Osamelosť na diaľnici

Príbeh maďarskej diaľnice M5 je učebnicovým príkladom, ako sa nezodpovednosť politikov môže zvrhnúť na menšiu katastrofu. A ako snahu o krátkodobý politický zisk - body u voličov - mnohonásobne zaplatia všetci daňoví poplatníci.

Dohodu o dostavbe diaľnice z Budapešti do Segedína podpísal vtedajší maďarský minister dopravy v roku 1994 tesne pred voľbami. Pre jeho zúfalú snahu vykázať pred voličmi nejaké výsledky a zvrátiť očakávanú katastrofálnu porážku svojej strany (v lepšom prípade, hovorilo sa aj o korupcii) získal francúzsko-rakúsky staviteľ rozprávkové podmienky, ktoré sa navyše časom ďalej zlepšovali. Mohol napríklad vyberať mýtne nielen z časti, ktorú sám vybudoval, ale aj z tej, ktorú už postavil štát. Ďalšia vláda sa zaviazala hradiť straty, ktoré firma utrpela väčšinou vlastnou vinou, keď nasadila na celoeurópske pomery rekordne vysoké mýtne a donútila potenciálnych používateľov diaľnice drgáňať sa po súbežnej starej prepchatej a životu nebezpečnej ceste.

Vznikla tak nevídaná turistická atrakcia - diaľnica, po ktorej ste mohli ísť desiatky minút bez toho, aby ste stretli iné auto. Firma nemala žiadny dôvod tento stav meniť, zisky mala isté a s nepoužívanou diaľnicou bolo dokonca menej starostí. Nemusela ani splniť pôvodný záväzok dostavať diaľnicu až k hraniciam, mohla však vďaka zmluvnej opcii na jej stavbu roky brániť štátu, aby ju dokončil sám. Problém napokon opäť nedobrovoľne vyriešili občania, za ktorých peniaze štát časť firmy veľmi draho odkúpil.

PPP projekty nie sú zlá vec. Majú však zásadný problém, ktorý sa dnes prejavuje aj na Slovensku: o ich konkrétnych podmienkach rozhodujú politici, pre ktorých sú ozajstné záujmy občanov až na druhom mieste.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.