Cesty v hlavnom meste a jeho okolí má odľahčiť obchvat za dve miliardy eur. Iné riešenia dopravy sa ani nehľadali.
BRATISLAVA. Vláda Roberta Fica v stredu odsúhlasila výstavbu obchvatu hlavného mesta cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP).
Diaľnicu D4 a priľahlú rýchlostnú cestu R7 smerom na Šamorín postaví a bude prevádzkovať súkromník, stáť to bude 1,9 miliardy eur a túto sumu budeme splácať tridsať rokov.
Zmluvu so španielskou firmou Cintra, ktorá sa o výstavbu a prevádzku ciest postará, by mal minister dopravy Roman Brecely (Sieť) podpísať v najbližších dňoch.
Vláda podpis zmluvy o obchvate odsúhlasila, hoci Brecely ani jeho predchodca Ján Počiatek nevysvetlili, či obchvat naozaj pomôže doprave v Bratislave a jej okolí.
Podľa materiálov prerokovaných vládou sa neriešila napríklad otázka, či by väčší úžitok nepriniesli investície do hromadnej dopravy, železnice a odstavných parkovísk v okolí mesta.
„Obchvat mal byť už dávno hotový. V tejto chvíli nebudem polemizovať, či toto je najlepšie riešenie. Pracujeme s tým, čo máme,“ povedal Brecely v rozhovore pre SME. „Keby sme to zmietli zo stola, zdržíme projekt o tri či štyri roky. Bratislavčania by nám to neodpustili,“ dodal.
Inštitút finančnej politiky na ministerstve financií upozornil, že existuje málo podkladových údajov na dobré vypočítanie benefitov diaľnice pre mesto.
Analytici napríklad nie úplne verili údajom o prechádzajúcich autách, čo je kľúčový údaj na výpočet porovnania výhodnosti s inými alternatívami riešeniami dopravy v Bratislave.
Návrh zmluvy o výstavbe a prevádzke asi 60 kilometrov ciest schválila už predchádzajúca Ficova vláda, Brecely návrh zmluvy menil.
Štát si napríklad vytvoril viac času na odovzdanie pozemkov pod obchvatom.
Kým predtým sa predpokladalo, že všetku pôdu odovzdá toto leto, v stredu schválená zmluva hovorí, že to bude o dva mesiace neskôr a časť pozemkov sa navyše odovzdá až začiatkom budúceho leta.
V zmluve je aj klauzula o vylúčení schránkových firiem z výstavby a prevádzky obchvatu.
Dodávateľmi konzorcia by tak nemali byť firmy s nejasnou vlastníckou štruktúrou, no platiť to má iba pri plneniach nad 15 miliónov eur. Pri údržbe zas hranicu nastavili na 1,5 milióna eur.
Systém odhaľovania je previazaný s už fungujúcim registrom konečných užívateľov výhod na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý Sieť pred voľbami sama kritizovala ako nedostatočný.
Zápisu v registri sa skutoční vlastníci vyhnú, ak sa schovávajú za komplikovanou štruktúrou schránok. Napríklad skutočným vlastníkom Váhostavu podľa registra nie je oligarcha Juraj Široký, hoci firma patrí do sféry jeho vplyvu.
Zmluvu ide vláda podpisovať s britskou firmou Zero Bypass Limited, ktorej majitelia sú momentálne neznámi. Aj jej skutoční vlastníci sa podľa koncesnej zmluvy musia prihlásiť na ÚVO.
Zero Bypass je projektová firma, cez ktorú španielska firma Cintra bude zastrešovať výstavbu obchvatu.
Jej konateľmi sú manažéri zo španielskej firmy Cintra, rakúskej firmy Porr a austrálskej investičnej banky Macquarie, teda firiem, ktoré sa na výstavbe a prevádzke obchvatu budú podieľať.
Po podpise zmluvy bude mať Cintra a jej partneri tri mesiace, aby s bankami a investormi uzatvorili dohody o financovaní projektu.
Výstavba ciest sa má začať hneď potom, čo si Španieli prevezmú pozemky. Obchvat má byť hotový v roku 2020. Za jeho výstavbu a následnú prevádzku budeme tridsať rokov platiť každoročne 56,72 milióna eur. Celkovo tak autostráda vyjde na 1,9 miliardy eur, ďalšie stovky miliónov platíme za výkup pozemkov pod cestami. Po tridsiatich rokoch Cintra musí obchvat opraviť a ako nový odovzdať štátu.
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Brecely sa rozhodol, obchvat Bratislavy podpíše
Pred čím sme varovali ministra pri PPP obchvate
Sieť robí, čo v minulosti kritizovala. Diaľnice chce stavať cez PPP projekty
Medzi prioritami budúcej vlády chýba dostavba úsekov D1 a D3
Pomoc Bratislave, či kauza s pozemkami. Pozrite sa, čo obchvatu vyčítajú
V súťaži na obchvat Bratislavy nepadla ani jedna námietka
Počiatek chce obchvat od najlacnejšieho, zákazku dá Španielom
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.