Obchvat Prešova môže byť lacnejší o dvesto miliónov

Doprava. Kiska sa pýtal na predraženú D1. Kažimír mu poslal, koľko by stáli alternatívne riešenia.

Prešovu sa dá pomôcť aj inak a lacnejšie, než ako to naplánoval rezort dopravy. Vyplýva to z korešpondencie medzi prezidentom Andrejom Kiskom a ministrom financií Petrom Kažimírom. O liste informoval Denník N.

V Prešove sa má stavať úsek diaľnice D1 za 356 miliónov eur. Ide o juhozápadný obchvat a súťaž naň vyhrala Eurovia s Doprastavom. Zatiaľ sa však nič nestavia, po kritike zvonku si dalo ministerstvo dopravy posúdiť cenu zákazky na Žilinskej univerzite. Na to, že diaľnica môže byť predražená, upozornil inštitút INEKO v lete tohto roku. Analytik inštitútu Ján Kovalčík navyše povedal, že funkčnosť obchvatu bude obmedzená bez dobudovania jeho severnej časti.

Tu sa dostávame k ďalším nákladom. Severný obchvat na rýchlostnej ceste R4 vyčíslili kompetentní na ďalších 535 miliónov. Sám Kažimír píše, že kilometer D1 na obchvate vyjde na 45 miliónov, v prípade úseku R4 to bude 39 miliónov za kilometer. „Jedny z najdrahších za posledné roky,“ priznáva v liste. Dôvodom vysokej ceny je podľa ministra náročnosť terénu, tri tunely a aj to, že na obchvat na D1 sa má použiť betónová vozovka. Severný a juhozápadný obchvat vyjdú spolu na takmer 900 miliónov.

Úsek, ktorý preferuje rezort dopravy, pritom neodľahčí mesto dostatočne, ale len o sedemnásť percent. Namiesto drahej verzie odporúča Kažimír opatrenia ako alternatívnu trasu R4, polovičné profily alebo výstavbu novej trasy cesty I/68, ktorá v minulosti spájala Košice a Prešov. Posilniť treba tiež vlaky medzi Prešovom a Sabinovom.

Najefektívnejšie riešenie

Z tabuľky v liste Kiskovi jasne vyplýva, že najviac hodnoty za peniaze prinesie Prešovu obchvat D1 v spojení s východným variantom R4 namiesto severného a nová štvorpruhová trasa I/68. Týmto riešením by sa doprava v meste odľahčila o tridsať percent. Keby sa obchvat D1 postavil v polovičnom profile, investičné náklady by klesli tiež. Podčiarknuté a zrátané, štát môže podľa ministerstva financií uľaviť Prešovčanom o sedemnásť percent za 900 miliónov, alebo o tridsať percent za 680 miliónov.

Alternatívne projekty sa však nepozdávajú všetkým. Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo tvrdí, že správnym dopravným riešením je juhozápadný obchvat spolu so severným, lebo rieši všetky prepravné prúdy. Taktiež si nemyslí, že dobrým nápadom je polovičný profil diaľnice. „Je nezmysel stavať teraz jeden pruh a o desať rokov druhý, stavbu len nezmyselne trojnásobne predražíte,“ hovorí. Priznáva však, že pokiaľ ide o ceny jednotlivých stavieb, je to úplne iná debata.

Majú už analýzu

Ministerstvo dopravy sa zatiaľ k alternatívnym riešeniam nevyjadruje. Hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká povedala, že analýzu od Ústavu dopravy pri Žilinskej univerzite už minister má. Aktuálne sa s ňou oboznamuje a na pláne je tiež stretnutie s Petrom Kažimírom. Rezort má o ďalšom postupe informovať v najbližších dňoch. Ešte pred Vianocami minister dopravy Árpád Érsek sľúbil, že ak mu v Žiline povedia, že cena za prešovský obchvat je privysoká, bude rokovať s firmami, aby z nej ubrali. Ak ju neznížia, potom je podľa Érseka na zváženie, či nevypíše novú súťaž.

Ceny prešovských stavieb

  • Vysúťažený obchvat na D1: 356 miliónov eur
  • Obchvat na D1 v polovičnom profile: 250 miliónov eur
  • Severný obchvat na R4: 535 miliónov eur
  • Východný obchvat na R4: 280 miliónov eur
  • Cesta I/68: 150 miliónov eur

Ako ministerstvo jednotlivé stavby skombinuje, ešte nevie.

Podrobne monitorujeme:

Prešov, diaľničný obchvat, tunel

Prešov, severný obchvat, R4

R4, rýchlostná cesta

Priamo súvisiace články

Érsek trvá na obchvate Prešova, tender zrušiť nechce 

Župan a primátorka Prešova: Obchvat je nevyhnutnosť 

Érsek nechce meniť obchvat Prešova, ani keby mohol ušetriť 400 miliónov eur 

Minister dopravy Árpád Érsek podporuje obchvat Prešova, ale definitívne rozhodnutie je v iných rukách 

Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov 

Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie 

Minuli sa všetky peniaze na diaľnice, poslednú postavia v roku 2020 

Érsek: Obchvat Prešova nedám na posúdenie, inak nebude ešte dlhé roky 

Ako chcú asfaltoví lobisti stavať v Prešove prázdnu diaľnicu 

Fico sľúbil, že obchvat Prešova bude do troch rokov 

Čo je v doprave hodnota za peniaze 

Slovensko ide pri Prešove stavať betónovú diaľnicu a nikto nevie povedať prečo 

Posvätné diaľnice. Prečo sa stavajú zbytočne, draho a pomaly 

Zástupca stavbárov vysvetľuje, v čom neverí analytikom z ministerstva financií 

Minister Érsek vysvetľuje, prečo nemožno stavať obchvat Prešova 

Érsek: Najdrahšia diaľnica je tá, ktorá nie je postavená 

Érsek ustupuje od svojich sľubov. Diaľničný obchvat Prešova spustí, hoci nevie, či je výhodný 

Érsek nie je proti obchvatu Prešova. Preverí cenu, doplní EIA 

Prešovčanom už omrvinky nestačia, za vonkajší obchvat chcú bojovať 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...