Odpovedajú kandidáti na primátora Prešova

Pravda prináša rozhovory s kandidátmi na primátorov krajských miest, ktorí majú najväčšie šance uspieť v komunálnyhc voľbách 27. novembra. Ako prví odpovedali na otázky kandidáti v Prešove.

Pavel Hagyari: Chcem dokončiť, čo som začal

Pavol Hagyari stál posledné štyri roky ba čele Prešova. Za primátora teraz kandiduje ako nezávislý.

Načo Prešov potrebuje sochu Krista, keď ju už majú v susednom Poľsku, najväčšiu na svete?

O stavbe akéhokoľvek väčšieho diela predpokladám verejnú diskusiu. Socha Krista je aktivita združenia Pro Christi, ktoré má ambíciu, aby najväčšou sochou na Slovensku nebol sovietsky vojak. So sponzormi chcú vytvoriť projekt, ktorý bude výnimočný a zaujímavý z hľadiska turizmu. Nejde o to, aby sme si s Poliakmi dokazovali, kto má väčšieho Krista.

Prečo ste ako primátor výraznejšie nezalobovali za obchvat, ktorý mesto nevyhnutne potrebuje?

Aj Ficova vláda, aj súčasná deklaruje, že konečne dostavia diaľnicu na východ, a teda aj obchvaty Prešova. Mesto už vykonalo všetky opatrenia v rámci svojich možností. Minister dopravy pochádza z Vranovského okresu, štátny tajomník má dosiaľ trvalý pobyt v Prešove. Som presvedčený, že spoluprácou mesta s vedením ministerstva bude otázka dostavby obchvatu rovnakou prioritou ako diaľničný úsek okolo Martina.

Oponenti vás obviňujú z megalomanstva a z nesplnených sľubov. Ako to vnímate?

Ako nočníkovú predvolebnú búrku. Vyše dvesto zmien ukazuje, že sa pohli veci k lepšiemu. Napríklad dokončenie priemyselného parku, opravy základných škôl či nové športoviská. Vízie ako Soľné kúpele či Opálové mestečko sú stanovené na päť až 15 rokov. Nie všetky body programu bolo možné zrealizovať, najmä pre krízu, niektoré zasa zamietol mestský parlament.

Viacerým Prešovčanom chýba väčší park, zeleň. Dokázali by ste ho vybudovať na ploche medzi mestom a Sekčovom?

Začali sme s revitalizáciou zelene, pre každú mestskú časť existuje projekt na menší zelený park. Ide o pozemky, ktoré sú z väčšej časti mestské či nenáročné na výkup, nie ako plocha označená ako centrálny mestský park. Nachádza sa totiž vedľa rušnej križovatky a medzi dvoma ďalšími cestami.

Pavel Hagyari stál posledné štyri roky na čele Prešova. Za primátora teraz kandiduje ako nezávislý.

Ondrej Matej: Primátor nekonal, v tom je jeho problém

Ondrej Matej je poslancom Národnej rady za SDKÚ. V komunálnych voľbách má podporu celej pravice.

Ako sa dá zlepšiť cestovný ruch v Prešove? Nechýba mestu dominanta, ktorá by prilákala turistov?

Prešov je prirodzeným centrom kultúrneho a spoločenského života už stáročia. Je tu historická budova evanjelického kolégia, Rákocziho palác, Palác Klobušických. Celé historické jadro Prešova je zapísané ako chránená kultúrna pamiatka UNESCO. Prešov má čo ponúknuť, ide o to vedieť odprezentovať tieto hodnoty a neponúkať lacné náhrady.

Prešov nevyhnutne potrebuje obchvat. Trúfate si v prípade zvolenia za primátora úspešne zalobovať za čo najskoršiu výstavbu?

Najväčším problémom úradujúceho primátora bolo, že nekonal. Mal tlačiť na ministerstvo dopravy. On to však nechal na samospád. Ja ponúkam iný prístup. Využijem priamy dosah na vládu, ministerstvo dopravy, financií a Národnú diaľničnú spoločnosť, aby sa s výstavbou začalo už v roku 2012. Nedám kompetentným vydýchnuť ani na sekundu.

Primátorovi ste na bilborde odkázali, že sľuby sa majú plniť. Ako ste mysleli?

Sľuby sa majú plniť nielen na Vianoce a pred voľbami. Nasľubovaného tu už bolo dosť. My sa chceme zaoberať riešeniami. Presvedčíme ministerstvo dopravy, Národnú diaľničnú spoločnosť a Slovenskú správu ciest o nevyhnutnosti vybudovať novú cestu, ktorou obídeme Sabinovskú ulicu s vyústením pri Baumaxe. Drobnými zásahmi na križovatkách vieme okamžite spriechodniť dopravu, ktorá je dnes v pravidelných intervaloch upchatá.

Viacerým Prešovčanom chýba väčší park. Dokázali by ste ho vybudovať na ploche medzi mestom a Sekčovom?

Sme na ňu dokonca pripravení. Z iniciatívy našich mestských poslancov vznikol projekt Centrálneho mestského parku práve v tejto lokalite. Je to náš záväzok smerom k voličom, aj keď je to náročná investícia.

Milan Laca: Prešov nepotrebuje megalomanskú dominantu

Milana Lacu v kandidatúre na post primátora podporuje Smer, HZDS, SNS a HZD. V súčasnosti je zástupcom riaditeľa na strednej škole, v minulosti bol viceprimátorom.

Ako sa dá zlepšiť cestovný ruch v Prešove? Nechýba mestu dominanta, ktorá by prilákala turistov?

Prešov je dnes, žiaľ, len tranzitné mesto. Dominantu megalomanského charakteru nepotrebuje. Skôr naďalej potrebuje to svoje historické. Priam sa núka rekonštrukcia historických Solivarov a soľnej bane, o čom sa síce hovorí, ale takmer nič sa neurobilo.

Prešov nevyhnutne potrebuje obchvat. Trúfate si v prípade zvolenia za primátora úspešne zalobovať za čo najskoršiu výstavbu?

Prvotným problémom je prepojenie Rusínskej ulice cez Kuzmányho na Čierny most. Roky sa s tým nepohlo a pritom ide len o dohodu radnice s krajom ako vlastníkom cesty. Pokračovanie nábrežnej komunikácie cez Torysu je vecou rokovania so Slovenskou správou ciest, tunelový variant D1 na Košice a severný obchvat zasa s Národnou diaľničnou spoločnosťou. Je otázka diskusie a argumentov, aby sa veci pohli dopredu.

Ako by ste riešili situáciu, keby ste sa stali primátorom a zastupiteľstvo by bolo pravicové?

Na komunálnej úrovni je vždy nevyhnutná dohoda. Mám dlhoročné skúsenosti so samosprávou a v nejednom prípade som také kroky úspešne urobil. Pred ôsmimi rokmi som dokázal spojiť ľavicovú SDĽ s KDH. Peniaze sú predsa od všetkých daňových poplatníkov bez ohľadu na politickú príslušnosť.

Viacerým Prešovčanom chýba väčší park. Dokázali by ste ho vybudovať na ploche medzi mestom a Sekčovom?

Veľký mestský park je dobrá, perspektívna myšlienka. V aktuálnej dobe však nie je prioritou. Doteraz sa na tom nezhodli ani mestskí poslanci. Navyše je to ekonomicky náročnejšie, treba vykúpiť aj pozemky. Takže veľký park určite áno, ale je to dlhodobejší proces. 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.