Obchvat Bratislavy na D4 a úseky R7 sa majú stavať cez PPP

Ministerstvo dopravy považuje spôsob financovania výstavby úsekov D4 a R7 zo súkromných zdrojov za jedinú reálnu možnosť. Dôvodom je nedostatok peňazí v štátnom rozpočte a obmedzené možnosti využitia eurofondov v bratislavskom regióne.

04. 09. 2013

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy chce postaviť časť obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a úseky rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Lužnú tak, ako pôvodne plánovalo, cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Spôsob financovania výstavby zo súkromných zdrojov v týchto prípadoch považuje za jedinú reálnu možnosť.

Málo z rozpočtu

Peniaze v štátnom rozpočte by na takéto náročné projekty nestačili a využitie eurofondov v bratislavskom regióne je obmedzené. Odhadované stavebné náklady tvoria spolu okolo 1,3 mld. eur.

Rezort dopravy už uvažuje o príprave súťaže na výber poradcu pre realizáciu projektu.

"Je absolútne jasné a evidentné, že Bratislava potrebuje nultý obchvat, pretože do roku 2020 by sa situácia v hlavnom meste stala neúnosnou," povedal v stredu minister dopravy Ján Počiatek po rokovaní vlády.

Podľa neho je už najvyšší čas začať realizovať projekt obchvatu Bratislavy, podobne ako R7 smerom na východ z mesta, keďže táto trasa je už značne preťažená.

Cez PPP chce ministerstvo dopravy určite postaviť prvé dva úseky R7 Bratislava, Ketelec - Prievoz a Bratislava - Dunajská Lužná.

Tretí úsek od Dunajskej Lužnej po Holice by sa dal teoreticky postaviť aj s použitím peňazí Európskej únie. V rámci PPP sa však podľa ministra dopravy pravdepodobne postavia spomínané tri úseky R7 a úsek D4 z Jaroviec do Rače.

Zdôvodnil to ich ucelenou výstavbou v čo najrýchlejšom možnom čase, lebo D4 a R7 budú prepojené. "Práve úsek od Jaroviec po Raču vo významnej miere rieši aktuálne dopravné problémy na hlavných ťahoch v okolí Bratislavy," povedal Počiatek.

Stavbu nadväzujúceho diaľničného tunela pod Malými Karpatmi označil ešte len za otázku budúcnosti.

Počiatek: "Urobili sme rozhodnutie"

"Urobili sme rozhodnutie, že pôjdeme touto cestou. Ešte máme pred sebou veľa krokov, pretože toto je len začiatok," poznamenal o PPP Počiatek.

Ešte nie je dokončená ani dokumentácia pre územné rozhodnutie pre D4. "Je jasné, že budeme potrebovať poradcu, či už právneho alebo ekonomického. Preto začneme pripravovať podklady na súťaž na poradcu," dodal minister dopravy.

Potom sa bude vypracovávať štúdia realizovateľnosti a súťaž na samotného koncesionára by sa podľa odhadov mohla začať v roku 2015.

V optimistickom prípade by ministerstvo chcelo súťaž v tom istom roku aj skončiť a následne aj začať s realizáciou projektu.

K odhadovaným stavebným nákladom na D4 a R7 v objeme 1,3 mld. eur treba pripočítať aj náklady na výkup pozemkov, projekčné práce a ďalšie aktivity.

"Takže tá suma bude určite vyššia a bude sa to ešte spresňovať pre vyvolané investície a predstavy samospráv o trasovaní. "Berme tento odhad ako veľmi základný, ale budú na to expertízne pohľady," dodal Počiatek.

Náklady by podľa neho mali byť spresnené v najbližšom polroku. Aj keď tento projekt bude väčší ako v prípade stavby úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice, ktoré sa tiež stavali cez PPP, náklady by podľa ministra nemali byť oveľa väčšie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...