Ministerstvo dopravy považuje spôsob financovania výstavby úsekov D4 a R7 zo súkromných zdrojov za jedinú reálnu možnosť. Dôvodom je nedostatok peňazí v štátnom rozpočte a obmedzené možnosti využitia eurofondov v bratislavskom regióne.
BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy chce postaviť časť obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a úseky rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Lužnú tak, ako pôvodne plánovalo, cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP).
Spôsob financovania výstavby zo súkromných zdrojov v týchto prípadoch považuje za jedinú reálnu možnosť.
Peniaze v štátnom rozpočte by na takéto náročné projekty nestačili a využitie eurofondov v bratislavskom regióne je obmedzené. Odhadované stavebné náklady tvoria spolu okolo 1,3 mld. eur.
Rezort dopravy už uvažuje o príprave súťaže na výber poradcu pre realizáciu projektu.
"Je absolútne jasné a evidentné, že Bratislava potrebuje nultý obchvat, pretože do roku 2020 by sa situácia v hlavnom meste stala neúnosnou," povedal v stredu minister dopravy Ján Počiatek po rokovaní vlády.
Podľa neho je už najvyšší čas začať realizovať projekt obchvatu Bratislavy, podobne ako R7 smerom na východ z mesta, keďže táto trasa je už značne preťažená.
Cez PPP chce ministerstvo dopravy určite postaviť prvé dva úseky R7 Bratislava, Ketelec - Prievoz a Bratislava - Dunajská Lužná.
Tretí úsek od Dunajskej Lužnej po Holice by sa dal teoreticky postaviť aj s použitím peňazí Európskej únie. V rámci PPP sa však podľa ministra dopravy pravdepodobne postavia spomínané tri úseky R7 a úsek D4 z Jaroviec do Rače.
Zdôvodnil to ich ucelenou výstavbou v čo najrýchlejšom možnom čase, lebo D4 a R7 budú prepojené. "Práve úsek od Jaroviec po Raču vo významnej miere rieši aktuálne dopravné problémy na hlavných ťahoch v okolí Bratislavy," povedal Počiatek.
Stavbu nadväzujúceho diaľničného tunela pod Malými Karpatmi označil ešte len za otázku budúcnosti.
"Urobili sme rozhodnutie, že pôjdeme touto cestou. Ešte máme pred sebou veľa krokov, pretože toto je len začiatok," poznamenal o PPP Počiatek.
Ešte nie je dokončená ani dokumentácia pre územné rozhodnutie pre D4. "Je jasné, že budeme potrebovať poradcu, či už právneho alebo ekonomického. Preto začneme pripravovať podklady na súťaž na poradcu," dodal minister dopravy.
Potom sa bude vypracovávať štúdia realizovateľnosti a súťaž na samotného koncesionára by sa podľa odhadov mohla začať v roku 2015.
V optimistickom prípade by ministerstvo chcelo súťaž v tom istom roku aj skončiť a následne aj začať s realizáciou projektu.
K odhadovaným stavebným nákladom na D4 a R7 v objeme 1,3 mld. eur treba pripočítať aj náklady na výkup pozemkov, projekčné práce a ďalšie aktivity.
"Takže tá suma bude určite vyššia a bude sa to ešte spresňovať pre vyvolané investície a predstavy samospráv o trasovaní. "Berme tento odhad ako veľmi základný, ale budú na to expertízne pohľady," dodal Počiatek.
Náklady by podľa neho mali byť spresnené v najbližšom polroku. Aj keď tento projekt bude väčší ako v prípade stavby úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice, ktoré sa tiež stavali cez PPP, náklady by podľa ministra nemali byť oveľa väčšie.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Nová cesta R7 by mala obísť Podunajské Biskupice
Počiatkovým favoritom na PPP je obchvat Bratislavy D4
Obchvat Bratislavy by sa mal začať stavať v roku 2014
Z Rovinky do Bratislavy rýchlejšie s dvomi pruhmi
Minister Figeľ prikrášlil termíny R7
Frešo: Obchvat Bratislavy a R7 by mali byť národným záujmom
Frešo podporuje výstavbu R7 a D4 v zrýchlenom konaní
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.