Obyvatelia Šafárikovej ulice: Sme sklamaní!

Nepríjemný celodenný hluk, otrasy, smrad z výfukových plynov. Taká je denná realita obyvateľov Šafárikovej ulice a jej okolia v Prešove. Cez ňu totiž denne prejde niekoľko tisíc áut, nevynímajúc ťažkotonážnu kamiónovú dopravu. Mesto tvrdí, že problém rieši a čaká na vyjadrenie štátnych inštitúcií. Jej zástupcovia však hovoria o opaku!

Prešov - Nesystémové opatrenie. Takto by sa dal stručne vystihnúť názor odborníkov na zámer mesta vyriešiť problém s hlukom z preťaženej dopravy cez Šafárikovu ulicu. Primátor Prešova Pavel Hagyari totiž ešte v januári tohto roka po sťažnosti obyvateľov v spomínanej štvrti jedným dychom vyrukoval s riešením: „Do dvoch týždňov vypracujeme projekt." Ladislav Franko (snímka na titulnej strane) zo Šafárikovej ulice a jeho susedia sa však na ustavičné sľuby z radnice pozerajú skepticky. „Zatiaľ sa nerieši nič. Som sklamaný," rázne skonštatoval L. Franko.

Projekt alebo kópia mapy?

Na otázku, v akom štádiu je tento proces, primátor odpovedal: „Mesto dokončilo projekt odklonenia tejto dopravy, v súčasnej dobe prebiehajú rokovania s krajským úradom dopravy a dopravným inšpektorátom a Slovenskou správou ciest, ktorí to musia schváliť. Pripravujeme smerové tabule, ktoré by odklonili veľké nákladné autá smerujúce od Bardejova, Humenného cez Sekčov smerom na Košice, aby sme sa vyhli tejto zóne. Čakáme na povolenie štátnych inštitúcií. Mesto si svoju úlohu splnilo."

Pravda je však taká, že spomínaný „projekt" je žiadosť vyjadrená dvomi vetami. K nej je priložená prekopírovaná mapa mesta na formáte A4 a na dvoch úsekoch je zakreslená tabuľka so zákazom vjazdu nákladných motorových vozidiel!

Žiadosť nedostačujúca

Prednosta Krajského úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Prešove Vladimír Luterán k spomínanej žiadosti mesta o vylúčenie ťažkej nákladnej dopravy a jej presmerovanie zo Šafárikovej ulice uviedol: „V návrhu, ktorý sme dostali z mesta, nebolo navrhnuté žiadne riešenie. Mali sme len jednoducho odsúhlasiť vylúčenie ťažkej dopravy zo spomínanej ulice. Alternatívne trasy vedú takisto len cez husto zastavané oblasti, konkrétne cez Sídlisko Sekčov, prípadne cez iné mestské štvrte."

V podobnom duchu nás informovali policajti. Tí síce súhlasia s navrhovaným riešením, požadujú však vypracovanie odborného projektu, ktorý bude v súlade s platnou legislatívou.

O nedostatočnom návrhu vravia aj pracovníci Slovenskej správy ciest (SSC), ktorí mesto upozornili na to, že navrhovaný projekt trasovania tranzitnej dopravy rieši doplnenie existujúceho dopravného značenia, respektíve jeho úpravu. „Požiadali sme ich, aby ich návrh bol koordinovaný s projektmi dopravného značenia nami pripravovaných stavieb v katastrálnom území v Prešove a odporučili sme vyvolať stretnutie zainteresovaných s projektantmi za účelom zapracovania návrhu projektovej dokumentácie do pripravovaných stavieb," uviedla vedúca organizačno-správneho SSC Iveta Fedorová. Zároveň dodala, že SSC nemá na tento rok plánované finančné prostriedky na navrhovanú úpravu dopravného značenia veľkoplošnými dopravnými značkami.

Prednosta: Mestu chýba vnútorný dopravný systém

Podľa našich informácií prednedávnom práve mesto iniciovalo riešenie problémov s ťažkou nákladnou dopravou a jej presmerovanie do rôznych koridorov. A jedným z nich bola aj Šafárikova ulica. O opätovnom odklone nákladných áut z tejto trasy hovorí prednosta KÚ CD ako o provizórnom riešení: „Ak budeme tento problém znovu riešiť iba provizórne, vo veľmi krátkej dobe môžeme očakávať ďalšiu petíciu od občanov, ktorých bývanie bude zaťažené touto dopravou."

Do stotisícového mesta totiž denne prúdi množstvo nákladných i osobných áut. „Riešenie je vo svete jasné a známe. Ak aj budeme mať v dohľadnej dobe tranzit vedúcimi mimo mesta, iba malá časť tejto dopravy povedie obchvatmi. Preto treba biť na poplach a riešiť vnútorný komunikačný systém," vysvetlil prednosta. Na prípade ho mrzí to, že mesto ešte ani v roku 2009 stále nemá typickú pešiu zónu, odkiaľ by bola vylúčená premávka, nemá ani jeden vnútorný mestský okruh a ani nadriadený dopravný systém, teda tranzit cez diaľnicu alebo rýchlostnú komunikáciu.

Projekty na riešenie dopravnej situácie mesta, ktoré by mali fungovať niekedy v roku 2015, sú podľa V. Luterána možno dobré a mohli by fungovať. Dôležité je ale riešiť aj momentálny stav: „Ako budeme postupovať dovtedy? Je ešte šesť rokov pred nami, dovtedy musíme v tomto meste prežiť a zniesť zaťaženie dopravy." Už pri malom probléme či už nehode alebo práci na cestách v Prešove totiž kolabuje celý dopravný systém mesta.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.