Diaľničná spoločnosť rieši masívny zosuv svahu neďaleko obce Hrboltová. Možno predĺži tunel Čebrať.
BRATISLAVA. Pôvodne mal štát diaľničný obchvat Ružomberka dokončiť už v budúcom roku. Termín však zrejme nestihnú, povedal SME investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Pavol Kováčik.
Na približne 15-kilometrovom úseku medzi Hubovovou a Ivachnovou, ktorý stavia konzorcium OHL ŽS a Váhostavu, našli neďaľeko obce Hrboltová už počas výstavby nový masívny zosuv svahu.
V roku 2014 stavebné spoločnosti urobili nové monitorovacie vrty až do hĺbky 50 metrov a zistili nepriaznivé geologické podmienky. Pôvodné prieskumy počítali len so zosuvmi v hĺbky 25 metrov.
"Sme nútení hľadať adekvátne technické riešenie. Aktuálne máme niekoľko alternatívnych riešení, momentálne ich vyhodnocujeme," hovorí Kováčik.
Národná diaľničná spoločnosť sa rozhoduje medzi sanáciou svahu, ktorá by umožnila pokračovať v pôvodnej trase, a zmenou trasy diaľnice. Predĺžil by sa tak približne dvojkilometrový tunel Čebrať, ktorý v tomto úseku má stáť.
Druhý variant už predložili na pripomienkovanie na enviroportáli. Podľa dokumentu by po novom tunel nemal približne dva kilometre, ale 3,6 kilometra. Jeho trasa by sa z pôvodnej cesty menila smerom na západ.
Na diaľnici by sa potom museli meniť aj ďalšie stavby. Napríklad mostné objekty, dočasné či trvalé prístupové cesty na cestu. Kováčik však hovorí, že predĺžiť tunel sa javí ako technicky najlepšie riešenie.
Rozhodnutie podľa Kováčika padne, až keď budú mať všetky prieskumy a analýzy. Okrem technických a vplyvov na životné prostredie musí mať diaľničná spoločnosť aj ekonomické analýzy. "Dnes sa zdá, že predpokladané náklady na sanáciu svahu budú väčšie ako preloženie trasy."
Diaľničná spoločnosť bude potrebovať aj ďalšie dokumenty, napríklad územné rozhodnutie. Napríklad proces posudzovania vplyvov na životné prostredie môže trvať niekoľko mesiacov až rok.
Zmluvu s konzorciom OHL ŽS a Váhostavu štátna spoločnosť podpísala koncom roku 2013. Stavbári sľúbili, že úsek postavia za 227,2 milióna eur. Zákazku získali zo štvrtého miesta, keď prvé tri firmy zo súťaže vylúčili. Súťaž vypísal ešte bývalý minister dopravy Ján Figeľ z KDH.
Cena, ktorú štátni diaľničiari vysúťažili, sa nedodrží, zhodujú sa odborníci. "Samozrejme, že stavba sa týmto predraží," vraví Martin Bakoš, šéf spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá dozoruje diaľničné stavby. Suma bude podľa neho závisieť od toho, o koľko sa napríklad predĺži tunel.
Na nové práce by sa buď vypísala súťaž alebo urobil dodatok k zmluve s konzorciom. Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák je za druhú variantu. Dodatok by sa podľa neho urobil tak, že by sa zobrali jednotkové ceny z vysúťaženej sumy, ktoré by sa mohli zvýšiť o štatistický index. "Tak je to najrýchlejšie."
Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák si je istý, že dokončiť obchvat v roku 2017 stavbári už nestíhajú. Konkrétny termín podľa neho bude závisieť od technického riešenia.
"Optimistická varianta dokončenia úseku je v roku 2019 až 2020," hovorí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý radil premiérke Ivete Radičovej.
Aj dokončenie celej diaľnice D1 od Bratislavy po Košice sa potom posunie za rok 2020. Stavať ešte nezačali dva úseky - juho-západný diaľničný obchvat Prešova a úsek medzi Turanmi a Hubovou. Na prvý sa už robí súťaž, v druhom prípade sa posudzujú vplyvy na životné prostredie.
"Všetky úseky medzi Bratislavou a Košicami sú buď zazmluvnené alebo sa súťažia, a termín ich dokončenia je rok 2019 alebo skôr. Jediným otáznikom zostáva úsek Turany - Hubová, kde zasiahla vyššia moc a kvôli masívnemu zosuvu sa miesto výstavby musí hľadať nové riešenie," povedal v minulosti hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Diaľnica do Košíc? Nemusí ju dokončiť ani budúca vláda
Z Ružomberka do Prešova o týždeň po diaľnici
Zosuv pri Šútove poriadne zamiešal kartami
Začali s výstavbou diaľničného tunela Čebrať
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.