Pravda prináša rozhovory s kandidátmi na primátorov krajských miest, ktorí majú najväčšie šance uspieť v komunálnyhc voľbách 27. novembra. Ako prví odpovedali na otázky kandidáti v Prešove.
Pavol Hagyari stál posledné štyri roky ba čele Prešova. Za primátora teraz kandiduje ako nezávislý.
Načo Prešov potrebuje sochu Krista, keď ju už majú v susednom Poľsku, najväčšiu na svete?
O stavbe akéhokoľvek väčšieho diela predpokladám verejnú diskusiu. Socha Krista je aktivita združenia Pro Christi, ktoré má ambíciu, aby najväčšou sochou na Slovensku nebol sovietsky vojak. So sponzormi chcú vytvoriť projekt, ktorý bude výnimočný a zaujímavý z hľadiska turizmu. Nejde o to, aby sme si s Poliakmi dokazovali, kto má väčšieho Krista.
Prečo ste ako primátor výraznejšie nezalobovali za obchvat, ktorý mesto nevyhnutne potrebuje?
Aj Ficova vláda, aj súčasná deklaruje, že konečne dostavia diaľnicu na východ, a teda aj obchvaty Prešova. Mesto už vykonalo všetky opatrenia v rámci svojich možností. Minister dopravy pochádza z Vranovského okresu, štátny tajomník má dosiaľ trvalý pobyt v Prešove. Som presvedčený, že spoluprácou mesta s vedením ministerstva bude otázka dostavby obchvatu rovnakou prioritou ako diaľničný úsek okolo Martina.
Oponenti vás obviňujú z megalomanstva a z nesplnených sľubov. Ako to vnímate?
Ako nočníkovú predvolebnú búrku. Vyše dvesto zmien ukazuje, že sa pohli veci k lepšiemu. Napríklad dokončenie priemyselného parku, opravy základných škôl či nové športoviská. Vízie ako Soľné kúpele či Opálové mestečko sú stanovené na päť až 15 rokov. Nie všetky body programu bolo možné zrealizovať, najmä pre krízu, niektoré zasa zamietol mestský parlament.
Viacerým Prešovčanom chýba väčší park, zeleň. Dokázali by ste ho vybudovať na ploche medzi mestom a Sekčovom?
Začali sme s revitalizáciou zelene, pre každú mestskú časť existuje projekt na menší zelený park. Ide o pozemky, ktoré sú z väčšej časti mestské či nenáročné na výkup, nie ako plocha označená ako centrálny mestský park. Nachádza sa totiž vedľa rušnej križovatky a medzi dvoma ďalšími cestami.
Pavel Hagyari stál posledné štyri roky na čele Prešova. Za primátora teraz kandiduje ako nezávislý.
Ondrej Matej je poslancom Národnej rady za SDKÚ. V komunálnych voľbách má podporu celej pravice.
Ako sa dá zlepšiť cestovný ruch v Prešove? Nechýba mestu dominanta, ktorá by prilákala turistov?
Prešov je prirodzeným centrom kultúrneho a spoločenského života už stáročia. Je tu historická budova evanjelického kolégia, Rákocziho palác, Palác Klobušických. Celé historické jadro Prešova je zapísané ako chránená kultúrna pamiatka UNESCO. Prešov má čo ponúknuť, ide o to vedieť odprezentovať tieto hodnoty a neponúkať lacné náhrady.
Prešov nevyhnutne potrebuje obchvat. Trúfate si v prípade zvolenia za primátora úspešne zalobovať za čo najskoršiu výstavbu?
Najväčším problémom úradujúceho primátora bolo, že nekonal. Mal tlačiť na ministerstvo dopravy. On to však nechal na samospád. Ja ponúkam iný prístup. Využijem priamy dosah na vládu, ministerstvo dopravy, financií a Národnú diaľničnú spoločnosť, aby sa s výstavbou začalo už v roku 2012. Nedám kompetentným vydýchnuť ani na sekundu.
Primátorovi ste na bilborde odkázali, že sľuby sa majú plniť. Ako ste mysleli?
