Odborníčka o ceste z Bratislavy: Variant A je lepší ako variant C

Čoskoro pribudnú aj nové obchvaty R2 na strednom Slovensku.

Protestujúci z dedín pri Bratislave - Dunajskej Lužnej a Rovinky - nemajú podľa odborníčky na dopravy pravdu. „Ich“ variant C pre výstavbu budúcej rýchlostnej cesty R7 je totiž nevýhodnejší vo viacerých aspektoch.

Variant A je v súlade s územným plánom a v budúcnosti vyrieši dopravu v hlavnom meste s napojením na juhovýchod oveľa efektívnejšie. Variant C naproti tomu by si neskôr vyžiadal zložitú prípravu a výstavbu viackapacitnej cesty cez zastavané územie východnej časti Bratislavy.

Aj bratislavský župan Pavol Frešo o variante C hovorí, že je zrozumiteľný, ale ústi do Podunajských Biskupíc a nerieši dopravnú situáciu v tejto mestskej časti. Variant A je výhodnejší, lebo rieši obchvat celej Bratislavy.

Napokon aj minister dopravy Ján Figeľ (KDH) „pretrasoval“ variant svojho predchodcu Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) z céčka na áčko. Čo je však horšie, odsunul tak výstavbu minimálne o dva roky, čím dosiahol negatívny efekt pre tento región.

Politici sa hádajú, obyvatelia trpia

V ranných a poobedných špičkách sa tam vodiči na ceste do a z práce trápia v rozsiahlych kolónach. V zápchach tak naďalej ostávajú „visieť“ aj autobusy. Vlaková doprava pritom na tomto úseku je nedostačujúca, t. j. dostatočne vzdialená na to, aby sa ľudia zo Šamorína, Dunajskej Lužnej či Rovinky na vlaky mohli spoľahnúť.

Vlaky navyše jazdia po jednej koľaji v príliš riedkych intervaloch. „Aj ľudia z Kvetoslavova, ktorý je priamo na trati, sa sťažujú, že vlaky často nechodia,“ povedala nám pravidelná cestujúca z Dunajskej Lužnej do Bratislavy. Ak by chcela chodiť vlakom ona, chýbajú jej pri vlakovej trati záchytné parkoviská.

Na budúcej rýchloceste R2 chystajú prvé úseky

Tešiť sa však môžu obyvatelia Bánoviec nad Bebravou a okolia, kde onedlho začnú stavať obchvat (10,8 km), ktorý urýchli cestu z Trenčína do Prievidze. Takisto sa na R2 spustí už aj výstavba úseku okolo Detvy (10,1 km), ktorý je na ceste zo Zvolena smerom na Lučenec.

V súčasnosti sú na budúcej R2 vedúcej z Trenčína cez Prievidzu, Zvolen, Lučenec a Rožňavu do Košíc hotové len tri obchvaty, a to Ožďany (6,1 km), Figa (3,3 km) a Tornaľa (10,7 km), všetky na ceste z Lučenca do Rožňavy.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...