Obchvat Bratislavy vláda schválila, iné cesty kabinet neskúmal

Cesty v hlavnom meste a jeho okolí má odľahčiť obchvat za dve miliardy eur. Iné riešenia dopravy sa ani nehľadali.

BRATISLAVA. Vláda Roberta Fica v stredu odsúhlasila výstavbu obchvatu hlavného mesta cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP).

Diaľnicu D4 a priľahlú rýchlostnú cestu R7 smerom na Šamorín postaví a bude prevádzkovať súkromník, stáť to bude 1,9 miliardy eur a túto sumu budeme splácať tridsať rokov.

Zmluvu so španielskou firmou Cintra, ktorá sa o výstavbu a prevádzku ciest postará, by mal minister dopravy Roman Brecely (Sieť) podpísať v najbližších dňoch.

Nebude polemizovať

Vláda podpis zmluvy o obchvate odsúhlasila, hoci Brecely ani jeho predchodca Ján Počiatek nevysvetlili, či obchvat naozaj pomôže doprave v Bratislave a jej okolí.

Podľa materiálov prerokovaných vládou sa neriešila napríklad otázka, či by väčší úžitok nepriniesli investície do hromadnej dopravy, železnice a odstavných parkovísk v okolí mesta.

„Obchvat mal byť už dávno hotový. V tejto chvíli nebudem polemizovať, či toto je najlepšie riešenie. Pracujeme s tým, čo máme,“ povedal Brecely v rozhovore pre SME. „Keby sme to zmietli zo stola, zdržíme projekt o tri či štyri roky. Bratislavčania by nám to neodpustili,“ dodal.

Inštitút finančnej politiky na ministerstve financií upozornil, že existuje málo podkladových údajov na dobré vypočítanie benefitov diaľnice pre mesto.

Analytici napríklad nie úplne verili údajom o prechádzajúcich autách, čo je kľúčový údaj na výpočet porovnania výhodnosti s inými alternatívami riešeniami dopravy v Bratislave.

Pozemky neskôr

Návrh zmluvy o výstavbe a prevádzke asi 60 kilometrov ciest schválila už predchádzajúca Ficova vláda, Brecely návrh zmluvy menil.

Štát si napríklad vytvoril viac času na odovzdanie pozemkov pod obchvatom.

Kým predtým sa predpokladalo, že všetku pôdu odovzdá toto leto, v stredu schválená zmluva hovorí, že to bude o dva mesiace neskôr a časť pozemkov sa navyše odovzdá až začiatkom budúceho leta.

V zmluve je aj klauzula o vylúčení schránkových firiem z výstavby a prevádzky obchvatu.

Dodávateľmi konzorcia by tak nemali byť firmy s nejasnou vlastníckou štruktúrou, no platiť to má iba pri plneniach nad 15 miliónov eur. Pri údržbe zas hranicu nastavili na 1,5 milióna eur.

Systém odhaľovania je previazaný s už fungujúcim registrom konečných užívateľov výhod na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý Sieť pred voľbami sama kritizovala ako nedostatočný.

Zápisu v registri sa skutoční vlastníci vyhnú, ak sa schovávajú za komplikovanou štruktúrou schránok. Napríklad skutočným vlastníkom Váhostavu podľa registra nie je oligarcha Juraj Široký, hoci firma patrí do sféry jeho vplyvu.

Zmluvu ide vláda podpisovať s britskou firmou Zero Bypass Limited, ktorej majitelia sú momentálne neznámi. Aj jej skutoční vlastníci sa podľa koncesnej zmluvy musia prihlásiť na ÚVO.

Zero Bypass je projektová firma, cez ktorú španielska firma Cintra bude zastrešovať výstavbu obchvatu.

Jej konateľmi sú manažéri zo španielskej firmy Cintra, rakúskej firmy Porr a austrálskej investičnej banky Macquarie, teda firiem, ktoré sa na výstavbe a prevádzke obchvatu budú podieľať.

Hotovo v roku 2020

Po podpise zmluvy bude mať Cintra a jej partneri tri mesiace, aby s bankami a investormi uzatvorili dohody o financovaní projektu.

Výstavba ciest sa má začať hneď potom, čo si Španieli prevezmú pozemky. Obchvat má byť hotový v roku 2020. Za jeho výstavbu a následnú prevádzku budeme tridsať rokov platiť každoročne 56,72 milióna eur. Celkovo tak autostráda vyjde na 1,9 miliardy eur, ďalšie stovky miliónov platíme za výkup pozemkov pod cestami. Po tridsiatich rokoch Cintra musí obchvat opraviť a ako nový odovzdať štátu.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.