Sľuby sa majú plniť nielen na Vianoce a pred voľbami. Nasľubovaného tu už bolo dosť. My sa chceme zaoberať riešeniami. Presvedčíme ministerstvo dopravy, Národnú diaľničnú spoločnosť a Slovenskú správu ciest o nevyhnutnosti vybudovať novú cestu, ktorou obídeme Sabinovskú ulicu s vyústením pri Baumaxe. Drobnými zásahmi na križovatkách vieme okamžite spriechodniť dopravu, ktorá je dnes v pravidelných intervaloch upchatá.
Viacerým Prešovčanom chýba väčší park. Dokázali by ste ho vybudovať na ploche medzi mestom a Sekčovom?
Sme na ňu dokonca pripravení. Z iniciatívy našich mestských poslancov vznikol projekt Centrálneho mestského parku práve v tejto lokalite. Je to náš záväzok smerom k voličom, aj keď je to náročná investícia.
Milana Lacu v kandidatúre na post primátora podporuje Smer, HZDS, SNS a HZD. V súčasnosti je zástupcom riaditeľa na strednej škole, v minulosti bol viceprimátorom.
Ako sa dá zlepšiť cestovný ruch v Prešove? Nechýba mestu dominanta, ktorá by prilákala turistov?
Prešov je dnes, žiaľ, len tranzitné mesto. Dominantu megalomanského charakteru nepotrebuje. Skôr naďalej potrebuje to svoje historické. Priam sa núka rekonštrukcia historických Solivarov a soľnej bane, o čom sa síce hovorí, ale takmer nič sa neurobilo.
Prešov nevyhnutne potrebuje obchvat. Trúfate si v prípade zvolenia za primátora úspešne zalobovať za čo najskoršiu výstavbu?
Prvotným problémom je prepojenie Rusínskej ulice cez Kuzmányho na Čierny most. Roky sa s tým nepohlo a pritom ide len o dohodu radnice s krajom ako vlastníkom cesty. Pokračovanie nábrežnej komunikácie cez Torysu je vecou rokovania so Slovenskou správou ciest, tunelový variant D1 na Košice a severný obchvat zasa s Národnou diaľničnou spoločnosťou. Je otázka diskusie a argumentov, aby sa veci pohli dopredu.
Ako by ste riešili situáciu, keby ste sa stali primátorom a zastupiteľstvo by bolo pravicové?
Na komunálnej úrovni je vždy nevyhnutná dohoda. Mám dlhoročné skúsenosti so samosprávou a v nejednom prípade som také kroky úspešne urobil. Pred ôsmimi rokmi som dokázal spojiť ľavicovú SDĽ s KDH. Peniaze sú predsa od všetkých daňových poplatníkov bez ohľadu na politickú príslušnosť.
Viacerým Prešovčanom chýba väčší park. Dokázali by ste ho vybudovať na ploche medzi mestom a Sekčovom?
Veľký mestský park je dobrá, perspektívna myšlienka. V aktuálnej dobe však nie je prioritou. Doteraz sa na tom nezhodli ani mestskí poslanci. Navyše je to ekonomicky náročnejšie, treba vykúpiť aj pozemky. Takže veľký park určite áno, ale je to dlhodobejší proces.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Prešov
Prešov je bližšie k prepojeniu Rusínskej a Kuzmányho
O krok bližšie k prepojeniu Rusínskej a Kuzmányho
Prešov ničí prehustená doprava
Hagyari: Pre Prešov sme nastavili víziu
Obchvaty Prešova sa stali témou komunálnych volieb
Stavba cesty na Kuzmányho v Prešove sa stále odďaľuje
Hagyari spomenul investorovi megakasína lokalitu medzi Prešovom a Košicami
Fecupral je rozhodnutý spaľovňu rozšíriť
Hagyariho projekty: Nové pribúdajú, staré sa nekonajú
Projekt sochy Krista v Prešove je stále aktuálny
Primátor Pavel Hagyari: "Riešenia sú pripravené, je potrebná už len malá dávka trpezlivosti."
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.