Osamelosť na diaľnici

Príbeh maďarskej diaľnice M5 je učebnicovým príkladom, ako sa nezodpovednosť politikov môže zvrhnúť na menšiu katastrofu. A ako snahu o krátkodobý politický zisk - body u voličov - mnohonásobne zaplatia všetci daňoví poplatníci.

Dohodu o dostavbe diaľnice z Budapešti do Segedína podpísal vtedajší maďarský minister dopravy v roku 1994 tesne pred voľbami. Pre jeho zúfalú snahu vykázať pred voličmi nejaké výsledky a zvrátiť očakávanú katastrofálnu porážku svojej strany (v lepšom prípade, hovorilo sa aj o korupcii) získal francúzsko-rakúsky staviteľ rozprávkové podmienky, ktoré sa navyše časom ďalej zlepšovali. Mohol napríklad vyberať mýtne nielen z časti, ktorú sám vybudoval, ale aj z tej, ktorú už postavil štát. Ďalšia vláda sa zaviazala hradiť straty, ktoré firma utrpela väčšinou vlastnou vinou, keď nasadila na celoeurópske pomery rekordne vysoké mýtne a donútila potenciálnych používateľov diaľnice drgáňať sa po súbežnej starej prepchatej a životu nebezpečnej ceste.

Vznikla tak nevídaná turistická atrakcia - diaľnica, po ktorej ste mohli ísť desiatky minút bez toho, aby ste stretli iné auto. Firma nemala žiadny dôvod tento stav meniť, zisky mala isté a s nepoužívanou diaľnicou bolo dokonca menej starostí. Nemusela ani splniť pôvodný záväzok dostavať diaľnicu až k hraniciam, mohla však vďaka zmluvnej opcii na jej stavbu roky brániť štátu, aby ju dokončil sám. Problém napokon opäť nedobrovoľne vyriešili občania, za ktorých peniaze štát časť firmy veľmi draho odkúpil.

PPP projekty nie sú zlá vec. Majú však zásadný problém, ktorý sa dnes prejavuje aj na Slovensku: o ich konkrétnych podmienkach rozhodujú politici, pre ktorých sú ozajstné záujmy občanov až na druhom mieste.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...