Obchvat Bratislavy vláda schválila, iné cesty kabinet neskúmal

Cesty v hlavnom meste a jeho okolí má odľahčiť obchvat za dve miliardy eur. Iné riešenia dopravy sa ani nehľadali.

BRATISLAVA. Vláda Roberta Fica v stredu odsúhlasila výstavbu obchvatu hlavného mesta cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP).

Diaľnicu D4 a priľahlú rýchlostnú cestu R7 smerom na Šamorín postaví a bude prevádzkovať súkromník, stáť to bude 1,9 miliardy eur a túto sumu budeme splácať tridsať rokov.

Zmluvu so španielskou firmou Cintra, ktorá sa o výstavbu a prevádzku ciest postará, by mal minister dopravy Roman Brecely (Sieť) podpísať v najbližších dňoch.

Nebude polemizovať

Vláda podpis zmluvy o obchvate odsúhlasila, hoci Brecely ani jeho predchodca Ján Počiatek nevysvetlili, či obchvat naozaj pomôže doprave v Bratislave a jej okolí.

Podľa materiálov prerokovaných vládou sa neriešila napríklad otázka, či by väčší úžitok nepriniesli investície do hromadnej dopravy, železnice a odstavných parkovísk v okolí mesta.

„Obchvat mal byť už dávno hotový. V tejto chvíli nebudem polemizovať, či toto je najlepšie riešenie. Pracujeme s tým, čo máme,“ povedal Brecely v rozhovore pre SME. „Keby sme to zmietli zo stola, zdržíme projekt o tri či štyri roky. Bratislavčania by nám to neodpustili,“ dodal.

Inštitút finančnej politiky na ministerstve financií upozornil, že existuje málo podkladových údajov na dobré vypočítanie benefitov diaľnice pre mesto.

Analytici napríklad nie úplne verili údajom o prechádzajúcich autách, čo je kľúčový údaj na výpočet porovnania výhodnosti s inými alternatívami riešeniami dopravy v Bratislave.

Pozemky neskôr

Návrh zmluvy o výstavbe a prevádzke asi 60 kilometrov ciest schválila už predchádzajúca Ficova vláda, Brecely návrh zmluvy menil.

Štát si napríklad vytvoril viac času na odovzdanie pozemkov pod obchvatom.

Kým predtým sa predpokladalo, že všetku pôdu odovzdá toto leto, v stredu schválená zmluva hovorí, že to bude o dva mesiace neskôr a časť pozemkov sa navyše odovzdá až začiatkom budúceho leta.

V zmluve je aj klauzula o vylúčení schránkových firiem z výstavby a prevádzky obchvatu.

Dodávateľmi konzorcia by tak nemali byť firmy s nejasnou vlastníckou štruktúrou, no platiť to má iba pri plneniach nad 15 miliónov eur. Pri údržbe zas hranicu nastavili na 1,5 milióna eur.

Systém odhaľovania je previazaný s už fungujúcim registrom konečných užívateľov výhod na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý Sieť pred voľbami sama kritizovala ako nedostatočný.

Zápisu v registri sa skutoční vlastníci vyhnú, ak sa schovávajú za komplikovanou štruktúrou schránok. Napríklad skutočným vlastníkom Váhostavu podľa registra nie je oligarcha Juraj Široký, hoci firma patrí do sféry jeho vplyvu.

Zmluvu ide vláda podpisovať s britskou firmou Zero Bypass Limited, ktorej majitelia sú momentálne neznámi. Aj jej skutoční vlastníci sa podľa koncesnej zmluvy musia prihlásiť na ÚVO.

Zero Bypass je projektová firma, cez ktorú španielska firma Cintra bude zastrešovať výstavbu obchvatu.

Jej konateľmi sú manažéri zo španielskej firmy Cintra, rakúskej firmy Porr a austrálskej investičnej banky Macquarie, teda firiem, ktoré sa na výstavbe a prevádzke obchvatu budú podieľať.

Hotovo v roku 2020

Po podpise zmluvy bude mať Cintra a jej partneri tri mesiace, aby s bankami a investormi uzatvorili dohody o financovaní projektu.

Výstavba ciest sa má začať hneď potom, čo si Španieli prevezmú pozemky. Obchvat má byť hotový v roku 2020. Za jeho výstavbu a následnú prevádzku budeme tridsať rokov platiť každoročne 56,72 milióna eur. Celkovo tak autostráda vyjde na 1,9 miliardy eur, ďalšie stovky miliónov platíme za výkup pozemkov pod cestami. Po tridsiatich rokoch Cintra musí obchvat opraviť a ako nový odovzdať štátu.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.