Obchvat Bratislavy presťahuje vtáky aj les

Štát vysvetľuje, prečo je obchvat hlavného mesta dôležitejší ako príroda. Ekológovia súhlasia s tým, že lepšie sa štvorprúdovka nakresliť nedá.

BRATISLAVA. Plánovaný obchvat síce odbremení Bratislavu od hustej premávky, ale zasiahne do chránenej prírody. K tomuto záveru dospeli úradníci, keď hľadali odpoveď na otázku, aký dopad bude mať nová štvorprúdovka na zvieratá a rastliny v mieste, kde bude stáť.

Územie, v ktorom diaľnicu vytýčili, patrí medzi tie, čo prísne monitoruje Brusel. O tom, že sa musí práve tu postaviť, ho treba presvedčiť.

Štát teda musí dokázať, že lepšia alternatíva pre výstavbu nie je a že cesta prinesie viac dobrého než zásah do prírody toho zlého.

Ministerstvo životného prostredia preto pripravilo na rokovanie vlády materiál, v ktorom zdôvodňuje, prečo si bratislavský obchvat zaslúži mať prednosť pred prírodou.

Tvrdí, že obchvat zvýši bezpečnosť v metropole, zrýchli jazdný čas či pomôže tým, ktorí sa sťahujú na bratislavské predmestia.

Obchvat

Aké sú plány

  • Štát naprojektoval asi 60 km diaľnice, v nich je aj obchvat Bratislavy D4 a jeho napojenie na Dunajskú Stredu R7.
  • Predpokladá sa, že stavba vyjde na 1,5 miliardy eur.
  • V tomto projekte však štát spláca stavbu, na ktorú si stavbár sám požičia. Vcelku tak môže vyjsť aj na 4 miliardy eur.
  • Prvé úseky majú byť k dispozícii v roku 2018.

Cesta ohrozí vtáky

Trasa, ktorú vybral štát, sa podľa ministerstva dotkne najmä chránených vtákov: bociana čierneho, haje tmavej či orliaka morského.

Diaľnica im zaberie pôdu, vystaví ich riziku kolízie s autami a hluku motorov, píše ďalej v materiáli.

Aby bol zásah do prírody čo najmenší, navrhuje ministerstvo kompenzačné opatrenia.

V praxi to znamená napríklad to, že toľko lesa, koľko sa pre výstavbu cesty vyrúbe, sa aj vysadí.

Bruselu sa vraj kompenzačné nápady pozdávajú, píše sa v dokumente.

Namiesto lesa nový les

Súhlasia aj ekológovia. „Ak by išla diaľnica severnejšie, musela by viesť cez Slovnaft, čo je nemožné, alebo v dlhšom úseku cez chránený ostrov Kopáč. Ak by išla južnejšie, zas by zasiahla oveľa viac chránené lužné lesy alebo Hrušovskú zdrž, kde sa zdržujú desaťtisíce vodných vtákov,“ vraví Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti.

Dodal, že aj vybraný variant tvrdo siahne na prírodu. Víta preto kompenzačné opatrenia.

„Vysadí sa les na mieste, kde v minulosti hniezdil orliak morský. Preto je šanca, že hoci jedno hniezdisko tohto dravca zanikne, iné ako náhrada vznikne,“ opisuje Ridzoň.

Pochválil, že tentoraz sa diaľnica cez chránenú prírodu rozpracúva tak, ako sa má. V minulosti štát totiž tieto postupy riadne nedodržal pri trasovaní časti D1 pri Ružomberku medzi Turanmi a Hubovou.

Štát s ňou narazil na Brusel. Napriek výhradám ekológov sa totiž snažil pretláčať diaľnicu variantom, ktorý ochranári nepovažovali za najlepšie riešenie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...