Obce pri R7 tlačia na zmenu trasy, Figeľ trvá na variante A

Pre obce Dunajská Lužná a Rovinka je variant A rýchlostnej cesty R7 nevýhodný, lebo zasahuje do rozvojových území obcí, kde sú plánované rekreačné aktivity. Po protestnom pochode Dunajskou Lužnou to uviedol občiansky aktivista a zvolávateľ pochodu Ivan Georgiev.

Podľa neho ministerstvo dopravy zmenilo variant C na variant A bez toho, aby komunikovalo s okolitými obcami a s verejnosťou. Poslanci Dunajskej Lužnej ako aj starostovia obcí Miloslavov a Rovinka podporujú variant C, pretože by sa ním mohla zlepšiť dopravná situácia na ťahu z južného Slovenska v smere do Bratislavy.

Podľa poslankyne obce Dunajská Lužná Evy Takáčovej je dopravná situácia neúnosná a najlepšie pre obec vychádzal variant C. V prípade že sa začne realizovať variant A, sa podľa nej odsúva možnosť realizácie o niekoľko rokov. Variant A navyše podľa nej ohrozuje aj chránené územia. "Variant C je riešiteľný najrýchlejšie a snažíme sa presvedčiť ministerstvo, že jeho rozhodnutie je nesprávne," uviedol poslanec Dunajskej Lužnej Jozef Šafárik.

Podľa Georgieva z krátkodobého hľadiska variant A určite pomôže obci Podunajské Biskupice, ale z dlhodobého hľadiska pri predpokladanom rozvoji obcí sa Biskupice znovu naplnia dopravou z okolitých obcí. Podľa starostu Miloslavova Jaroslava Feriančeka je rozvoj v okolí Bratislavy taký veľký, že nie je možný koridor, ktorý by vyhovoval všetkým, ale variant C je veľmi dobre riešený pre takúto oblasť.

"Požiadali sme listom ministra, aby to vrátil späť na variant C. Pokiaľ nezmení stanovisko, zašleme petíciu do Národnej rady SR a budeme bojovať za to, aby sa to urýchlilo a aby sme mali čo najskôr riešenie tohto problému," uviedol Ferianček. Podľa Georgieva si počkajú na reakciu ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti. Ak by boli nútení, využijú aj inštitút podania sťažnosti na Európsku komisiu.

Niekoľko desiatok obyvateľov Dunajskej Lužnej sa v pondelok medzi 7:00 a 8:00 pokúsilo spomaliť dopravu v obci prechádzaním cez priechody pre chodcov. S transparentom "Žiadame návrat variantu C rýchlostnej komunikácie R7, nebráňte rozvoju našich obcí" prechádzali cez priechody v obci. Doprava bola napriek tomu pomerne plynulá. Na mieste bolo niekoľko policajných hliadok. Demonštrujúci na záver protestného pochodu prečítali petíciu proti zmene výstavby rýchlostnej cesty R7 ministerstvom dopravy z variantu C na variant A v úseku Bratislava - Dunajská Lužná.

Podľa rozhodnutia ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) sa má cesta stavať podľa variantu A, vedúceho južne od Rovinky a Dunajskej Lužnej, čo je v súlade s územným plánom hlavného mesta aj kraja. Doterajší variant C, ktorý presadil exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD), počítal so stavbou rýchlostnej komunikácie severovýchodne od oboch obcí a podporovali ho obce v okolí Bratislavy.

Figeľ trvá na variante A

Minister dopravy Ján Figeľ trvá na svojom rozhodnutí viesť trasu rýchlostnej cesty R7 medzi Šamorínom a Bratislavou podľa variantu A. Nevidí problém ani v prípadnej sťažnosti ochranárov v Bruseli, podľa neho sú obidva varianty z hľadiska životného prostredia porovnateľné. Variant A je prínosnejší aj pre riešenie dopravnej situácii v Bratislave, uviedol.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...