Odchádzame bývať pod most. A tešíme sa na to!

Dotknutí občania ostali so svojim trápením sami. Štát v tandeme s diaľničnou spoločnosťou ich nebrali na vedomie, ich susedia sa im obrátili chrbtom: „ja ich kašlem, mňa sa to netýka, ja chcem mať diaľnicu.“

Nie je to tak dávno, čo sa v Považskej Bystrici (alias Skapatom Psovi alebo Zapľuvanom provinčnom mestečku) začalo so stavbou diaľnice. A väčšina si pomyslela: konečne! Ruku na srdce, tá premávka bola (a stále je) hustá, prepytujem, ako divá sviňa, kolóny a zápchy skôr pripomínajú New York, ako treťotriedne mesto, hluk a smrad sa stal bežnou súčasťou života každého Bystričana, ktorý aspoň raz v živote bol v meste.

Ako asi všetci vieme, stavia sa most ponad druhú najfrekventovanejšiu križovatku , ktorá je najužším miestom Bystrice a nemala by teda logicky narobiť veľa škody. Lenže narobila. Občianske združenia, ktoré nechceli, aby diaľnica viedla cez mesto, ale mimo neho, spustili lavínu hádok, prieťahov, dohadov, mýtov, klebiet a ohováračiek. Aby bolo jasné, neviním ich z toho, že sa celá vec vlečie už 15 rokov. Oni len chceli, aby boli zachované majetkové práva a aby dopravná tepna viedla mimo obývaných oblastí. Ale niekto iný to nechcel.

Možno by sme mali diaľnicu - most už pred tými 15 rokmi a ľudia by sa akosi zmierili s tým, že im behajú po dvoroch buldozéry, že majú z okna výhľad nie na voľné priestranstvo, ale na tridsaťmetrový kus betónu a že im slnko do okna nezasvieti, ako je rok dlhý, len preto, že bývajú- pod mostom.

U nás taká obyčaj, že ak sa niekto postaví za svoje práva a protestuje proti väčšine (alebo verejnému záujmu) tak je považovaný za „trhača partie, brzdu rozvoja, zeleného debila“ a podobne. Ja to napríklad považujem za normálnu vec, ale podaktorí „normalizovaní“ spoluobčania nie. Ak niekomu siahnu na dom, dvor a podobne, berie sa to akosi samozrejmo.

A tu je ten problém. Dotknutí občania ostali so svojim trápením sami. Štát v tandeme s diaľničnou spoločnosťou ich nebrali na vedomie, ich susedia sa im obrátili chrbtom: „ja ich kašlem, mňa sa to netýka, ja chcem mať diaľnicu.“ Občianske združenie svoju úlohu nesplnilo a tak je obviňované zo snahy o zviditeľnenie a viditeľnú robotu neodviedlo žiadnu. Pezinčania stáli pri sebe, keď bolo treba. Bystričania nechali svojich vlastných susedov napospas buldozérom. Ideme bývať pod most a každý sa na to teší. Teda, skoro každý. Smrad a hluk sa už nebude šíriť po zemi, bude na nás prichádzať zhora.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...