Cesty v hlavnom meste a jeho okolí má odľahčiť obchvat za dve miliardy eur. Iné riešenia dopravy sa ani nehľadali.
BRATISLAVA. Vláda Roberta Fica v stredu odsúhlasila výstavbu obchvatu hlavného mesta cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP).
Diaľnicu D4 a priľahlú rýchlostnú cestu R7 smerom na Šamorín postaví a bude prevádzkovať súkromník, stáť to bude 1,9 miliardy eur a túto sumu budeme splácať tridsať rokov.
Zmluvu so španielskou firmou Cintra, ktorá sa o výstavbu a prevádzku ciest postará, by mal minister dopravy Roman Brecely (Sieť) podpísať v najbližších dňoch.
Vláda podpis zmluvy o obchvate odsúhlasila, hoci Brecely ani jeho predchodca Ján Počiatek nevysvetlili, či obchvat naozaj pomôže doprave v Bratislave a jej okolí.
Podľa materiálov prerokovaných vládou sa neriešila napríklad otázka, či by väčší úžitok nepriniesli investície do hromadnej dopravy, železnice a odstavných parkovísk v okolí mesta.
„Obchvat mal byť už dávno hotový. V tejto chvíli nebudem polemizovať, či toto je najlepšie riešenie. Pracujeme s tým, čo máme,“ povedal Brecely v rozhovore pre SME. „Keby sme to zmietli zo stola, zdržíme projekt o tri či štyri roky. Bratislavčania by nám to neodpustili,“ dodal.
Inštitút finančnej politiky na ministerstve financií upozornil, že existuje málo podkladových údajov na dobré vypočítanie benefitov diaľnice pre mesto.
Analytici napríklad nie úplne verili údajom o prechádzajúcich autách, čo je kľúčový údaj na výpočet porovnania výhodnosti s inými alternatívami riešeniami dopravy v Bratislave.
Návrh zmluvy o výstavbe a prevádzke asi 60 kilometrov ciest schválila už predchádzajúca Ficova vláda, Brecely návrh zmluvy menil.
Štát si napríklad vytvoril viac času na odovzdanie pozemkov pod obchvatom.
Kým predtým sa predpokladalo, že všetku pôdu odovzdá toto leto, v stredu schválená zmluva hovorí, že to bude o dva mesiace neskôr a časť pozemkov sa navyše odovzdá až začiatkom budúceho leta.
V zmluve je aj klauzula o vylúčení schránkových firiem z výstavby a prevádzky obchvatu.
Dodávateľmi konzorcia by tak nemali byť firmy s nejasnou vlastníckou štruktúrou, no platiť to má iba pri plneniach nad 15 miliónov eur. Pri údržbe zas hranicu nastavili na 1,5 milióna eur.
Systém odhaľovania je previazaný s už fungujúcim registrom konečných užívateľov výhod na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý Sieť pred voľbami sama kritizovala ako nedostatočný.
Zápisu v registri sa skutoční vlastníci vyhnú, ak sa schovávajú za komplikovanou štruktúrou schránok. Napríklad skutočným vlastníkom Váhostavu podľa registra nie je oligarcha Juraj Široký, hoci firma patrí do sféry jeho vplyvu.
Zmluvu ide vláda podpisovať s britskou firmou Zero Bypass Limited, ktorej majitelia sú momentálne neznámi. Aj jej skutoční vlastníci sa podľa koncesnej zmluvy musia prihlásiť na ÚVO.
Zero Bypass je projektová firma, cez ktorú španielska firma Cintra bude zastrešovať výstavbu obchvatu.
Jej konateľmi sú manažéri zo španielskej firmy Cintra, rakúskej firmy Porr a austrálskej investičnej banky Macquarie, teda firiem, ktoré sa na výstavbe a prevádzke obchvatu budú podieľať.
Po podpise zmluvy bude mať Cintra a jej partneri tri mesiace, aby s bankami a investormi uzatvorili dohody o financovaní projektu.
Výstavba ciest sa má začať hneď potom, čo si Španieli prevezmú pozemky. Obchvat má byť hotový v roku 2020. Za jeho výstavbu a následnú prevádzku budeme tridsať rokov platiť každoročne 56,72 milióna eur. Celkovo tak autostráda vyjde na 1,9 miliardy eur, ďalšie stovky miliónov platíme za výkup pozemkov pod cestami. Po tridsiatich rokoch Cintra musí obchvat opraviť a ako nový odovzdať štátu.
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Brecely sa rozhodol, obchvat Bratislavy podpíše
Pred čím sme varovali ministra pri PPP obchvate
Sieť robí, čo v minulosti kritizovala. Diaľnice chce stavať cez PPP projekty
Medzi prioritami budúcej vlády chýba dostavba úsekov D1 a D3
Pomoc Bratislave, či kauza s pozemkami. Pozrite sa, čo obchvatu vyčítajú
V súťaži na obchvat Bratislavy nepadla ani jedna námietka
Počiatek chce obchvat od najlacnejšieho, zákazku dá Španielom
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.