Od raritného semafora až po najzložitejšiu križovatku. Prešov už má obchvat

Na Sekčove si tak skoro ešte nevydýchnu.

PREŠOV. Diaľničný úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh s tunelom Prešov je už pre verejnosť otvorený.

Prešov bol doposiaľ jediným krajským mestom na Slovensku, ktoré nemalo obchvat a kde celá doprava, vrátane tranzitnej, prechádzala cez mesto.

Po otvorení západného obchvatu sa odbremenia aspoň niektoré vnútromestské komunikácie.

Najväčšie prešovské sídlisko Sekčov si však ešte tak skoro nevydýchne.

Naposledy na východe Slovenska vodičom otvorili východný obchvat Košíc s dĺžkou 15 kilometrov v decembri 2019.

Prešov si na dokončenie prvého vonkajšieho obchvatu musel počkať.

Osemkilometrový úsek D1 Svinia – Prešov, západ, ktorý naviedol tranzitnú dopravu priamo do Prešova, otvorili v roku 2010.

Pre nevysporiadané pozemky s prešovským podnikateľom Petrom Jarkovským bola cesta pri vstupe do mesta navyše zúžená a na začiatku diaľnice tak museli zriadiť svetelnú signalizáciu.

Raritný semafor, ktorý púšťal autá na diaľnicu, odstránili z cesty až po vysporiadaní pozemku a výstavbe cesty v roku 2017, kedy sa začalo jazdiť cez kruhovú križovatku na nový výjazd.

Niektorí vodiči vtedy mali s novootvorenou cestou problém a snažili sa vojsť do protismeru, alebo v kruhovej križovatke dokonca cúvali.

Problémy s orientáciou môžu mať vodiči aj po otvorení západného obchvatu metropoly Šariša.

Mimoriadne komplikovaná trojúrovňová križovatka Prešov, západ je na Slovensku jediná svojho druhu.

Prepája rýchlostnú cestu, diaľnicu a cesty I., II. a III. triedy.

Spolu sa tam nachádza 18 vetiev križovatky s celkovou dĺžkou vyše deväť kilometrov.

Pri západnom vstupe do Prešova sú pri sebe aj dve kruhové križovatky.

Po obchvate ušetria 19 minút

Obchvat odkloní najmä tranzitnú dopravu, no využijú ho aj Prešovčania. Ráta sa s intenzitou dopravy 20-tisíc áut.

„Mám pre vás overenú informáciu, ktorú mám aj reálne odskúšanú. V rannej špičke, keď obídete Prešov týmto obchvatom, ušetríte 15 až 19 minút z jazdy do Košíc. Myslím si, že je to veľký benefit pre všetkých motoristov. Určite sa uľaví aj obyvateľom mesta Prešov, ktorým sa zvýši kvalita života,“ povedal za zhotoviteľov stavby generálny riaditeľ Eurovie SK Róbert Šinály.

„To je zhruba čas, ktorý mohli veriaci vodiči využiť v kolónach na jeden bolestný ruženec. Neraz to bolo pre nich veľmi vypäté,“ poznamenal s úsmevom počas slávnostného otvorenia moderátor Slavo Jurko.

Obchvat a priame napojenie na diaľnicu do Košíc z novovybudovanej križovatky využijú obyvatelia zo Sídliska II a III.

Tí nebudú musieť prechádzať cez celé mesto.

„D1 bude do dokončenia severného obchvatu len čiastočné riešenie, ktoré teraz uvítajú ľudia z ulíc Levočská, Obrancov mieru. Tieto ulice si trošku vydýchnu,“ povedala primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) tvrdí, že si uvedomuje investičný dlh.

„Dokončili sme jeden úsek, ale to neznamená, že nepracujeme aj na ďalších. Intenzívne pracujeme na dokončení prvej etapy severného obchvatu. Som presvedčený, že v najbližších týždňoch Národná diaľničná spoločnosť vyhlási verejné obstarávanie aj na druhú etapu severného obchvatu,“ povedal.

Prešovčanom žijúcim na sídlisku Sekčov pomôže až dokončenie celého severného obchvatu, ktorý je rozdelený do dvoch etáp.

Prvá etapa R4 je vo výstavbe a prepojí križovatku Prešov, západ s križovatkou Prešov, sever pri Veľkom Šariši. Dokončenie je naplánované na júl 2023.

Druhá etapa je pred vyhlásením verejnej súťaže. Doležal tvrdí, že s ministerstvom financií si musia vyjasniť ešte niektoré skutočnosti, aby mali právnu istotu pred vyhlásením verejného obstarávania.

Turčanová tvrdí, že dostavanie severného obchvatu je pre mesto kľúčové, keďže najväčšie prešovské sídlisko Sekčov trápi tranzitná doprava smerujúca z a do Poľska.

„Ľudia, ktorí bývajú pozdĺž ulice Armádneho generála Svobodu, sa sťažujú na to, že ich predčasne budí prechádzajúca nákladná doprava. Najväčší nápor kamiónov je o tretej ráno, aby sa vyhli ranným špičkám. Bývanie na tomto sídlisku prináša veľké problémy. Preto verím, že sa podarí v čo najkratšej dobe vyhlásiť verejné obstarávanie a postaviť druhú etapu R4, aby sa tranzit odklonil aspoň po Kapušany. To bude mať pre Prešov význam, dovtedy budeme stále trpieť,“ povedala.

Celú R4 uvažujú stavať cez PPP projekt

Doležal tvrdí, že nezabúda ani na zvyšok R4.

Na výstavbu tlačí aj poľský minister dopravy, keďže rýchlostná cesta na východe je súčasťou medzinárodnej trasy Via Carpatia.

Doležal tvrdí, že plánuje R4 posudzovať ako celok, nie len po jednotlivých úsekoch.

Pripustil aj financovanie prostredníctvom PPP projektu.

„Poliaci za rok alebo za dva už budú na hranici, Maďari už sú na našej hranici. Via Carpatia bude stáť iba na nás. V tých ťažko dostupných terénoch, kde sa pohybuje okolo 5 000 kamiónov, naraz narastie doprava na 20 000. To územie to neunesie. Musíme začať niečo robiť s Via Carpatia. Nemôžeme byť úplne na konci, na chvoste a našich partnerov vo V4 brzdiť,“ doplnil predseda Národnej rady SR Boris Kollár (Sme rodina).

Termín dokončenia D1 je neznámy

Vďaka sprevádzkovaniu prešovskej diaľnice môžu motoristi plynulo prejsť po severnej D1 v dĺžke 183 kilometrov od Košíc až po Ivachnovú, informovala Národná diaľničná spoločnosť.

Minister dopravy už dlhodobo tvrdí, že nechce odhadovať dokončenie celej D1 z Bratislavy do Košíc.

„Budem vedieť povedať presný termín dostavby, keď skončíme verejné obstarávanie na úsek Turany – Hubová. Je to posledný chýbajúci úsek, ktorý ešte nestaviame. Staviame Višňové, Hubová – Ivachnová, tam je termín dostavby koniec 2023 až začiatok 2024. To by sme mali stihnúť. Úspechom pre mňa bude, keď spustím súťaž na Turany – Hubová. Keď sa skončí súťaž, potom sa môžeme baviť o tom, kedy bude kompletná diaľnica,“ dodal Doležal.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.