Občianske združenie Náš Prešov žiada výstavbu 2. etapy rýchlostnej cesty R4, rozbehlo petíciu

Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s Poľskom.

04. 02. 2021

Iniciátori petície to zdôvodňujú tým, že v poslednom období so znepokojením sledujú, že pripravovaná výstavba desaťkilometrového úseku Prešov Sever – Kapušany sa oddaľuje napriek tomu, že stavba je pripravená k výstavbe a má všetky potrebné povolenia.

Neustály odklad výstavby

„Dôvodom petície je neustály odklad výstavby 2. etapy R4, nakoľko výstavbou 1. etapy R4 sa nerieši hlavný problém odklonu tranzitnej kamiónovej a nákladnej dopravy z obytných zón mesta. Pre Prešov je alfou a omegou kompletná výstavba Prešovského úseku R4, teda križovatka Prešov západ – Kapušany,“ uvádzajú iniciátori v petícii, ktorou chcú osloviť predovšetkým obyvateľov Prešovského a Košického kraja.

NDS chce v tomto roku odovzdať nové úseky diaľnic, plánuje sa aj reštart dostavby tunela Višňové

Petíciu zabezpečujú prioritne elektronicky a je možné ju podpísať na webovej stránke peticie.com. Podpisy chcú zbierať do konca februára.

Zaostávanie v rozvoji

Ako za petičný výbor agentúru SITA informoval René Polačok, odklad výstavby podľa nich spôsobí ďalšie zaostávanie v rozvoji Prešovského kraja a bude mať naďalej negatívny vplyv na jeho ekonomický rozvoj, prísun investícií a rast nezamestnanosti.

S týmito obavami sa stotožnil aj predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Milan Majerský, ktorý iniciatívu OZ Náš Prešov privítal a petíciu medzi prvými podpísal.

„Nám naozaj hrozí medzinárodná blamáž. Maďari a Poliaci stavajú, Slováci, ako keby zaspali. Ja naozaj chcem poprosiť a vyzvať ministerstvo dopravy a ministerstvo financií, aby akcelerovali svoju činnosť, lebo PSK bude naozaj zaostávať oproti ostatným regiónom, keďže severo-južné prepojenie je pre nás bytostne dôležité,“ uviedol Majerský, ktorý ministerstvá vyzval nielen k urýchlenému zapojeniu sa do 2. etapy, ale aj do zvyšných ôsmich etáp R4 na slovenskej strane.

Odpoveď od Doležala neprišla

Predseda PSK v tejto súvislosti uviedol, že už začiatkom januára listom oslovil ministra dopravy Andreja Doležala, aby vyčlenil v rozpočte Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) peniaze aj na súťaž v rámci 2. etapy výstavby a spustil ju.

„Nám záleží aj na tom, aby aj ďalších osem etáp bolo začatých v rozpracovanej fáze stavebného povolenia, majetkovoprávneho vysporiadania a následne verejnej súťaže,” uviedol Majerský s tým, že zatiaľ od rezortu odpoveď nedostali.

Výzva na riešenie

Ministra dopravy, ale aj prezidentku Zuzanu Čaputovú a predsedu vlády Igora Matoviča oslovili listom aj iniciátori petície. Vyzvali ich, aby sa zasadili za neodkladné riešenie dopravnej situácie v meste Prešov i celom kraji.

“Veríme, že doterajšie aktivity obyvateľov Prešovského kraja za dôstojne bývanie, a to od blokovania ciest, pracovných stretnutí so zainteresovanými, až po petíciu, nebudú nikým ignorované a spochybňované, ale konečne naplnené,” píšu v liste.

Ako dodal Majerský, do výzvy chce iniciatívne osloviť a zapojiť aj primátorov miest a starostov obcí, ktorých sa výstavba týka. „Celú túto petičnú akciu rozšírime na celý kraj,“ dodal župan.

Podpora primátorky Prešova

Petíciu podporuje aj primátorka Prešova Andrea Turčanová, ktorá informovala, že radnica na svojej sociálnej sieti zverejnila aj výzvu pre verejnosť, aby sa obyvatelia zapojili do petície a podpísali ju.

„Tlak verejnosti je pri kľúčových stavbách v regióne vždy dôležitý, čo sa potvrdilo aj v minulosti, keď sa nám s pomocou verejnosti podarilo urýchliť začiatok výstavby prvej etapy severného obchvatu mesta. Druhá časť severného obchvatu R4 je pre mesto Prešov nesmierne dôležitá, pretože prvá etapa bez tej druhej by nedávala zmysel. Až po dokončení časti R4 minimálne po obec Kapušany príde k odkloneniu tranzitnej dopravy mimo obytných zón mesta Prešov,“ uviedla Turčanová.

Zároveň dodala, že vo veci dostavby R4 a ďalších tém súvisiacich s dopravou požiadala o osobné stretnutie aj ministra dopravy.

Reakcia Národnej diaľničnej spoločnosti

Vedúca oddelenia masmediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková reagovala, že aktuálne prebieha pripomienkovanie súťažných podkladov pre verejnú súťaž na zhotoviteľa druhej etapy severného obchvatu Prešova a následne bude vyhlásené verejné obstarávanie.

„Spustenie verejného obstarávania bolo mierne posunuté z dôvodu precíznej prípravy zabezpečenia kvalitného zhotoviteľa stavby. Verejné obstarávanie by malo byť vyhlásené predpokladom do jedného mesiaca,“ informovala s tým, že začiatok výstavby je závislý od priebehu verejného obstarávania.

„Výstavba by mala trvať 52 mesiacov. Zabezpečenie zdrojov financovania je v kompetencii rezortu dopravy,“ skonštatovala Žgravčáková.

Pokračujú v rokovaniach

Ako v stanovisku pre agentúru SITA reagoval hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf, rezort pokračuje v rokovaniach s ministerstvom financií a jeho Útvarom hodnoty za peniaze o harmonograme priorít, v ktorom budú záväzne vyčlenené financie na jednotlivé infraštruktúrne projekty vrátane výstavby severného obchvatu Prešova.

„My počítame s výstavbou tohto obchvatu, ale žiadna petícia ani verejný nátlak celý proces neurýchlia,“ zdôraznil Rudolf.

Žgravčáková dodala, že nasledujúcich deväť úsekov rýchlostnej cesty R4 po štátnu hranicu s Poľskom sa nachádza v rôznom stupni prípravy, pričom ďalší postup je závislý od zabezpečenia finančného krytia a vládou schválených investičných priorít výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na území Slovenska.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...