Bratislava - Optimálne režijné náklady na prevádzku mýtneho systému v SR sa pohybujú na úrovni 12 % až 15 % z výnosov mýta. V rozhovore pre agentúru SITA to povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. V prvých rokoch fungovania mýta to však podľa neho môže byť aj viac v závislosti od špecifík prevádzky. Bude to takisto záležitosť konkrétnej koncesnej zmluvy medzi prevádzkovateľom a štátom. Zloženie prevádzkových nákladov je v každej krajine iné vzhľadom na rôzne množstvo spoplatnenia komunikácií.
Analýzy podľa riaditeľa VÚD ukázali, že rozsah ponúknutých cien uchádzačmi v mýtnom tendri na Slovensku je prijateľný v porovnaní s okolitými krajinami aj pokiaľ ide o pomer k HDP. Zhruba tretinu ponúk na mýtny systém predstavujú investičné náklady na jeho vybudovanie a dve tretiny tvoria prevádzkové náklady počas 13 rokov fungovania mýta. Predpokladaná cena mýtneho systému v SR dosahuje 20 mld. Sk (663,88 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty.
Na otázku, či sa môže na Slovensku stať, že prevádzkové náklady budú v niektorých rokoch vyššie ako príjmy z výberu mýtneho, Palčák odvetil, že na to nevidí dôvod. "Jedine sa môže stať, že štát sa rozhodne v nejakom roku systém rozšíriť a výnosy sa použijú na rozšírenie systému. Je to nastavené tak, že výnosy očistené o prevádzkové náklady sa použijú prioritne na výstavbu diaľničnej siete," dodal Palčák. Pri satelitnom systéme, ktorý by mal byť uplatnený v SR, budú podľa neho náklady na rozšírenie nižšie ako v prípade mikrovlnného systému.
Napríklad v ČR by malo mýto v roku 2009 vyniesť okolo 3,8 mld. CZK, o miliardu menej ako v roku 2008, a náklady na prevádzku systému by mali o rok stúpnuť o 2 mld. CZK na 4,35 mld. CZK. Náklady majú byť teda vyššie ako výnosy. "Česká republika má problém, že pre rozšírenie svojho mýtneho systému musia použiť iný systém. Z technického hľadiska podľa mňa použili nešťastné, čisto mikrovlnné riešenie. Časť výnosov preto plánujú použiť na rozšírenie systému a zazneli hlasy, že ho budú musieť budúci rok dotovať," pokračoval Palčák pre agentúru SITA. V ČR je navyše dosť veľa dodatkov k zmluve medzi štátom a prevádzkovateľom systému, rakúskou spoločnosťou Kapsch.
Porovnávanie cien zavedenia elektronického výberu mýta v jednotlivých krajinách je podľa Palčáka veľmi ťažké pre špecifické podmienky. Napríklad v Českej republike, kde mýtny systém funguje od začiatku roka 2007, je síce vybudovaná širšia diaľničná sieť, ale v prvej etape bol spoplatnený len menší jej rozsah, okolo tisíc kilometrov. Meškajúci plánovaný mýtny systém na Slovensku so značne menšou sieťou diaľnic počíta so spoplatnením až okolo 2 400 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a časti ciest 1. triedy.
"Na Slovensku bude mýto jedinečné, lebo prvý raz v tomto regióne bude spoplatnená aj veľká sieť ciest prvej triedy, a to v dĺžke zhruba 1 300 kilometrov," uviedol ďalej Palčák. Pôjde o tie úseky ciest prvej triedy, ktoré by mohli slúžiť ako obchádzkové trasy diaľnic s cieľom vyhnúť sa plateniu poplatkov. V Českej republike, Rakúsku či Nemecku sú pritom spoplatnené len diaľnice, vo Švajčiarsku však celá cestná sieť.
Meškanie mýta znamená mesačnú stratu 450 miliónov korún
Mýto v Čechách vynáša stále viac
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.