Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až po Košice.

KOŠICE/PREŠOV/MICHALOVCE: Otvorenie očakávaného úseku diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh sa počíta na hodiny. Národná diaľničná spoločnosť západný obchvat metropoly Šariša sprístupní vodičom vo štvrtok.

Naposledy na východe Slovenska vodičom otvorili východný obchvat Košíc s dĺžkou 15 kilometrov ešte v decembri 2019. Najbližšie je potom naplánované strihanie pásky na časti obchvatu Prešova rýchlostnej komunikácie R4 až v roku 2023 - I. etapy severného obchvatu Prešova.

Priame spojenie medzi Košicami a Bratislavou aj napriek otvoreniu obchvatu Prešova slovenskí motoristi tak skoro nebudú mať. Problematickým zostáva najmä 13,5 kilometra dlhý a technicky veľmi náročný úsek Turany – Hubová s predpokladom zahájenia výstavby v roku 2022 a predpokladom dokončenia v roku 2029. Dokončiť sa musia ešte úseky Lietavská Lúčka – Dubná Skala aj s tunelom Višňové. Výstavba prebieha aj v úseku Hubová – Ivachnová.

Diaľnicou sa už dá dostať z Košíc do Bratislavy cez Maďarsko, v utorok otvorili posledný úsek od slovenských hraníc po mesto Miškolc.

Mimoriadne zložitá križovatka

Západný obchvat metropoly Šariša je vo výstavbe od roku 2017 a po jeho sfinalizovaní budú motoristi jazdiť plynulou D1 od Ivachnovej až po Košice.

Nový diaľničný úsek je dlhý takmer 8 kilometrov, na trase je 18 mostov, dvojrúrový tunel Prešov s dĺžkou cez 2 kilometre, 17 vetiev križovatiek a 6 kilometrov protihlukových stien.

Súčasťou výstavby je aj mimoriadne technicky zložitá križovatka, ktorá nemá na Slovensku obdobu. V križovatke Prešov, západ sa spájajú dve diaľnice a cesty I., II. a III. triedy. Vo vetvách to robí spolu 11,3 kilometra, čo je viac ako je dĺžka celého úseku obchvatu Prešova.

Osobným vozidlám skráti nový obchvat jazdu o takmer 19 minút.

Národná diaľničná spoločnosť pôvodne avizovala otvorenie západného obchvatu Prešova na 18. september 2021. Napokon sa tak stane tesne pre Dušičkami.

Zhotoviteľom úseku je združenie spoločností Eurovia SK, Doprastav a Metrostav. Suma bola stanovená na viac ako 356 miliónov eur.

Čakajú na vyhlásenie verejnej súťaže

Obchvat Prešova a pokračovanie rýchlostnej komunikácie R4 až po hranice s Poľskom môže najbližšie roky spôsobiť problémy v Prešovskom kraji. Nadväzuje na poľskú rýchlostnú cestu S19 s plánovaným ukončením do roku 2024 a maďarskú diaľnicu M30, ktorú sprevádzkovali tento týždeň.

Rozdelená je do desiatich stavebných úsekov s dĺžkou takmer 70 kilometrov. V súčasnosti je v prevádzke obchvat Svidníka a úsek Košice – Milhosť.

Aktuálne je vo výstavbe len I. etapa severného obchvatu mesta Prešov. Začali ho stavať v roku 2019 a súčasťou štvorkilometrového úseku je aj tunel Bikoš.

Zhotoviteľom stavby je Váhostav – SK a TuCon so zmluvnou cenou takmer 143 miliónov eur. Stavba mala byť financovaná z rozpočtu štátu, avšak ministerstvu dopravy sa podarilo získať z európskych zdrojov vo výške 67,7 milióna eur.

V príprave je výstavba desaťkilometrového úseku Prešov Sever – Kapušany - 2. etapa rýchlostnej cesty R4. Náklady na výstavbu predstavujú 263 miliónov eur a výstavba má trvať 52 mesiacov. Úsek je tesne pred vyhlásením verejnej súťaže.

„Mali sme informáciu, že by k vyhláseniu tendra malo dôjsť počas otvorenia obchvatu Prešova 28.októbra. V programe sme to však nenašli. Určite by nás to potešilo,“ hovorí René Polačok, predseda občianskeho združenia Náš Prešov.

Aktivisti v polovici mája odovzdali rezortu dopravy a ministerstvu financií petíciu, ktorú podpísalo 4 325 ľudí. Žiadajú v nej urýchlenie výstavby druhej etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova, a následne jej pokračovanie až k hranici s Poľskom.

Memorandum a PPP projekty

Združenie v septembri zorganizovalo medzinárodnú konferenciu, zameranú na problematiku rýchlostnej komunikácie R4. Poukázali na to, že rýchlostná cesta R4 je súčasťou prepojenia zo severu na juh Európy, takzvanej Via Carpatia a reálne hrozí, že Prešovský kraj bude lievikom tranzitnej dopravy.

Výstupom konferencie bolo podpísanie Memoranda o partnerstve a spolupráci k potrebe urýchlenej dostavby rýchlostnej cesty R4 a jej dôležitosti pre rozvoj Prešovského kraja predstaviteľmi miest a obcí.

Aktivisti upozornili, že na konferencii odznela informácia, podľa ktorej má štát dostupné zdroje na výstavbu diaľnic 1 miliardu eur. Na dostavbu D3 je potrebná jedna miliarda, výstavbu Hubová – Turany rovnaká suma a na výstavbu ôsmich úsekov R4 taktiež jedna miliarda. Vítajú preto úvahy o možnosti stavať úseky R4 formou PPP projektov.

