Štát vysvetľuje, prečo je obchvat hlavného mesta dôležitejší ako príroda. Ekológovia súhlasia s tým, že lepšie sa štvorprúdovka nakresliť nedá.
BRATISLAVA. Plánovaný obchvat síce odbremení Bratislavu od hustej premávky, ale zasiahne do chránenej prírody. K tomuto záveru dospeli úradníci, keď hľadali odpoveď na otázku, aký dopad bude mať nová štvorprúdovka na zvieratá a rastliny v mieste, kde bude stáť.
Územie, v ktorom diaľnicu vytýčili, patrí medzi tie, čo prísne monitoruje Brusel. O tom, že sa musí práve tu postaviť, ho treba presvedčiť.
Štát teda musí dokázať, že lepšia alternatíva pre výstavbu nie je a že cesta prinesie viac dobrého než zásah do prírody toho zlého.
Ministerstvo životného prostredia preto pripravilo na rokovanie vlády materiál, v ktorom zdôvodňuje, prečo si bratislavský obchvat zaslúži mať prednosť pred prírodou.
Tvrdí, že obchvat zvýši bezpečnosť v metropole, zrýchli jazdný čas či pomôže tým, ktorí sa sťahujú na bratislavské predmestia.
Aké sú plány
Trasa, ktorú vybral štát, sa podľa ministerstva dotkne najmä chránených vtákov: bociana čierneho, haje tmavej či orliaka morského.
Diaľnica im zaberie pôdu, vystaví ich riziku kolízie s autami a hluku motorov, píše ďalej v materiáli.
Aby bol zásah do prírody čo najmenší, navrhuje ministerstvo kompenzačné opatrenia.
V praxi to znamená napríklad to, že toľko lesa, koľko sa pre výstavbu cesty vyrúbe, sa aj vysadí.
Bruselu sa vraj kompenzačné nápady pozdávajú, píše sa v dokumente.
Súhlasia aj ekológovia. „Ak by išla diaľnica severnejšie, musela by viesť cez Slovnaft, čo je nemožné, alebo v dlhšom úseku cez chránený ostrov Kopáč. Ak by išla južnejšie, zas by zasiahla oveľa viac chránené lužné lesy alebo Hrušovskú zdrž, kde sa zdržujú desaťtisíce vodných vtákov,“ vraví Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti.
Dodal, že aj vybraný variant tvrdo siahne na prírodu. Víta preto kompenzačné opatrenia.
„Vysadí sa les na mieste, kde v minulosti hniezdil orliak morský. Preto je šanca, že hoci jedno hniezdisko tohto dravca zanikne, iné ako náhrada vznikne,“ opisuje Ridzoň.
Pochválil, že tentoraz sa diaľnica cez chránenú prírodu rozpracúva tak, ako sa má. V minulosti štát totiž tieto postupy riadne nedodržal pri trasovaní časti D1 pri Ružomberku medzi Turanmi a Hubovou.
Štát s ňou narazil na Brusel. Napriek výhradám ekológov sa totiž snažil pretláčať diaľnicu variantom, ktorý ochranári nepovažovali za najlepšie riešenie.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Do ceny za obchvat Bratislavy by mohol štátu hovoriť jeden záujemca
PPP diaľnica sa vracia pri Bratislave, štát už hľadá poradcu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.