Obce pri R7 tlačia na zmenu trasy, Figeľ trvá na variante A

Pre obce Dunajská Lužná a Rovinka je variant A rýchlostnej cesty R7 nevýhodný, lebo zasahuje do rozvojových území obcí, kde sú plánované rekreačné aktivity. Po protestnom pochode Dunajskou Lužnou to uviedol občiansky aktivista a zvolávateľ pochodu Ivan Georgiev.

Podľa neho ministerstvo dopravy zmenilo variant C na variant A bez toho, aby komunikovalo s okolitými obcami a s verejnosťou. Poslanci Dunajskej Lužnej ako aj starostovia obcí Miloslavov a Rovinka podporujú variant C, pretože by sa ním mohla zlepšiť dopravná situácia na ťahu z južného Slovenska v smere do Bratislavy.

Podľa poslankyne obce Dunajská Lužná Evy Takáčovej je dopravná situácia neúnosná a najlepšie pre obec vychádzal variant C. V prípade že sa začne realizovať variant A, sa podľa nej odsúva možnosť realizácie o niekoľko rokov. Variant A navyše podľa nej ohrozuje aj chránené územia. "Variant C je riešiteľný najrýchlejšie a snažíme sa presvedčiť ministerstvo, že jeho rozhodnutie je nesprávne," uviedol poslanec Dunajskej Lužnej Jozef Šafárik.

Podľa Georgieva z krátkodobého hľadiska variant A určite pomôže obci Podunajské Biskupice, ale z dlhodobého hľadiska pri predpokladanom rozvoji obcí sa Biskupice znovu naplnia dopravou z okolitých obcí. Podľa starostu Miloslavova Jaroslava Feriančeka je rozvoj v okolí Bratislavy taký veľký, že nie je možný koridor, ktorý by vyhovoval všetkým, ale variant C je veľmi dobre riešený pre takúto oblasť.

"Požiadali sme listom ministra, aby to vrátil späť na variant C. Pokiaľ nezmení stanovisko, zašleme petíciu do Národnej rady SR a budeme bojovať za to, aby sa to urýchlilo a aby sme mali čo najskôr riešenie tohto problému," uviedol Ferianček. Podľa Georgieva si počkajú na reakciu ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti. Ak by boli nútení, využijú aj inštitút podania sťažnosti na Európsku komisiu.

Niekoľko desiatok obyvateľov Dunajskej Lužnej sa v pondelok medzi 7:00 a 8:00 pokúsilo spomaliť dopravu v obci prechádzaním cez priechody pre chodcov. S transparentom "Žiadame návrat variantu C rýchlostnej komunikácie R7, nebráňte rozvoju našich obcí" prechádzali cez priechody v obci. Doprava bola napriek tomu pomerne plynulá. Na mieste bolo niekoľko policajných hliadok. Demonštrujúci na záver protestného pochodu prečítali petíciu proti zmene výstavby rýchlostnej cesty R7 ministerstvom dopravy z variantu C na variant A v úseku Bratislava - Dunajská Lužná.

Podľa rozhodnutia ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) sa má cesta stavať podľa variantu A, vedúceho južne od Rovinky a Dunajskej Lužnej, čo je v súlade s územným plánom hlavného mesta aj kraja. Doterajší variant C, ktorý presadil exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD), počítal so stavbou rýchlostnej komunikácie severovýchodne od oboch obcí a podporovali ho obce v okolí Bratislavy.

Figeľ trvá na variante A

Minister dopravy Ján Figeľ trvá na svojom rozhodnutí viesť trasu rýchlostnej cesty R7 medzi Šamorínom a Bratislavou podľa variantu A. Nevidí problém ani v prípadnej sťažnosti ochranárov v Bruseli, podľa neho sú obidva varianty z hľadiska životného prostredia porovnateľné. Variant A je prínosnejší aj pre riešenie dopravnej situácii v Bratislave, uviedol.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...