Ochrana Prešova pred povodňami: Niečo sa podarilo, zvyšok zatiaľ ďaleko

Viacerí sa zaujímame o protipovodňové stavby v Prešove. Povodne totiž sužujú tých, ktorí majú domy alebo záhrady pri Toryse, najviac na ulici Pod Willec hôrkou, Pod Kamennou baňou a na konci Sídliska 3.

Na zasadnutie komisie pre územný plán sme pozvali zástupcov Slovenského vodohospodárskeho podniku. Tento štátny podnik má na starosti výstavbu a financovanie protipovodňových stavieb.

Obrazne povedané, "patrí" mu povodie a tak zodpovedá za opatrenia, aby škody spôsobené vodou v okolí riek boli čo najmenšie.

Podnik má v podstate príjmy od spotrebiteľov riečnej vody (priamo alebo cez využívanie hydropotenciálu) a od nich nevyberie tak veľa peňazí, aby dokázal rýchlo vybudovať protipovodňové opatrenia všade tam, kde hrozia povodne.

Vyzerá to tak, že pri rozdeľovaní priorít na financovania z obmedzených finančných zdrojov sa zohľadňuje aj ekonomické hľadisko a opatrenia sa budujú tam, kde hrozia najväčšie škody. Príkladom, ktorý majú Prešovčania najbližšie a na očiach, sú protipovodňové hrádze v Košiciach.

Zo zasadnutia komisie bola vytvorená zápisnica, kde je podrobnejšie zachytený priebeh diskusie a aj niektoré odpovede zástupcov Slovenského vodohospodárskeho podniku.

Počas volebného obdobia, ktoré sa čoskoro skončí, sa v našej mestskej časti podarilo po záplavách v lete roku 2010 prehlbiť a vyčistiť koryto v úseku medzi mostom Škultétyho a mostom na ulicu Pod Willec hôrkou, následne bol vybudovaný násyp.

Záplave s menšími následkami sa však v máji tohto roku nevyhol koniec ulice Pod Kamennou baňou.

Zatiaľ bez reálnych ochranných opatrení ostávajú pozemky a domy obyvateľov na ulici Pod Willec hôrkou, kde vodohospodársky podnik počíta v budúcnosti s výstavbou protipovodňových opatrení, no konkrétnu predstavu o termíne jeho zástupcovia neuviedli.

Myslím si však, že proti problémom s prívalovými vodami môžeme niečo urobiť aj sami. Potoky vody sa pri väčších dažďoch valia z mestských lesov. Ide v súčasnosti najmä o ulice Za Kalváriou a Ku Kyslej vode.

Je mi smutno z pocitu, že mnohých kompetentých v našej samosprávne neraz nudia diskusie o riešeniach problémov, ktoré máme v prešovskej samospráve a máme aj kompetenciu ich riešiť. Riešia sa rôzne "zákazky", ale to, že nám nefunguje dobre ekosystém v okrajovych častiach mesta, nechce takmer nikto počuť.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...