Obce na juhu žiadajú rýchlostnú komunikáciu

23. 06. 2008

Bratislava - Na južnom Slovensku pokračuje petícia za výstavbu rýchlostnej komunikácie. Organizátorom sa už podarilo vyzbierať takmer 30.000 podpisov. V podpisovej kampani chcú pokračovať aj počas letných mesiacov až do konca augusta.

Podpisovú akciu organizujú obecné a mestské samosprávy v Rovinke, Dunajskej Lužnej, Šamoríne, Dunajskej Strede, Nových Zámkoch, Kolárove, Želiezovciach, Šahách a v Tornali.

Predseda petičného výboru Zsolt Simon dnes pre TASR uviedol, že podpisy chcú odovzdať na Úrade vlády SR. Chcú nimi ovplyvniť vládne rozhodnutia o proporcionálnom budovaní diaľničnej siete a rýchlostných komunikácií na celom Slovensku. Podľa Simona vládnou prioritou je severné Slovensko, ale na juhu sa rýchlostné cesty nestavajú a žiadne ani nie sú zaradené do zoznamu priorít. Pritom 240-kilometrový úsek diaľnice z Bratislavy do Lučenca by stál okolo 57 miliárd Sk (1,88 miliardy eur), čo je porovnateľná cena pre 50- kilometrový úsek na severe Slovenska. Nepochybne by výrazne odbremenila aj nadpriemerne zaťažený úsek diaľnice D1, dodal Simon.

Situácia na južnom ťahu je neúnosná, povedal starosta Dunajskej Lužnej Ladislav Cingel. Denne obcou prejde okolo 50.000 motorových vozidiel. Na príjazde do Bratislavy sa tvoria kolóny až od Šamorína a prejsť 25-kilometrový úsek trvá niekedy vyše dve hodiny. Aj preto sa pod petíciu v našej obci k dnešnému dňu už podpísalo 1384 občanov, dodal Cingel.

Rezort dopravy si uvedomuje, že Slovensko trpí nedostatkom nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry. Priority sú určené na základe stavu prípravy jednotlivých úsekov a takisto podľa vývoja intenzít dopravy.

V súčasnosti je v súlade s uvedenými skutočnosťami schválený Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 - 2010. Píše sa v stanovisku, ktoré TASR poskytol hovorca Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Marián Jánošík v súvislosti s pokračujúcou petíciou za výstavbu rýchlostnej komunikácie.

Pokiaľ ide o "južný ťah," tak z hľadiska prognózy dopravných intenzít patrí k najzaťaženejším úsekom R7 Bratislava Dunajská Lužná. Posledný celoštátny prieskum na tomto úseku (oblasť Dunajská Lužná) zaznamenal intenzitu 12.900 vozidiel za deň. Medializované údaje sú zamieňané s prognózou intenzity vozidiel (cca 40.000 vozidiel za deň) v roku 2030.

Dňa 17. júna 2008 sa uskutočnilo vstupné rokovanie k správe o hodnotení podľa zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (2. stupeň EIA). Do skoršej realizácie - pred rok 2010 tento úsek z hľadiska stupňa prípravy nie je možné zaradiť.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.