Odsunutie dokončenia diaľnice je výsmechom do tváre Ružomberčanov

Výrazné predĺženie výstavby diaľničného úseku pri Ružomberku o ďalšie štyri roky považuje Ružomberská radnica za absurdné. Žiada vyvodenie personálnej zodpovednosti.

RUŽOMBEROK. Národná diaľničná spoločnosť zverejnila na sociálnej sieti nový predbežný odhad na ukončenie výstavby úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Stanovili ho na koniec roka 2021 s predbežným odhadom až na rok 2022.

„Počas realizácie úseku diaľnice pri západnom portáli tunela Čebrať sa vyskytli nepredvídateľné geologické podmienky, ktoré mali za následok prehodnotenie trasovania tejto časti diaľnice,“ vysvetlili v stanovisku diaľničiari.

Zhotoviteľ, ktorý zabezpečuje aj projektovú dokumentáciu, navrhol dva varianty trasovania, ktoré bolo potrebné posúdiť procesom EIA, teda posúdenia vplyvov na životné prostredie a zdravie ľudí. Koncom júla spracovateľ doručil správu EIA Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

„Nasleduje pripomienkovanie špecialistami z NDS. Po zapracovaní vznesených pripomienok zo strany NDS bude správa EIA predložená na ministerstvo životného prostredia a široká verejnosť bude oboznámená s jej obsahom,“ priblížili diaľničiari.

Zároveň prebiehajú rokovania so zhotoviteľom o zmluvných možnostiach pokračovať v realizácii diaľnice na základe záverov, ktoré vyplynú z EIA. Celý proces posudzovania vplyvov spôsobí výrazné omeškanie pôvodného termínu dokončenia, ktorý mal byť rok 2019.

Predbežný odhad ukončenia realizácie sú roky 2021 alebo 2022.

Vyhováranie sa je už neúnosné

Michal Praženica, asistent ružomberského primátora, povedal, že podľa názoru radnice ide o výsmech do tváre všetkých Ružomberčanov, obyvateľov regiónu a celej motoristickej verejnosti. Mesto Ružomberok preto žiada ministra dopravy a výstavby o vyvodenie personálnej zodpovednosti. „Neustále vyhováranie sa na proces EIA je už za pomyselnou hranicou únosnosti. Na jar roku 2015 už bola známa nová trasa tunela Čebrať, ktorá bola skutočnými odborníkmi predstavená ako riešenie na obídenie geologicky aktívnych území. Začal sa proces EIA, ktorý bol z nepochopiteľných príčin v júni 2016 NDS zastavený,“ povedal primátor Ružomberka Igor Čombor.

Upozornil na to, že nový proces EIA mal byť podľa pôvodných prísľubov dokončený v októbri 2017, no už teraz je všetkým jasné, že to nebude skôr ako na jar roku 2018.

Nič zo sľúbeného sa nekoná

Národná diaľničná spoločnosť mala plán na urýchlené začatie výstavby diaľnice, ktorý v Ružomberku na mestskom úrade prerokovala koncom minulého roka. Užívanie diaľnice bolo naplánované na jún 2019.

„Počas procesu EIA ako jeho súčasť a požiadavka mali byť vykonané dva geologické prieskumy, povrchový a podpovrchový. Materiál z geologických prieskumov sa mal zabudovať do telesa diaľnice, čo by urýchlilo jej výstavbu. Nič z toho sa však nekoná,“ pokračoval ružomberský primátor.

Mondi spúšťa novú výrobu

Praženica upozornil aj na to, že v roku 2020 spoločnosť Mondi SCP spustí výrobu na novom papierenskom stroji, ktorý je strategickou investíciou vlády.

„S tým súvisiaci ďalší nárast dopravy bude pre Ružomberok bez dobudovania diaľnice doslova ekologickou katastrofou,“ pripomenul.

„Pôvodná výstavba úseku podľa zmluvy mala trvať 3,5 roka. Nový odhad Národnej diaľničnej spoločnosti na predbežný sklz je v kontexte vydaného vyhlásenia a už vybudovaných mostných betónových konštrukcií skutočne absurdný,“ povedal primátor.

„Žiadame ministra dopravy a výstavby o vyvodenie personálnej zodpovednosti voči vedeniu Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá zjavne koná účelovo a v rozpore s prijatým rozhodnutím a národným cieľom z programového vyhlásenia vlády čo najskoršie dobudovať diaľnicu D1,“ znie stanovisko z ružomberskej radnice.

Potrebujú aj severojužné odklonenie dopravy

Diaľničiari hovoria, že práce na mostných objektoch sú už takmer hotové. Nestavajú sa ale cestné časti, pretože tie majú viesť po násypoch vytvorených zo zeme získanej z razenia tunela Čebrať.

Mesto Ružomberok sa bude trápiť dopravou ešte prinajmenšom štyri roky. Otázne je, do akej miery výstavba diaľnice D1 uľaví veľkému ružomberskému dopravnému problému. Mesto totiž potrebuje odchýliť aj tranzitnú dopravu z juhu na sever, teda vodičov smerujúcich do Donovál, na Oravu a Poľsko.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.