Optimálne náklady na mýto dosahujú 12 % až 15 % výnosov

15. 09. 2008

Bratislava - Optimálne režijné náklady na prevádzku mýtneho systému v SR sa pohybujú na úrovni 12 % až 15 % z výnosov mýta. V rozhovore pre agentúru SITA to povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. V prvých rokoch fungovania mýta to však podľa neho môže byť aj viac v závislosti od špecifík prevádzky. Bude to takisto záležitosť konkrétnej koncesnej zmluvy medzi prevádzkovateľom a štátom. Zloženie prevádzkových nákladov je v každej krajine iné vzhľadom na rôzne množstvo spoplatnenia komunikácií.

Analýzy podľa riaditeľa VÚD ukázali, že rozsah ponúknutých cien uchádzačmi v mýtnom tendri na Slovensku je prijateľný v porovnaní s okolitými krajinami aj pokiaľ ide o pomer k HDP. Zhruba tretinu ponúk na mýtny systém predstavujú investičné náklady na jeho vybudovanie a dve tretiny tvoria prevádzkové náklady počas 13 rokov fungovania mýta. Predpokladaná cena mýtneho systému v SR dosahuje 20 mld. Sk (663,88 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty.

Na otázku, či sa môže na Slovensku stať, že prevádzkové náklady budú v niektorých rokoch vyššie ako príjmy z výberu mýtneho, Palčák odvetil, že na to nevidí dôvod. "Jedine sa môže stať, že štát sa rozhodne v nejakom roku systém rozšíriť a výnosy sa použijú na rozšírenie systému. Je to nastavené tak, že výnosy očistené o prevádzkové náklady sa použijú prioritne na výstavbu diaľničnej siete," dodal Palčák. Pri satelitnom systéme, ktorý by mal byť uplatnený v SR, budú podľa neho náklady na rozšírenie nižšie ako v prípade mikrovlnného systému.

Napríklad v ČR by malo mýto v roku 2009 vyniesť okolo 3,8 mld. CZK, o miliardu menej ako v roku 2008, a náklady na prevádzku systému by mali o rok stúpnuť o 2 mld. CZK na 4,35 mld. CZK. Náklady majú byť teda vyššie ako výnosy. "Česká republika má problém, že pre rozšírenie svojho mýtneho systému musia použiť iný systém. Z technického hľadiska podľa mňa použili nešťastné, čisto mikrovlnné riešenie. Časť výnosov preto plánujú použiť na rozšírenie systému a zazneli hlasy, že ho budú musieť budúci rok dotovať," pokračoval Palčák pre agentúru SITA. V ČR je navyše dosť veľa dodatkov k zmluve medzi štátom a prevádzkovateľom systému, rakúskou spoločnosťou Kapsch.

Porovnávanie cien zavedenia elektronického výberu mýta v jednotlivých krajinách je podľa Palčáka veľmi ťažké pre špecifické podmienky. Napríklad v Českej republike, kde mýtny systém funguje od začiatku roka 2007, je síce vybudovaná širšia diaľničná sieť, ale v prvej etape bol spoplatnený len menší jej rozsah, okolo tisíc kilometrov. Meškajúci plánovaný mýtny systém na Slovensku so značne menšou sieťou diaľnic počíta so spoplatnením až okolo 2 400 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a časti ciest 1. triedy.

"Na Slovensku bude mýto jedinečné, lebo prvý raz v tomto regióne bude spoplatnená aj veľká sieť ciest prvej triedy, a to v dĺžke zhruba 1 300 kilometrov," uviedol ďalej Palčák. Pôjde o tie úseky ciest prvej triedy, ktoré by mohli slúžiť ako obchádzkové trasy diaľnic s cieľom vyhnúť sa plateniu poplatkov. V Českej republike, Rakúsku či Nemecku sú pritom spoplatnené len diaľnice, vo Švajčiarsku však celá cestná sieť.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...