Dotknutí občania ostali so svojim trápením sami. Štát v tandeme s diaľničnou spoločnosťou ich nebrali na vedomie, ich susedia sa im obrátili chrbtom: „ja ich kašlem, mňa sa to netýka, ja chcem mať diaľnicu.“
Nie je to tak dávno, čo sa v Považskej Bystrici (alias Skapatom Psovi alebo Zapľuvanom provinčnom mestečku) začalo so stavbou diaľnice. A väčšina si pomyslela: konečne! Ruku na srdce, tá premávka bola (a stále je) hustá, prepytujem, ako divá sviňa, kolóny a zápchy skôr pripomínajú New York, ako treťotriedne mesto, hluk a smrad sa stal bežnou súčasťou života každého Bystričana, ktorý aspoň raz v živote bol v meste.
Ako asi všetci vieme, stavia sa most ponad druhú najfrekventovanejšiu križovatku , ktorá je najužším miestom Bystrice a nemala by teda logicky narobiť veľa škody. Lenže narobila. Občianske združenia, ktoré nechceli, aby diaľnica viedla cez mesto, ale mimo neho, spustili lavínu hádok, prieťahov, dohadov, mýtov, klebiet a ohováračiek. Aby bolo jasné, neviním ich z toho, že sa celá vec vlečie už 15 rokov. Oni len chceli, aby boli zachované majetkové práva a aby dopravná tepna viedla mimo obývaných oblastí. Ale niekto iný to nechcel.
Možno by sme mali diaľnicu - most už pred tými 15 rokmi a ľudia by sa akosi zmierili s tým, že im behajú po dvoroch buldozéry, že majú z okna výhľad nie na voľné priestranstvo, ale na tridsaťmetrový kus betónu a že im slnko do okna nezasvieti, ako je rok dlhý, len preto, že bývajú- pod mostom.
U nás taká obyčaj, že ak sa niekto postaví za svoje práva a protestuje proti väčšine (alebo verejnému záujmu) tak je považovaný za „trhača partie, brzdu rozvoja, zeleného debila“ a podobne. Ja to napríklad považujem za normálnu vec, ale podaktorí „normalizovaní“ spoluobčania nie. Ak niekomu siahnu na dom, dvor a podobne, berie sa to akosi samozrejmo.
A tu je ten problém. Dotknutí občania ostali so svojim trápením sami. Štát v tandeme s diaľničnou spoločnosťou ich nebrali na vedomie, ich susedia sa im obrátili chrbtom: „ja ich kašlem, mňa sa to netýka, ja chcem mať diaľnicu.“ Občianske združenie svoju úlohu nesplnilo a tak je obviňované zo snahy o zviditeľnenie a viditeľnú robotu neodviedlo žiadnu. Pezinčania stáli pri sebe, keď bolo treba. Bystričania nechali svojich vlastných susedov napospas buldozérom. Ideme bývať pod most a každý sa na to teší. Teda, skoro každý. Smrad a hluk sa už nebude šíriť po zemi, bude na nás prichádzať zhora.
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Občania by mali žiadať miliónové odškodné
Šútovo: Diaľnica vtrhne ľuďom na polia
Vzhľad budúcej diaľnice cez Považskú Bystricu sa zrejme bude meniť. Mesto s tým nesúhlasí
Položili základný kameň diaľnice nad Považskou Bystricou
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.