Obchvat Prešova prekreslia. Kažimír sa dohodol s Érsekom, že na severe krajského mesta sa dá ušetriť

Analytici prišli na to, že Prešovu sa dá pomôcť o takmer 300 miliónov eur lacnejšie, než sa to plánovalo posledné roky. Kažimír hovorí, že je neskoro riešiť všetko, ale severný obchvat prekreslia.

Obchvat Prešova prekreslia, ale nie celý. Taká je dohoda medzi ministerstvom financií a dopravy o tom, ako pomôcť krajskému mestu a neminúť pri tom 900 miliónov eur, ako sa to doteraz plánovalo.

„Trojdňová vojna o Prešov je za nami. Máme dohodu na tom, že rezort dopravy bude redizajnovať takzvaný severný obchvat a môžeme tam rátať so znížením profilov a tým aj s následnou úsporou,“ rečnil v stredu po vládnom rokovaní minister financií Peter Kažimír.

Čo to znamená?

Že takmer 15 kilometrov diaľnice, ktorá sa plánuje na severe Prešova, nebude klasická štvorprúdová diaľnica, ale minimálne na niektorých miestach bude mať len dva pruhy.

Znamená to však aj to, že juhozápadný obchvat Prešova bude najdrahšou diaľnicou, aká sa kedy na D1 stavala. Necelých 8 kilometrov dopravného riešenia pre Prešov je totiž podľa ministrov tak ďaleko s prípravou, že je škoda zasiahnuť do vytendrovanej ceny 356 miliónov eur, čiže 45 miliónov eur na kilometer. Celá stavba je tesne pred podpisom zmluvy.

Priestor na riešenie sa našiel na severe Prešova, pretože tam zatiaľ štát ešte ani nevyhlásil súťaž o stavbu samotnú. Tam by sa teoreticky mohla nájsť úspora okolo 200 miliónov eur. Ide iba o neoficiálny odhad, minister Kažimír nechcel možnú úsporu komentovať.

Odhadovaná úspora vychádza z predpokladu, že škrtnutie jazdných pruhov môže zlacnieť diaľnicu o 30 percent (160 mil. eur v prípade severného obchvatu) a priestor je aj na zmeny v tuneloch, ktoré sú na severe naprojektované.

Platí, že o privysokej cene za juhozápadný obchvat Prešova sa vie už dávnejšie, no štát ju neriešil.

Kažimír hovorí, že pri Prešove urobili v minulosti plánovači chybu. Nakreslili obchvaty, pretože vychádzali z toho, že Prešov najviac ťažia tranzitujúce kamióny. V skutočnosti je to najmä doprava, ktorá sa na obchvat neodkloní, pretože vchádza do mesta alebo z neho vychádza – napríklad šoféri na ceste do práce či z nej.

„Celé to nedorozumenie je založené na starom dopravnom prieskume, ktorý hovoril o tom, že 50 percent prešovskej dopravy je založených na tranzite. Nový dopravný prieskum hovorí, že len 25 percent prešovskej dopravy je založených na tranzite. Preto je to pôvodné riešenie postavené na obchvate a nie na riešení vnútroprešovskej komunikácie,“ rečnil Kažimír.

Možností je veľa

Vychádzajúc z nových dopravných prieskumov, Kažimírovi analytici vypočítali, že iné kombinácie obchvatu a ďalších riešení by v Prešove mohli priniesť rovnaký efekt ako 900-miliónová investícia, ibaže lacnejšie.

Napríklad keby sa v meste postavila štvorprúdová cesta prvej triedy, k nej sa pristaval juhozápadný obchvat, ale namiesto severného obchvatu jeho východná alternatíva, vyšlo by to na necelých 800 miliónov eur. Keby sme z toho vynechali cestu prvej triedy, o ktorej sa doposiaľ debatovalo minimálne, vyšiel by obchvat vo verzii s diaľnicou na východe na 636 miliónov eur, a to už je takmer o 300 miliónov eur menej než pôvodná verzia.

Obchvat Prešova

Juhozápadný

Prebehol tender, najlacnejšia je ponuka od konzorcia okolo firmy Eurovia. Vychádza na 45 mil. eur za kilometer, čo je rekord na celej D1. Zmluva ešte nie je podpísaná a čaká sa na dokumenty, ktoré pýta Brusel, aby diaľnicu zafinancoval. Štát chce začať stavať v júni, ráta, že diaľnicu odovzdá v roku 2020.

Severný

Koncom roka začne súťaž o jeho stavbu. Zatiaľ sa na ňom ráta s dvoma tunelmi s dĺžkou dokopy 3 km, tie by sa teoreticky mohli upraviť do lacnejšej verzie. „Dnes je realistická alternatíva postaviť severný obchvat modifikovanou trasou s jedným tunelom v polovičnom profile, čo môže priniesť nižšie náklady o 220 mil. eur,“ píše Inštitút finančnej politiky na facebooku. Pôvodný cenový odhad je 535 mil. eur

Východný

Vychádza výrazne lacnejšie ako severný obchvat, a to na 280 mil. eur. Jeho výstavba je slabo pripravená.

Vnútorný obchvat

V marci by mala šoférom v Prešove citeľne odľahčiť život cesta prvej triedy. Ide o takzvaný vnútromestský obchvat. Dostavuje ho Doprastav. Cestu dlhú približne 4 kilometre stavajú už od roku 2012, začal s tým Hant BA DS, zo stavby ho vyhodili.

To ešte neberieme do úvahy možnosť, že by sa pôvodné riešenie scvrklo na diaľnicu v polovičnom režime na juhu mesta (namiesto štyroch diaľničných pruhov dva). Takáto zmena môže podľa analytikov priniesť úsporu približne 30 percent nákladov.

V prospech toho svedčia aj opakované údaje z nových dopravných prieskumov: Juhozápadný obchvat zostane druhou najmenej vyťaženou súčasťou D1 aj potom, ako sa dostavia severná obchádzka krajského mesta.

Kozmetická zľava za najdrahšiu časť D1?

Kažimír sa pri debate o juhozápadnej stavbe nechal obmäkčiť argumentmi o tom, že je neskoro čokoľvek meniť a že je to „do istej miery plač nad rozliatym mliekom“. Očakáva, že minister Érsek ešte naplní svoj sľub o tom, že pôjde rokovať s víťaznými stavbármi z tendra okolo firmy Eurovia a vyrokuje zľavu z 356-miliónovej ceny.

Érsek dal totiž stavbu analyzovať súdnym znalcom. Tí odhadli, že jednotkové ceny za objednávku štátu by mohli byť o šesť percent nižšie.

Napríklad nie je jasné, prečo sa štát rozhodol stavať pri Prešove diaľnicu s betónovým povrchom. Táto drahšia technológia sa hodí tam, kde sa očakávajú mimoriadne intenzívne dopravné prúdy, a toto nie je ten prípad.

Érsek sa už vyjadril, že sa mu betón v Prešove nepozdáva a bude sa zaoberať aj možnosťou, že by ho zo stavby škrtli.

„Chcem to uzavrieť až potom, ako sa dohodneme,“ avizoval Érsek ešte v utorok rokovania so stavbármi.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...