Vyzvali na vyšší limit výdavkov štátu

Zároveň zaslali otvorený list vláde Slovenskej republiky a poslancom parlamentu, v ktorom vyzývajú, aby pri návrhu rozpočtu na rok 2022 a jej následnom schvaľovaní odsúhlasili zvýšenie limitu výdavkov štátu na výstavbu cestnej infraštruktúry, teda diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ktorý je aktuálne nastavený na 0,8 percenta HDP, čo je ročne len približne 750 miliónov v kombinácii s eurofondami, na limit vo výške 1,1 až 1,3 percent HDP.

„Zvýšením limitu výdavkov na výstavbu cestnej infraštruktúry, aktuálne nastaveného na 0,8 percent, na 1,1 – 1,3 percenta HDP by mohlo ísť do prípravy a výstavby nie 20 úsekov z priorít výstavby cestnej infraštruktúry, ale až do polovice všetkých úsekov, čo je približne do 50 úsekov,“ napísalo v liste Občianske združenie Náš Prešov.

„Nedostali sme doteraz žiadnu spätnú väzbu ani od jediného poslanca alebo premiéra,“ mrzí Polačoka.

Minister dopravy Andrej Doležal pred niekoľkými mesiacmi povedal, že dokončenie R4 je dôležité a nevylúčil, že niektoré úseky môžu byť preklasifikované a zaradia sa medzi prioritnejšie.

Čakajú na spracovanie štúdie realizovateľnosti

Výstavbu diaľnice z Košíc cez Michalovce až po ukrajinskú hranicu chce dosiahnuť združenie Diaľnica na Zemplín. Spája starostov, primátorov, podnikateľov, odborníkov z oblasti dopravy, aktivistov a obyvateľov Zemplína.

„Chýba v tomto regióne fungujúci dopravný systém a prepojenie Košíc na ostatné regióny východného Slovenska,“ konštatoval predseda občianskeho združenia Diaľnica na Zemplín Peter Báthory.

Tento týždeň by malo byť podpísaný verejné obstarávanie na spracovanie štúdie realizovateľnosti. Jej cieľom je zhodnotiť, či je vhodnejšie pokračovanie diaľnice v plnom či v polovičnom profile, alebo postačia úpravy na ceste I. triedy.

Dokument si v roku 2013 dala vypracovať Národná diaľničná spoločnosť, keďže nedošlo k realizácii, štúdia sa stala neaktuálnou.

Pomohol by úsek z Dargova po Michalovce

Združenie uskutočnilo v auguste meranie hustoty dopravy v obci Dargov v okrese Trebišov.

„V priemere prejde obcou viac ako 19-tisíc áut za jeden deň. Výstavba diaľnice D3 na Kysuce alebo rýchlostnej cesty R2 Mýtna - Lovinobaňa sa začala pri intenzite 11-tisíc vozidiel denne," podotkol Báthory. Obáva sa, že do roku 2030 to môže byť až takmer 35-tisíc vozidiel.

„Nemôžeme riskovať, že v regióne Zemplína nebude najbližších 20 rokov postavený ani kilometer diaľnic a rýchlostných ciest. Najnevyhnutnejšie je podľa nás vybudovanie diaľničného úseku od Dargova po Michalovce. Výstavba približne 25 kilometrov dlhého úseku by stála 250 miliónov eur,“ poukázal Báthory.

Medzi Bidovcami a hranicou s Ukrajinou je plánovaných päť úsekov D1 v dĺžke 74 kilometrov.

„Počet úsekov sa môže upraviť. Povedal som o najnutnejšom úseku, niekde začať treba. Potrebná je aj zmena legislatívy, chýba napríklad cenová mapa pozemkov,“ hovorí Báthory.

Čas hrá podľa Báthoryho proti výstavbe diaľnic, a to nielen na Zemplín.

„Pri štyroch úsekoch diaľnice na Zemplíne bol odhad 1,04 miliardy eur na výstavbu. V súčasnosti to už môže byť viac aj o 300 miliónov,“ poznamenal.

V príprave juhovýchodný obchvat Košíc

Už onedlho by sa malo začať s výstavbou úseku rýchlocesty R2 pri Košiciach. Pôjde o jednu z dvoch častí juhovýchodného obchvatu Košíc od Hanisky, resp. Šebastoviec do Košických Olšian, na ktorú je určených 165 miliónov eur z eurofondov. Dokončená má byť v roku 2025.

„Viackrát som na túto tému hovoril s ministrom dopravy Andrejom Doležalom a viem, že už nepotrvá dlho a začne sa so samotnou výstavbou. Najneskôr za 4 roky sa výrazne odľahčí aj doprava v celom meste, keďže tisíce tranzitujúcich osobných a nákladných áut sa po dostavbe tohto úseku úplne vyhnú Košiciam,“ konštatoval Jaroslav Polaček, primátor Košíc.

Ministerstvo dopravy koncom augusta podpísalo s Národnou diaľničnou spoločnosťou zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku vo výške 165 miliónov eur na výstavbu II. etapy R2 v úseku Košice-Šaca - Košické Oľšany v dĺžke 14,3 kilometra.

Z toho zo zdrojov Európskeho fondu regionálneho rozvoja pôjde na projekt takmer 140,5 milióna eur a zvyšných 24,8 milióna je spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu.

„V krátkom čase bude podpísaná aj zmluva so zhotoviteľom. Som rád, že už čoskoro sa tak začnú práce na tomto dôležitom úseku, ktorý vytvorí obchvat mesta Košice,“ poznamenal Doležal.

NDS pripravuje verejné obstarávanie na výstavbu aj prvej etapy R2 pri Košiciach v dĺžke takmer sedem kilometrov. Po vybudovaní oboch častí juhovýchodného obchvatu Košíc na R2 bude zabezpečené napojenie na diaľnicu D1 a R4 Košice - Milhosť.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...