Prvá Ficova vláda v záujme rýchlejšieho stavania diaľnic vyvlastňovala ľuďom pozemky v rozpore s ústavou. O odškodnenie za vyvlastnené pozemky mohli preto do konca februára požiadať tisíce ľudí, cez ktorých majetky vedú slovenské diaľnice. Urobila tak však len veľmi malá časť z nich.
Z celkového počtu 7 202 vlastníkov požiadalo Národnú diaľničnú spoločnosť o odškodné 20 ľudí, pričom deväť žiadostí vyhodnotili diaľničiari ako neopodstatnené.
„Celkové odškodnenie budeme vedieť po vypracovaní znaleckých posudkov. Bude závisieť od výmery zabratých parciel, od doby, ktorá uplynula od vydania právoplatného stavebného povolenia po uzavretie zmluvy, od polohy pozemkov a iných skutočností, preto teraz nevieme, aké bude celkové odškodnenie,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Odškodné umožnil verdikt Ústavného súdu po tom, čo sa naň obrátili pravicoví poslanci. Kto si však žiadosť o odškodnenie neposlal, nárok na peniaze stratil. Richard D r u t a r o v s k ý z Občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie si myslí, že väčšina ľudí si nemusela všimnúť možnosť žiadať o odškodnenie a takisto, že na uplatnenie nároku bola určená lehota. Občania podľa neho stále nedôverujú tomu, že štát a jeho predstavitelia sú ochotní odškodňovať za pochybenia pri prijímaní zákonov, a tak málokto považuje možnosť procesu odškodňovania za dostatočne reálnu.
"Ministerstvo v podstate neurobilo žiadnu kampaň, hoci ako predkladateľ prvotného zákona, ktorý zakotvil možnosť zaberať súkromné pozemky bez zaplatenia náhrady, malo prinajmenšom morálnu povinnosť tak urobiť. Taktiež ministerstvu nič nebránilo známych vlastníkov aktívne osloviť a pripomenúť im možnosť žiadať o odškodnenie,“ nazdáva sa D r u t a r o v s k ý.
Druhým problémom je podľa neho to, že mnohí majitelia pozemkov s podielovým spoluvlastníctvom majú pri danej rozlohe pôdy byrokratické prekážky či veľmi vysoké náklady na dokazovanie nároku. "Možný príjem za odškodnenie je tak neistý,“ dodal D r u t a r o v s k ý.
Protiústavné pravidlá vyvlastňovania nastavila ešte prvá vláda Roberta Fica v roku 2007. Po nástupe Jána Figeľa (KDH) sa ukázala možnosť odškodniť poškodených Slovákov. Ako odškodné mala byť vyplatená výška nájmu za užívanie pozemku alebo stavby od vydania stavebného povolenia do prevodu vlastníckych práv na toho, kto štvorprúdovku staval. Vyvlastňovací zákon sa dotkol takmer 48-tisíc ľudí a so 7 200 z nich sa štát nedohodol. Napriek tomu sa však stavebné stroje na ich pozemkoch objavili.
Väčšina z poškodených mala pozemky blízko súkromnej rýchlostnej cesty R1 od Tekovských Nemiec po Nitru, týka sa to však aj úsekov diaľnic D1, D2 a D3 a rýchlocesty R4. "Zámer vlastníkov naozaj odškodniť nebol splnený, zákonodarca by mal túto lehotu prijatím novely predĺžiť a uložiť stavebníkovi povinnosť s poškodenými vlastníkmi oveľa aktívnejšie komunikovať,“ hovorí D r u t a r o v s k ý. Na odškodnenie ľudí nabádal napríklad exminister Figeľ, ktorý pri tom zároveň kritizoval Ficovu vládu.
"Komunikovali sme so všetkými občanmi, ktorí nás v tejto záležitosti kontaktovali. Vzhľadom na súčasný stav verejných financií nepovažujeme za správne aktívne nabádať občanov k žalobám na štát,“ reagoval hovorca ministra dopravy Martin Kóňa. Rezort dopravy pracuje momentálne na novele, ktorá prinesie úplne nové pravidlá vyvlastňovania. Vyvlastňovanie by malo po novom prebiehať len v nevyhnutných prípadoch a za primeranú náhradu.
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon
Bagre im zničili pozemky, o odškodnom im štát nedá vedieť
Štát v čase krízy plytvá, NDS za milión poistila manažérov
Vicepremiéra Vážneho môže vítať žaloba za mýto
Za stavanie na cudzom budú ľudí odškodňovať
Vyvlastneným hrozí, že od štátu nedostanú odškodné
Odškodné za diaľnice už neprejde
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.