Obchvat Trenčína stále nemá termíny

Nový obchvat Trenčína, ktorý by mal zasiahnuť do Lesoparku Brezina a mal by z centra odviesť tranzitnú dopravu, nemá stále konkrétne termíny. Prebieha posudzovanie, jeho skončenie nie je časovo ohraničené.

Trenčín - Juhovýchodný obchvat mesta nemá zatiaľ ani predpokladaný termín začatia výstavby. V správe o vplyve na životné prostredie, ktorá je na internete, je napísané, že predpokladaný termín začiatku a konca výstavby treba doplniť. V správe sa nehovorí ani o cene, koľko by stavba, či posudzované varianty mali stáť.

„Pre hodnotenie sa nestanovuje časový harmonogram, ani žiadne požiadavky limitujúce časový rozsah," píše  prednostka Obvodného úradu životného prostredia v Trenčíne Heleny Rosinová v aktuálnej správe o rozsahu hodnotenia vplyvu obchvatu na životné prostredie.  O potrebách nového obchvatu hovorí EIA na internete len do budúcnosti.

„Z výpočtov v dopravnej prognóze vyplýva, že bez vybudovania obchvatu sa dopravné problémy v meste budú neustále prehlbovať a v roku 2030 bez zásadnejších úprav mestskej siete bude dochádzať pravidelne ku kolapsom dopravy," píše sa v správe EIA.

Pred rokom 2030 bude podľa nej potrebné i bez vybudovania obchvatu vynaložiť značné investície do skapacitnenia ciest. Nezaobíde sa to vraj bez stavebných úprav v centre mesta a s prípadnými demoláciami. Už dnešnú situáciu s dopravou v meste často odborníci nazývajú dopravným kolapsom.

Posudzujú tri varianty

Pre ďalšie hodnotenie vplyvu obchvatu Trenčína sa  okrem nulového variantu, teda stavu, ktorý by nastal, ak by sa obchvat nerobil, neurčuje žiaden konkrétny variant uvedený v pôvodnom zámere. „Rozpracujú sa všetky tri navrhované varianty riešenia," píše v správe na internete Rosinová. Posudzovať sa teda bude aj variant, v ktorom má ísť cesta Lesoparkom Brezina. S tou nesúhlasí Občianske združenie Pre Prírodu.

Treba európske peniaze

Vo svojom januárovom vydaní informačníka projektu Neberte nám Brezinu Trenčín 21 je napísané, že mesto im prisľúbilo, že do ďalšej projekčnej prípravy problematický variant B nezahrnie.

Prieskumy vplyvu na životné prostredie sa budú ďalej pripravovať len pre zvyšné dva varianty. Tretí variant je podľa aktivistov nakoniec potrebné posudzovať len z dôvodu možnosti získať peniaze z eurofondov. Veria však, že posudzovanie povrchového variantu bude len formalita. Dva pre nich prijateľné varianty počítajú s vybudovaním tunela pod Brezinou. Jeden 430- metrový, prípadný druhý 610- metrový.

Obchvat má odviesť z centra Trenčína tranzitnú dopravu.

Helena Rosinová pre ďalšie hodnotenie vplyvov na životné prostredie požaduje výrazne rozšíriť informácie  o výskyte živočíchov a podrobnejší ornitologický výskum. „Treba identifikovať biotopy národného a európskeho významu a v prípade ich výskytu vyhodnotiť vplyvy na ne, v prípade potreby navrhnúť zmierňujúce opatrenia," píše Rosinová. Jej požiadavky sú podobné s tými, ktoré v mene občianskeho združenia Pre prírodu tlmočilo v januári mesto Trenčín.

Čaká sa na most

„Juchovýchodný obchvat mesta nebude investíciou mesta. My, rovnako ako pri novom cestom moste, pripravujeme  ako samospráva podklady, aby sme celý proces urýchlili," hovorí Jana Marková z kancelárie trenčianskeho primátora.

Kedy sa bude stavať, podľa nej samozrejme závisí od výsledného variantu, ktorý bude odsúhlasený všetkými dotknutými inštitúciami.

„Rovnako aj od ďalšieho harmonogramu výstavby nového cestného mosta, ktorý je vlastne I. etapou budovania JVO mesta," hovorí Marková. Most momentálne čaká na odsúhlasenie dotácie z eurofondov. Začať by sa mohlo už tento rok v lete, hotovo by mohlo byť do dvoch rokov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...