Nepríjemný celodenný hluk, otrasy, smrad z výfukových plynov. Taká je denná realita obyvateľov Šafárikovej ulice a jej okolia v Prešove. Cez ňu totiž denne prejde niekoľko tisíc áut, nevynímajúc ťažkotonážnu kamiónovú dopravu. Mesto tvrdí, že problém rieši a čaká na vyjadrenie štátnych inštitúcií. Jej zástupcovia však hovoria o opaku!
Prešov - Nesystémové opatrenie. Takto by sa dal stručne vystihnúť názor odborníkov na zámer mesta vyriešiť problém s hlukom z preťaženej dopravy cez Šafárikovu ulicu. Primátor Prešova Pavel Hagyari totiž ešte v januári tohto roka po sťažnosti obyvateľov v spomínanej štvrti jedným dychom vyrukoval s riešením: „Do dvoch týždňov vypracujeme projekt." Ladislav Franko (snímka na titulnej strane) zo Šafárikovej ulice a jeho susedia sa však na ustavičné sľuby z radnice pozerajú skepticky. „Zatiaľ sa nerieši nič. Som sklamaný," rázne skonštatoval L. Franko.
Na otázku, v akom štádiu je tento proces, primátor odpovedal: „Mesto dokončilo projekt odklonenia tejto dopravy, v súčasnej dobe prebiehajú rokovania s krajským úradom dopravy a dopravným inšpektorátom a Slovenskou správou ciest, ktorí to musia schváliť. Pripravujeme smerové tabule, ktoré by odklonili veľké nákladné autá smerujúce od Bardejova, Humenného cez Sekčov smerom na Košice, aby sme sa vyhli tejto zóne. Čakáme na povolenie štátnych inštitúcií. Mesto si svoju úlohu splnilo."
Pravda je však taká, že spomínaný „projekt" je žiadosť vyjadrená dvomi vetami. K nej je priložená prekopírovaná mapa mesta na formáte A4 a na dvoch úsekoch je zakreslená tabuľka so zákazom vjazdu nákladných motorových vozidiel!
Prednosta Krajského úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Prešove Vladimír Luterán k spomínanej žiadosti mesta o vylúčenie ťažkej nákladnej dopravy a jej presmerovanie zo Šafárikovej ulice uviedol: „V návrhu, ktorý sme dostali z mesta, nebolo navrhnuté žiadne riešenie. Mali sme len jednoducho odsúhlasiť vylúčenie ťažkej dopravy zo spomínanej ulice. Alternatívne trasy vedú takisto len cez husto zastavané oblasti, konkrétne cez Sídlisko Sekčov, prípadne cez iné mestské štvrte."
V podobnom duchu nás informovali policajti. Tí síce súhlasia s navrhovaným riešením, požadujú však vypracovanie odborného projektu, ktorý bude v súlade s platnou legislatívou.
O nedostatočnom návrhu vravia aj pracovníci Slovenskej správy ciest (SSC), ktorí mesto upozornili na to, že navrhovaný projekt trasovania tranzitnej dopravy rieši doplnenie existujúceho dopravného značenia, respektíve jeho úpravu. „Požiadali sme ich, aby ich návrh bol koordinovaný s projektmi dopravného značenia nami pripravovaných stavieb v katastrálnom území v Prešove a odporučili sme vyvolať stretnutie zainteresovaných s projektantmi za účelom zapracovania návrhu projektovej dokumentácie do pripravovaných stavieb," uviedla vedúca organizačno-správneho SSC Iveta Fedorová. Zároveň dodala, že SSC nemá na tento rok plánované finančné prostriedky na navrhovanú úpravu dopravného značenia veľkoplošnými dopravnými značkami.
Podľa našich informácií prednedávnom práve mesto iniciovalo riešenie problémov s ťažkou nákladnou dopravou a jej presmerovanie do rôznych koridorov. A jedným z nich bola aj Šafárikova ulica. O opätovnom odklone nákladných áut z tejto trasy hovorí prednosta KÚ CD ako o provizórnom riešení: „Ak budeme tento problém znovu riešiť iba provizórne, vo veľmi krátkej dobe môžeme očakávať ďalšiu petíciu od občanov, ktorých bývanie bude zaťažené touto dopravou."
Do stotisícového mesta totiž denne prúdi množstvo nákladných i osobných áut. „Riešenie je vo svete jasné a známe. Ak aj budeme mať v dohľadnej dobe tranzit vedúcimi mimo mesta, iba malá časť tejto dopravy povedie obchvatmi. Preto treba biť na poplach a riešiť vnútorný komunikačný systém," vysvetlil prednosta. Na prípade ho mrzí to, že mesto ešte ani v roku 2009 stále nemá typickú pešiu zónu, odkiaľ by bola vylúčená premávka, nemá ani jeden vnútorný mestský okruh a ani nadriadený dopravný systém, teda tranzit cez diaľnicu alebo rýchlostnú komunikáciu.
Projekty na riešenie dopravnej situácie mesta, ktoré by mali fungovať niekedy v roku 2015, sú podľa V. Luterána možno dobré a mohli by fungovať. Dôležité je ale riešiť aj momentálny stav: „Ako budeme postupovať dovtedy? Je ešte šesť rokov pred nami, dovtedy musíme v tomto meste prežiť a zniesť zaťaženie dopravy." Už pri malom probléme či už nehode alebo práci na cestách v Prešove totiž kolabuje celý dopravný systém mesta.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Prešov
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
OZ Táborisko upozorňuje na nečinnosť mesta
Prešovčanov trápi hlučnosť, žiadajú riešenie dopravy
Teroristi z Národnej diaľničnej spoločnosti
Doprava na Šafárikovej znepokojuje občanov
Obyvateľom vadia kamióny, spísali petíciu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.