť variantov, ako pôjde tunel pod kopcom.

Najkratší, a teda najlacnejší variant ráta s kombináciou dvoch kratších tunelov spojených v kopcoch estakádou. V ďalších variantoch je tunel súvislý. Diaľničná spoločnosť chce pri výstavbe čo najviac ušetriť.

Podľa odhadu projektanta by kilometer diaľnice D4 stál v najlacnejšom prípade 400 miliónov, kilometer tunela 1,5 miliardy a kilometer diaľničného mosta dve miliardy. V drahšom prípade by mohli byť sumy dvojnásobné.

Rači, Vajnorom, Borinke a Marianke sa ani jeden z variantov nepáči. Nesúhlasia s tým, aby diaľnica viedla cez ich územie. Tvrdia, že v územnom pláne kraja sa s nimi ráta ako s rekreačnými oblasťami.

„Stavby medzinárodného významu sa nedajú posudzovať len z hľadiska územného plánu. Ten predsa možno vždy aktualizovať,“ povedala Daniela Pyszková z diaľničnej spoločnosti. Podľa nej sa bude stavba posudzovať z viacerých hľadísk.

Projektant pripustil, že aj pri najlepšej vôli bude vzdialenosť diaľnice od zástavby niekde len 150 metrov. Tak by mal byť tunel čo najdlhší, aby čo najmenej narúšal okolie. Deväťkilometrové tunely sa však podľa projektanta stavajú len v alpských krajinách.

„Som za šiesty variant, v ktorom nebudú prvoradé peniaze,“ povedal obyvateľ Marianky. Možnosti územia sú však piatimi variantmi vyčerpané, tvrdí projektant.

Obe strany sa dohodli, že sa po Veľkej noci stretnú na oboch koncoch plánovaného tunela – v Stupave a vo Vajnoroch, aby si investor mohol vypočuť ich názory. „Občania majú právo sa zúčastniť na príprave stavby,“ povedal primátor Stupavy Ján Beleš.

Čo treba zvážiť

Tunel by mal byť čo najlacnejší, teda najkratší, tvrdí Národná diaľničná spoločnosť.

Pri jeho výstavbe však treba zvážiť okrem peňazí aj ďalšie kritériá:

  • povolená rýchlosť na diaľnici – v jednom z variantov by bola obmedzená na stovku, pritom sa diskutuje o zvýšení rýchlosti na 160 km/h,
  • variant dvoch tunelov predražia štyri portály,
  • treba sa snažiť o čo najmenší záber pôdy, lebo majetkovoprávne vyrovnanie býva pri doprav­ných stavbách jednou z najväč­ších bŕzd,
  • stavba má prechádzať v blízkosti chránených území a obcami, ktoré si zakladajú na príjemnom prostredí.
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.